انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: در دانشگاه ما نماز جمعه به امامت یک عرب سعودی که بسیار روشنفکر و طرفدار انقلاب ایران می باشد برگزار شود، آیا شرکت در این نماز جمعه، مستحب است یا واجب؟

جواب: نماز جمعه واجب تخییری است.

سؤال: در تحریرالوسیله فتوا به وجوب تخییری نماز جمعه داده اید و خواندن نماز جمعه را افضل و نماز ظهر را احتیاط نموده اید، آیا این احتیاط وجوبی است یا استحبابی؟ چون نقل شده که حضرتعالی نسبت به نماز جمعه تغییر فتوا داده اید.

جواب: احتیاط مزبور استحبابی است و فتوا تغییر نکرده است.

سؤال: مسأله نماز ظهر و جمعه در زمان غیبت چگونه است؟

جواب: نماز جمعه در زمان غیبت واجب تخییری است و مجزی از نماز ظهر است.

سؤال: مسأله نماز ظهر و جمعه در زمان غیبت چگونه است؟

جواب: نماز جمعه در زمان غیبت واجب تخییری است و مجزی از نماز ظهر است.

سؤال: آیا کسانی که فاصله آن ها تا محل برگزاری نماز جمعه بیش از چهار فرسخ می باشد و نماز عصرشان شکسته می شود، شرکت آن ها در نماز جمعه الزامی است؟ در صورت شرکت، نمازشان چه صورتی دارد؟

جواب: نمازشان صحیح است و نماز جمعه واجب تخییری است.

سؤال: آیا اقامه نماز جمعه برای امام جماعت، اذن از حاکم شرع لازم دارد؟ (چه امام باشد، مجتهد باشد و چه نباشد) و آیا قصد اقامت برای امام مسافر لازم است؟ و اگر امام جماعت در خطبه آن چه که واجب است، انجام ندهد؛ دیگران می توانند به او اقتدا کنند و این نماز کفایت از نماز ظهر می کند یا نه؟

جواب: منصب امامت جمعه بدون نصب ولیّ امر مسلمین ثابت نمی شود و امامت جمعه برای مسافر جایز نیست و تا احراز تعمّد ترک واجب، نشود، اقتدا و اکتفا به نماز جمعه مانع ندارد.

سؤال: آیا رفتن به نماز جمعه واجب کفایی است یا واجب است بر همه؟

جواب: واجب کفایی است بنا بر احتیاط.

سؤال: نظر به اینکه ما برادران مسلمان ایرانی مقیم یکی از کشورهای اروپایی، با برادران اهل سنت غیر ایرانی ، همه هفته نماز جمعه را بپا می داریم، لذا یکی از برادران ایرانی دانشجو امامت نماز جمعه را همه هفته به عهده می گیرد و با توجه به این که در ایران اسلامی، کلیه ائمه جماعات از طرف حضرت امام باید حکم داشته باشند، آیا امامت این برادر به عنوان امام جمعه صحیح است و این مسأله به طور کلی چگونه است؟

جواب: به ترتیبی که نوشته اید همچنان نماز جمعه را مانند گذشته به امامت همان برادر مذکور اقامه نمایید و صحیح است. ان شاء الله موفق باشید.

سؤال: در بلاد بعیده، مانند مناطق آزاد شده افغانستان، اقامه نماز جمعه و تعیین امام جمعه، منوط به اجازه مرجع است یا خیر؟

جواب: در فرض مذکور می توانند با مراعات شرایط اقامه نمایند.

سؤال: آیا ائمه جمعه می توانند برای خود جانشین(موقت) تعیین کنند یا اینکه باید با اطلاع و اجازه ولی امر(ولایت فقیه) باشد؟

جواب: اطلاع دهند هر چند موارد مختلف است.

سؤال: اگر کسی نتوانست خطبه های نماز جمعه را درک کند و فقط به نماز جمعه برسد و اقتدا کند آیا از نماز ظهر کفایت می کند؟

جواب: کفایت می کند.

سؤال: اگر کسی به یکی یا هر دو خطبه نماز جمعه نرسد و یا در آن جا باشد و متوجه خطبه ها نشودو یا در بین خطبه ها حرف بزند، آیا باید نماز ظهر را هم بخواند؟

جواب: اگر به نماز جمعه اقتدا کرده و آن را بجا آورده لازم نیست نماز ظهر را بخواند.

سؤال: در نماز جمعه، وقتی که امام مشغول خطبه خواندن است، برگشتن به چپ و راست، یا حرف زدن در بین خطبه چه صورتی دارد؟

جواب: مانع ندارد ولی نباید موجب فوات فایده  خطبه شود.

سؤال: در موقع خواندن خطبه نماز جمعه که مأمومین نشستن به حالت تشهد را مراعات نمی کنند و به اطراف نگاه می کنند و با گفتن اسم امام زمان قیام می کنند نمازشان چه صورت دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

در نمازهای جمعه دیده می شود که عده زیادی را با یک ردیف صف یا یک ستون صف، به هم متصل می کنند، آیا نمازشان صحیح است؟ (این اتصال اغلب در موقع نماز می باشد و در موقع خطبه ها این اتصال هم نمی باشد)

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: اگر در دو خطبه نماز جمعه، سوره آخر خطبه خوانده نشود، نماز چه صورتی دارد؟

جواب: اگر سهواً یا نسیاناً باشد مانع ندارد و نماز صحیح است.

سؤال: خواندن نماز جمعه در هوای سرد یا هوای گرم برای افراد ضعیف و بی بنیه که احتمال ضرر می رود، چه حکمی دارد؟

جواب: مانع ندارد مگر آن که خوف ضرر برای شخص باشد.

سؤال: آیا می توان در مکانی که احتمال خطر دارد نماز جمعه خواند؟

جواب: نماز جمعه واجب تخییری است و احتمال ضعیف خطر مانع نیست مگر آن که به حدّ خوف برسد.

سؤال: در روزهای جمعه و در صف جماعت دیده می شود که بعضی از برادرها روزنامه می آورند و روی آن می نشینند و نماز می خوانند و مسلّماً در روزنامه آیات قرآن یا اسم خدا یا کلمه الله یا اسم ائمه(ع) می باشد آیا نماز صحیح است یا خیر؟

جواب: تا یقین به هتک و بی احترامی نداشته باشند نمازشان اشکال ندارد و بر دیگران لازم نیست به آن ها بگویند.

سؤال: زنانی که عادت ماهانه خود را می گذرانند و از خواندن نماز معذورند، آیا می توانند در نماز جمعه یا جماعت در غیر مسجد شرکت کنند؟

جواب: می توانند در اجتماع برای نماز شرکت کنند، و صورتاً متابعت نمایند، ولی نباید نماز بخوانند.

سؤال: آیا شرکت بانوان در نمازهای جماعت یومیه و نماز جمعه کراهت دارد یا خیر؟

جواب: کراهت ندارد، بلکه در بعض موارد مطلوب است.

سؤال: اذا دخل شخص فی الصلاه بنیه الجمعه ثم تبیّن انها لیست جمعه فهل تصحّ صلاته لو غیّر النیّه ام لا و کذا العکس؟

جواب: فی تصحیح الصلاه المذکور بالعدول فی النیه اشکال و الأحوط اتمامها ثم اعادتها.

سؤال: آیا شخص مسافر که حاضر به نماز جمعه می شود، جایز است که امام جمعه شود(با داشتن شرایط) یا فقط می تواند مأموم باشد؟

جواب: نمی تواند امام باشد.

سؤال: هنگامی که نماز جمعه منعقد است، نماز را فرادا می توان خواند؟

جواب: جایز است.

سؤال: اگر کسی امام جمعه ای را که از طرف امام تعیین شده به دلایلی قبول نداشته باشد عدم شرکت او در نماز جمعه اشکال دارد؟

جواب: اشکال ندارد و نماز جمعه واجب تخییری است ولی خوب است مؤمنین هر چه بهتر آن را بر پا کنند.

سؤال: معروض می دارد که: نماز جمعه منطقه فارس جمعه ها معمولا 30 دقیقه بعد از ظهر شرعی آغاز می شود(بطور مثال: جمعه مورخه 19/ 9/ 61 ساعت 12 و 30 دقیقه یعنی 30 دقیقه بعد از 12 خطبه ها خاتمه یافته) مقرر فرمائید که آیا به فتوای امام بزرگوار نماز جمعه به این منوال کفایت از نماز ظهر می نماید یا خیر؟

جواب: در مفروض سؤال نماز جمعه صحیح و کفایت از ظهر می کند.

سؤال: از حضرتعالی نقل شده که اگر نماز جمعه از ظهر شرعی بگذرد احتیاط واجب آن است که نماز ظهر را بخوانند؛ آیا منظور اول نماز ظهر است یا اول خطبه؟

جواب: اگر در اوائل عرفی ظهر نماز خوانده شود مانع ندارد هر چند خطبه را اول ظهر شروع کنند.

سؤال: گفته می شود که وقتی نماز جمعه، در شهری برگزار می شود تا فاصله چند کیلومتری افرادی که در نماز جمعه شرکت نکرده اند نمی توانند نماز ظهر و عصر را بطور جداگانه اقامه کنند.[لطفا بفرمایید آیا این مسأله از نظر شرعی صحیح است؟]

جواب: نماز جمعه واجب تخییری است و خواندن نماز ظهر در وقت اقامه جمعه اشکال ندارد.

سؤال: می گویند که در محل های دیگر یعنی غیر از دانشگاه، اگر کسی که در منزل است به عللی نرفته باشد برای نماز جمعه، باید صبر کند تا نماز جمعه دانشگاه تمام شود و نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر قبل از نماز جمعه، بخواند، نمازش باطل است. آیا این گفته درست است یا خیر؟

جواب: نمازش صحیح است.

سؤال: آیا اشکال دارد کسی که در کرج است برای نماز جمعه به تهران بیاید یا لازم است برای احتیاط نماز ظهر و عصر را که شکسته شده بود، دوباره در وطنش به صورت تمام بخواند؟

جواب: می تواند به نماز جمعه حاضر شود هر چند اگر به حد مسافت سیر کند، نمازش شکسته است.

سؤال: با توجه به این که در«تهران» و «شهر ری» دو نماز جمعه اقامه می شود و فاصله آن ها از دو فرسخ بیشتر است، حکم کسانی که از شهر ری در نماز جمعه تهران شرکت می کنند چیست؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: افرادی که در نماز جمعه تهران شرکت می کنند و عده ای از آن ها که مسافتشان بیش از حد شرعی است و نماز عصر را تمام می خوانند چه صورت دارد؟

جواب: در صورتی که با طی مسافت شرعی و قصد مسافت، نماز را تمام بخواند صحیح نیست.

سؤال: با توجه به اینکه مکروه است مسافر به حاضر و حاضر به مسافر اقتداء کند آیا شرکت مسافرین در جماعت ها در مراسم بزرگ و همچنین شرکت مسافر در نماز جمعه چگونه است؟

جواب: اشکال ندارد ولی امام در نماز جمعه باید مسافر نباشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -