انهار
انهار
مطالب خواندنی

قیام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: در قیام متصل به رکوع در نمازها آیا گفتن سه مرتبه کذلک الله ربی در دو رکعت بعد از توحید و سه مرتبه استغفار بعد از تسبیحات اربعه کفایت می کند؟

جواب: اگر بدون فاصله هم بعد از قرائت از قیام به رکوع رود قیام متصل حاصل است.

سؤال: برای شخص مریض که نشسته نماز می خواند قیام متصل به رکوع چه وضعی دارد؟

جواب: باید از حالت نشسته به رکوع رود.

سؤال: آیا تکانهای مختصر، هنگام خواندن اذکار نماز، چنانچه سهواً انجام شود و نمازگزار نتواند مانع آن شود، باعث اشکال در تماز می شود؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: آیا شخص نمازگزار(به غیر از حالت تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع) مجاز است یکی از دو پا را ولو به مدت کوتاهی عمدا به شکلی از زمین بلند کند که حالت اتصال پا با زمین قطع شود؟ آیا این عمل موجب اخلال در قیام و مبطل نماز است یا خیر؟

جواب: اشکال ندارد و مبطل نیست ولی در حالی که مشغول به قرائت یا تسبیحات اربعه است این عمل را انجام ندهد.

سؤال: پای چپ من از ناحیه زیر زانو قطع شده و در حال حاضر پای مصنوعی به جای آن گذاشته ام؛ خواهشمند است بفرمائید که این پا، مسح لازم دارد یا نه؟ ضمناً  این پا در ناحیه زانو بیشتر از 90 درجه خم نمی شود، به همین دلیل نماز را نشسته می خوانم، آیا به وظیفه خود درست عمل کرده ام؟

جواب: در فرض مرقوم، مسح پای چپ ساقط است ولی در صورت امکان باید ایستاده نماز بخوانید ولو اینکه بر دیوار یا عصا یا چیز دیگر تکیه نمائید.

سؤال: اگر کسی عمداً شخصی را که مشغول خواندن نماز است به جلو یا پهلو حرکت دهد(با فشار) در صورتی که نمازگزار روی از قبله نگرداند نمازش صحیح است یا خیر؟ اگر بیفتند یا خم شود چطور؟

جواب: صحیح است.

سؤال: این جانب فعلا از پای مصونوعی استفاده می کنم که می شود با آن ایستاده نماز خواند گاهی به علت

 خستگی پا یا احتمال زخم شدن آن، پای مصنوعی را در آورده ونشسته نماز می خوانم آیا واجب است همواره با پای مصنوعی به طور ایستاده نماز بخوانم یا خیر؟

جواب: نماز با پای مصنوعی واجب نیست مگر نتوانید ایستاده بخوانید با آن که اگر زحمت و ضرر نباشد با آن بخوانید.

سؤال: در خط مقدم جبهه احتمال خطر زیاداست ممکن است دو الی سه ساعت هیچ مسأله ای نباشد و گاهی هم خمپاره زیاد می آید، آیامی شود خارج از سنگرها نماز خواند یا خیر؟ چون داخل سنگرها باید نشسته خوانده شود؟

جواب: اگر احتمال خطر هست داخل سنگر نشسته بخوانند.

سؤال: اگر خارج از سنگر به احتمال اینکه فعلا امن است نماز شروع شود و در همین بین خمپاره بیاید برای حفظ جان لازم است درازکش شوند، اولا می شود این عمل را انجام داد؟ و آیا می شود بعد از رفع خطر حرکت کرد و به نماز ادامه داد یا خیر؟

جواب: مانع ندارد مگر آن که فاصله زیاد باشد.

سؤال: زمانی که جنگ به شدت ادامه دارد و برای رزمندگان امکان ایستادن در یک جا نیست، آیا می توان به حالت نشسته یا خوابیده نماز خواند؟

جواب: به هر نحو که ضرورت اقتضاء کند، نماز صحیح و مجزی است.

سؤال: من ابتدا نحوه نشسته نماز خواندن را دقیق نمی دانستم، یعنی فکر می کردم نحوه نشستن موقع خواندن قرائت با نحوه نشستن تشهد فرق دارد و با مقایسه با نماز ایستاده موقع تشهد خواندن قدری خم می شدم(از حالت نشسته) و موقع قیام برای خواندن حمد و سوره، کامل می نشستم و مدتی نمازها را به این نحو می خواندم تا بعدها فهمیدم. آیا در مدتی که اینگونه نماز می خوانده ام نمازم ایراد دارد یا خیر؟

جواب: نماز صحیح است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -