انهار
انهار
مطالب خواندنی

مخالفت نذر و کفارۀ آن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 57 : لطفاً بفرمایید:

1-کسی که نذر کرده است چند عمل را با هم انجام بدهد، مثلاً سه روز هم روزه بگیرد و هم ا وضو باشد و مثلاً سه جزو قرآن هم بواند و به فقیر هم اطعام کند، حال اگر یکی از اینها را انجام ندهد مثلاً قرآن را نخواند در حالی که می توانسته بخواند چه کار باید بکند؟ آیا باید نر خود را بهم بزند و کفاره بدهد؟ کفاره اش چقدر است؟

2- کسی که موقع نذر کردن و خواندن صیغه، به تمام جوانب مأله توجه نداشته، مثلاً توجه داشته که وضوی همیشگی در طول این مدت امکان ندارد، و مواردی برایش پیش بیاید که طبق نذر عمل نکند تکلیف چیست؟

جواب 1 : حنت نذر شده و کفارۀ مخالفت نذر دارد که در رساله ذکر شده است.

جواب 2 : اگر نذری که کرده، امکان عمل بر طبق آن نبوده نذر صحیح نبوده ات.

سؤال 58 : اگر کی ذری کرده باشد (مثلاً روزه گرفتن ده روز اول ماه ذیحجه) و فراموش کند آیا قید زمان را مطرح کرده یا نه؟ در اولین سال فرا رسیدن آن ماه به واطۀ کسالت نتواند آن ر ادا کند این روزه ها را می تواند در سال های بعد از همان ماه بگیرد؟ ی می توان روزه ها را هر وقت که شد قضا کند؟ و آیا کفار بدهد؟

جواب: در فرض مرقوم کفاره واجب نیست، ولی سال بعد روزه ها را بگیرد و نیت اداء و قضاء نکند.

سؤال 59 : اگر شخصی نذر کند که اگر از زندان آزاد شود مادام العمر پنجشنبه و جمعه را روزه بگیرد، آیا در صورت تخلف یک کفاه لازم ات یا هر پنجشنبه و جمعه تخلف به شمار می رود و کفاره تکرار می گردد؟

جواب: یک کفاره بیشتر لازم نیست و در صورت تخلف در یک روز جنث نذر شده و بعد از آن عم به نذر واجب نیست.

سؤال 60 : دختری در خانۀ پدر به جهت حاجت شرعی نذر کرده و حاجتش برآورده شده اما به نذرش عمل ننموده و تمکن بر کفاره ندارد غیر از گوشوار طلا و دستبند طلا، آیا واجب است که آنها را فروخته و کفاره را ادا نماید یا خیر؟

جواب: گوشواره و دستبند اگر ملک خود او است و نذر با صیغه شرعی بوده لازم است کفاره بدهد ولو به فروش آنها، و در غیر این صورت فروش لازم نیست.

سؤال 61 : شخصی اظهار می دارد که در ابتدای تکلیف نذر کرده و با خدا عهد بسته و قسم خورده که اصلاً گناه انجام ندهد اما بعداً از روی گناه صادر شده با توجه به اینکه فرد مزبور هم صیغۀ عهد جاری کرده و هم صیغۀ نذر را و هم قسم خورده وظیفه وی را در مورد کفاره و اینکه در صورت تکرار گناه چه وظیفه ای خواهد داشت بیان فرمایید؟

جواب: اگر عمداً مخالف نذر یا عهد یا قسم نموده کفاره دارد ولی تکرار نمی شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -