انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام زکات فطره

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 784 ـ یکى از فامیل بدون دعوت قبلى وارد خانه شده , ان هم شب عید فطر یا دو سه شب قبل از ان , روز در خانه مانده تاروز عید فطر شده , ایا فطره او به عهده صاحب خانه است ؟

پاسخ:بسمه تعالى فطره او بر صاحب خانه واجب است , واللّه العالم .
سؤال 785 ـ در رسـالـه علمیه در باب زکات فطره فرموده اید : (( فطره مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده نان خور او حساب شود ...)) یعنى به صرف این که یک روز در منزل صاحبخانه مى ماند نان خور او حساب مى شود یا نه ؟
پاسخ:بسمه تعالى در فرض مذکور زکات فطره مهمان به عهده صاحبخانه است ,واللّه العالم .
سؤال 786 ـ بعضى از مراجع سابق فرموده اند : کسى که زکات فطره رامى گیرد تا تقسیم نماید , آنها را مخلوط نکند و اگر مخلوط شدبه هر نفر کمتر از یک صاع ندهد .مسئله این است : اگر این اندازه دقـت لازم اسـت و گیرنده هم براى تقسیم آن ـ چه از نظرتقدیم و چه از نظر تاءخیر و چه تعداد فطره هر کس رانمى شناسد ـ در صورت بروز چنین وضعى راه آسانترى هست ؟
پاسخ:بسمه تعالى راه این است که همه فطره هاى گرفته شده در راه ممصرف دیگرغیر فقرا مانند مصارف سبیل اللّه برساند یا همه را به یک فقیرمحتاج بدهد .و در کفاره روزه طعام را به قصد یک نفر به ذمه بخرد و به فقیر برساند و بعد براى فرد دیگر و به تدریج وسپس پولها را به عنوان وفا بپردازد , واللّه العالم .
سؤال 787 ـ پـسـرم نـان خـور مـن مـى بـاشـد , ولـى اکنون در خدمت سربازى است شب عید فطر در سربازخانه بود زکات فطره اوگردن کیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى در فـرض سـؤال اگر فرزند فقیر نیست باید فطریه را خودش بدهد .و اگر فقیر است فطریه او بر شخصى واجب نیست , اگرچه احتیاط است پدر فطریه او را بدهد , واللّه العالم .
سؤال 788 ـ کـارگران در کارخانه ها که صاحب کار غذاى آنها را مى دهدو اجرت مى گیرند , آیا زکات فطره آنها بر خودشان است یا برصاحب کار ؟
پاسخ: بسمه تعالى بر خودشان است , واللّه العالم .
سؤال 789 ـ اگـر مـهـمـان بـا اجازه صاحب خانه فطره خودش را بدهد آیااز عهده صاحب خانه ساق ط مى شود ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگـر بـا اجـازه صاحب خانه از طرف او زکات فطره خودش را بدهد ,از عهده صاحب خانه ساق ط مى شود , واللّه العالم .
سؤال 790 ـ اگر کسى فقط شب عید فطر مهمان است و قبل از غروب آمده , آیا فطره او بر صاحب خانه است یا خیر
پاسخ: بسمه تعالى اگر مهمانى باشد که شب را هم مى ماند , زکات فطره او بر صاحب خانه است , واللّه العالم .
سؤال 791 ـ در روسـتـایـى مـدرسه اى ساخته اند آیا براى برق رسانى به این مدرسه که براى عموم است مى توان از زکات و زکات فطره استفاده نمود ؟ در صورتى که زکات بگیر در آن روستا نباشد ,حکم چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى تحقق صرف زکات در این مورد محل اشکال است , واللّه العالم .
سؤال 792 ـ اگـر در منطقه اى فقیر کم باشد زکات فطره و خود زکات مال در تعمیر مساجد و مدارس دینى مقدم است یا فقرا ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگر مساجد و مدارس مورد لازم باشد , صرف در آن اولى است ,واللّه العالم .
سؤال 793 ـ اگر زکات فطره شب عید قیمت گندم بر آورد کرد , ایامى تواند ان را صرف کند و جاى آن قیمت آرد یا خرمابپردازد ؟
پاسخ: بسمه تعالى بعد از جدا کردن زکات فطره , نمى تواند در آن تصرف کند , واللّه العالم .
سؤال 794 ـ اگر پولى را که جهت فطریه کنار گذاشته به خاطر ضرورت پیش از پرداخت خرج کرد , و پول دیگرى جاى آن بگذارداشکال دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالى بعد از کنار گذاشتن , نمى تواند خرج کند .و اگر خرج کرد به ذمه او منتقل مى شود باید بپردازد , واللّه العالم .
سؤال 795 ـ این که در صورتى که فقیر در بلدى باشد , نمى شود زکات فطره را به بلد دیگر حمل نمود , و کسى چنین کرد حکم مساله چگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالى بـنـابـر احـتیاط در صورت وجود مستحق در بلد نقل فطره به بلددسگر جایز نیست , مگر این که حاکم شرع مطالبه کند .و درصورتى که مخالفت کرد و زکات فطره را به بلد دیگر حمل کردباطل نمى شود .اگر به مستحق آن رساند ذمه اش برى مى شود ,واللّه العالم .
سؤال 796 ـ کسى که بى اجازه صاحب خانه اى ـ گر چه او ابراز نکند آوارد خانه اش مى شود , فطریه اش به گردن کیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگـر قـبـل از شـب عید وارد شود و جزء عائله او محسوب شود ,بنابر احتیاط واجب فطریه اش بر صاحب خانه است , واللّه العالم .
سؤال 797 ـ آیا مى توان زکات فطره را صرف مسجد نمود ؟ آیا بعد از کنار گذاشتن فطریه , تبدیل آن درست است ؟
پاسخ: بسمه تعالى زکات فطره را مى توان صرف در مسجد کرد , پس از کنار گذاشتن فطریه , تبدیل آن جایز نیست
سؤال 798 ـ بعضى از اعضاى خانواده در سفر , یا خدمت سربازى یامشغول درس در شهر دیگر مى باشند .زکات فطره آنان هم برسرپرست خانواده است ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگـر جـزء عـائله شخص سرپرست محسوب مى شود و مستقل نیست فطره اش بر سرپرست واجب است , واللّه العالم
سؤال 799 ـ در روسـتایى یک باب حمام است که از آن همه روستائیان هست , آیا مى توان زکات فطره را براى سوخت حمام مزبورداد ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگر پولى که از مردم گرفته مى شود کافى نباشد , و محل احتیاج مردم باشد و با عدم تمکن مالى مردم , اشکالى ندارد , واللّه العالم .
سؤال 800 ـ اگر چیزى بیشتر از مقدار زکات فطره به نیت صدقه مستحبى بدهد , اشکال دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالى مانعى ندارد , واللّه العالم .
سؤال 801 ـ آیـا مـى تـوان بـراى خـریـد ظـروف , چون کاسه , بشقاب وسماور براى برپاداشتن مجالس اباعبداللّه ( ع ) و احسان مردگان و جز آن , از محل زکات فطره برداشت ؟
پاسخ: بسمه تعالى صرف در خود حسینیه و وسایلى که مى ماند مانند فرش وامثال ذلک اشکالى ندارد , واللّه العالم .
سؤال 802 ـ براى زکات فطره آیا مى شود پول نان را به نرخ دولتى حساب کرد ؟
پاسخ: بسمه تعالى در جایى که نان به نرخ دولتى معمول است و به مصرف همگان مى رسد , جایز است , واللّه العالم

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -