انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام زکات

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال 774 ـ درهـم و دیـنار که در زکات و حدود تعیین شده در روزگار مابرای ایرانیان چگونه تعیین می شود
پاسخ: بسمه تعالی در زکـات طلا و نقره باید سکه رایج در معامله باشد که فعلاچنین نیست .و در دیات و سایر موارد خود طلا و نقره کافی است ، واللّه العالم
سؤال 775 ـ در مسئله های 1889 و 1890 توضیح المسائل که فرموده بودید : مخارج و هزینه ها و بذر را از حاصل گندم نمی تواندکسر کند و باید در مجموع حساب نصاب را بکند و زکات دهد .اگر کسی بخواهد بهای بذر ، دستمزد تراکتور که جهت کشت ، درو و خرمن کردن پرداخته است را برآورد و کم نکند ،کاری سخت است ، چه کند ؟
پاسخ: بسمه تعالی نـسبت به هزینه هایی که بعد از گندم شدن برای درو و جمع آوری آن لازم است ، می تواند قبل از صرف آن از حاکم شرع اجازه بگیرد و آن را بر کل حاصل ـ از سهم خود و سهم زکات آن توزیع کند .و اما هزینه هایی که قبل از گندم شدن صرف می شود استثنای آنها از نصاب راهی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 776 ـ اجـازه مـی فرمایید پولهایی را که در مصرف کشاورزی ازقبیل کود شیمیایی و دیگر چیزها خـرج شده ، با ملاحظه نصاب ، از حاصل گندم و جو کم نماییم ؟اگر نه ، آیا اجازه می فرمایید در این مسئله از مجتهد دیگری با رعایت اعلمیت ،پیروی کنیم ؟
پاسخ: بسمه تعالی نباید کسر بنمایید بنا بر احتیاط ، و قابل رجوع به غیر است ،واللّه العالم .
سؤال 777 ـ مـخـارجـی کـه کـشاورز در کشت گندم و جو وجز آن می کند ،آیا محاسبه آنها را پیش از برآورد زکات کم کند یا پس از برآوردزکات ؟
پاسخ: بسمه تعالی مـخـارج مذکور از زکات و یا از نصاب آن خارج نمی شود .لیکن مخارجی که پس از گندم یا انگور شـدن یـا خـرما شدن به اذن حاکم شرع خرج می کند ، می تواند به نسبت مقدار زکات معین کند وفقط آن مقدار از مخارج را کسر نماید ، واللّه العالم .
سؤال 778 ـ آیا در ساختن بهداری و خانه بهداشت در روستا ، می شوداز زکات و خمس پرداخت ؟
پاسخ: بسمه تعالی از خـمـس نـمی شود .و از زکات چنانچه کارهای عام المنفعه مشروع در آن انجام می شود ، مانعی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 779 ـ سکه های طلای رایج آیا زکات دارند یا خیر ؟
پاسخ: بسمه تعالی زکـات در صـورتی به طلا تعلق می گیرد که مسکوک باشد به سکه رایج در معامله و در این زمان چنین طلایی وجود ندارد ،واللّه العالم .
سؤال 780 ـ شـخـصـی فـوت کرده در وقتی که زراعت وی به حد کمال رسیده و متعلق زکات شده در مـلـک مـتـوفـی ولامحالة متعلق خمس هم واقع می شود زیرا که مؤنه اش تمام شده آیا از زکات و خمس هر دو باید از اصل گرفته شود یا این که زکات از اصل و خمس از مابقی یا به عکس ؟
پاسخ: بسمه تعالی بلی از اصل زکات را می دهد و از بقیه خمس داده می شود ، واللّه العالم .
سؤال 781 ـ در طلاهای مسکوک زکات را واجب می دانید ؟و آیاوظیفه زرگر که اکثر سرمایه اش طلا و جواهرات مسکوک است ، چیست؟
پاسخ: بسمه تعالی طلای مسکوک به سکه رایج ، اگر یک سال تبدیل نشود ، زکات دارد .و سکه های فعلی سکه رایج نـیـسـت .و اگـر سـکـه رایـجـی بـود ،چـون در دسـت زرگـر یـک سال باقی نمی ماند متعلق زکات نمی شود ، واللّه العالم .
سؤال 782 ـ کسی که محصول خود را در همه سال با موتور و چاه آب آبیاری می کند ، آیا زکات محصول یک از بیست می باشد یایک از ده ؟
پاسخ: بسمه تعالی در فرض مذکور زکات یک از بیست می باشد ، واللّه العالم .
سؤال 783 ـ آیا برنج زکات دارد ؟استحباب در دادن زکات برنج چگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالی برنج زکات ندارد .و استحباب آن هم خالی از تاءمل نیست ، واللّه العالم

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -