انهار
انهار
مطالب خواندنی

خواب و تعبیر خواب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار.
اولاً: این سامانه فقط پاسخگوی احکام کوتاه شرعی است و تعبیر خواب ندارد.
ثانیاً: خواب غالباً حجت شرعی نیست و به وسیله خواب نه امری واجب می شود و نه کاری حرام می شود.
ثالثاً: هرگاه خواب دیدید برای آن صدقه بدهید زیرا خواب اگر تعبیر داشته باشد ولی تعبیرش خوب نباشد با دادن صدقه رفع شرّ می کند و اگر تعبیرش خوب باشد با دادن صدقه، خیری که باید به  بیننده خواب برسد زودتر می رسد.
اطلاعاتی پیرامون خواب:
(1) برخی معتقدند: گریه کردن در خواب علامت شادی / مرگ رمز طول عمر / کثافات و نجاسات نشانة مال و ثروت / کنده شدن دندان علامت مرگ شخص یا یکی از نزدیکان و عزیزان / دیدن شیر و خوردن آن علامت کسب علم است.
(2) برخی معتقدند همه ی خوابها تعبیر دارند و برخی معتقدند برخی از خوابها حامل پیامی است.
(3) برخی معتقدند خوابهایی که پس از استراحت کامل و در ساعات آخر شب دیده می شود برای کسی که خواب دیده پیام دارد.
(4) برخی معتقدند خوابهای سر شب و خوابهای روز و خوابهای موسمی اعتباری برای تعبیر ندارند.
در روایاتی از قول آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و آقا امام صادق (علیه السلام) آمده است که: «راست ترین خوابها، خواب روز (خصوصاً خواب قیلوله - حدود یک ساعت قبل از اذان ظهر- ) و نیز خواب سحر است.
مرحوم علامه محمد باقر مجلسی در بحار الانوار به نقل از شیخ مفید، خواب را چهار نوع ذکر فرموده است و بر همین اساس، مرحوم حاج شیخ عباس قمی در سفینة البحار می نویسد که خواب بر چهار قسم است:
(۱) رؤیای صادقه یا خواب رحمانی که قابل تأویل و دارای اثر خارجی است.
(۲) رؤیای کاذبه یا خواب شیطانی که وسوسه ابلیس است.
(۳) خوابی که نتیجة غلبة اخلاط اربعه و عدم اعتدال مزاج است.
(۴) خوابی که نتیجة فکر و اندیشه و تخیل و توهم خود شخص است.
بنابراین آن نوع از خوابهایی که در اسلام از آن به رؤیای صادقه تعبیر می شود نوعی الهام و به تعبیر روایات جزئی از اجزاء نبوت و یکی از وسائط و عوامل اتصال انسان به عالم غیب است، و فقط این خوابها قابل تعبیرند. به عنوان نمونه می توان به خوابهایی که رسول خدا (صلی الله و علیه و آله و سلم) دیده اند و تعبیر شده اند اشاره کرد:
خواب پیغمبر (صلی الله و علیه و آله و سلم) قبل از فتح مکه که نویدبخش و بشارت دهنده فتح مکه بود، که همین گونه نیز شد.
خواب پیغمبر (صلی الله و علیه و آله و سلم) مبنی بر اینکه بوزینه ها (بنی امیه) بعد از رحلت او بر منبر او سوار می شوند و همین گونه نیز شد و حکومت بدست بنی امیه افتاد و بر منبر رسول خدا (صلی الله و علیه و آله و سلم) بالا رفتند.
خواب پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم) که از مسموم شدن آقا امام حسن (علیه السّلام) و شهید شدن آقا امام حسین (علیه السّلام) خبر می داد و... .
تعبیر درست خوابها، درک علامت ها، اشارت ها و رمزها، مستلزم روشن بینی و روشن ضمیری خاصی است که مهم تر از هر قاعده و ضابطة از پیش تدوین شده است. امّا معبّران از دیرباز کوشیده اند ضوابط، اصول و قواعد معیّن و مشخصی برای تعبیر خواب تدوین کنند تا هر کس بتواند با آشنایی با آنها، آن رموز و اشارات کلی تعبیر خواب را فراگیرد. با این همه، توانائی تفسیر خواب مثل اجتهاد ادبی و هنری، تا حد زیادی غیر اکتسابی است و فهم و تشخیص تفسیر کنندة خواب و معبّر، در باز کردن رموز خواب مدخلیت دارد. به این دلیل ممکن است خواب واحد را معبران مختلف، به گونه های متفاوت تعبیر کنند و البته این اختلافها اولاً ناشی از یک دست نبودن قواعد و ضوابط کلی برای علامت ها و رموز تفسیر خواب است و ثانیاً ناشی از این است که تجربه و فهم اشخاص تعبیرکننده با یکدیگر متفاوت است. از اینها گذشته، با حفظ اصول کلی مقبول تعبیر خواب، باز هم در تطبیق همین موارد اتفاقی نیز اختلاف نظر بسیار وجود دارد زیرا نیت معبر از یکسو و نیت شخص خواب نما و چگونگی شرح رؤیا برای معبر از سوی دیگر، در تعبیر خواب حائز اهمیت است. در احوال ابن سیرین آمده است که مردی به او گفت: خواب دیده ام که اذان می گویم. ابن سیرین گفت: امسال به حج می روی. دیگری گفت: من هم در خواب دیدم که اذان می گویم. ابن سیرین گفت: دستت را به جرم سرقت قطع خواهند کرد. از ابن سیرین پرسیدند که این دو تعبیر مخالف برای خواب واحد از چه جهت بود. گفت: در سیمای نفر اول آثار خیر و صلاح دیدم و اذان گفتن او را به آیة وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ (سوره حج آیه ۲۶)... تعبیر کردم و در سیمای نفر دوم بدکرداری و خیانت دیدم و آن را به آیة فأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسارِقُونَ(سوره یوسف آیه ۶۹) تعبیر کردم.
در روایات اسلامی تأکید شده است که تعبیر خواب را باید از عالم یا شخص خیرخواه پرسید «لا تقص الرؤیا الا علی عالم او ناصح(کنز العمال، ج ۱۵، ص ۳۶۵)» زیرا خواب در گرو تعبیرکننده است.
به طور کلی می توان گفت که چه از نظر علوم تجربی (روانشناسی و روانکاوی) و چه از نظر معارف ربوبی و روایات مأثور از پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهم السلام) رؤیا دارای اقسام مختلف (راست و دروغ: رحمانی و شیطانی و...) است و خواب رحمانی اگرچه از نظر قضائی و حقوقی حجیت ندارد امّا از نظر دینی، مذهبی و علم النفس قدیم، نشانی از برزخ، نوعی الهام باطنی و قابل تعبیر است. به عبارت دیگر رؤیای صادقه دریچه ای به عالم ارواح و جهان غیب است که در آن، احوال انسان به طور موقت و محدود از حدود و قیود عالم ماده رها می شود و بی واسطة حواس ظاهری به کشف حقایق یا خبردار شدن از وقایع دست می یابد.
ولی با همه ی این تعاریف؛ نمی توان ادعا کرد که همة خوابها تعبیر دارند یا تعبیر ندارند. بلکه:
اولاً: تعبیر، مستلزم زمان خواب است ـ که بهترین آنها قبل از ظهر و وقت سحر است.
ثانیاً: تعبیر خواب بستگی به موقعیت جغرافیائی تعبیرکننده و... دارد و… یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -