انهار
انهار
مطالب خواندنی

خدمات اجتماعی زنان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال11:بسیاری از زنان جامعۀ کنونی مایلند در جبهه ها فعالیت کنند و یا در رشته های گوناگونی مثل کمکهای اولیه  یا در بیمارستانها خدمت کنند نظرتان در این مورد چیست؟اگر جائز نیست زن به جبهه برود پس از چه راهی می توااند به اسلام و مسلمین خدمت کند که برابر جانن بازیهای برادران رزممنده د رجبهه باشد (البته ای وضوع هم مهم است که تریبیت نسل آینده خدمتی بزرگ له اسلام است ولی این وظیفه را همۀ مادرن جامعه انجام داده و می دهد)لطفاً بفرمایید چه کارهای دیگری بر عهدۀ زنان است؟آیا رفتن به جبهه برای زن ممنوع است؟

جواب:بزرگترین وظیفۀ زن کوشش در انجام وظایف شوهر داری و تربیت صحیح و اسلامی فرزندان است و شرکت در خدت اولیۀ درمانی با مراعات کامل حجاب شرعی و در صورتی که شوهر داشته باد با اجازۀ شوهر مانع ندارد انشاءالله موفق باشید.

سؤال12:ما زنان ایرانی مقیم پونۀ هندوستان تصمیم گرفته ایم زبان انقلاب اسلامی باشیم و در این راه با مشکلاتی روبه رو هستیم؛در این زمینه مسائلی داریم که تقاضا می کنیم پاسخ فرمایید:

1-تکلیف زنی که مردش او را مجبور کرده نماز نخواند و حجابش را بردارد چیست؟

2-زنی که بی حجاب است و حاضر نیست با حجاب شودآیا می تواند عضو شورای اسلامی باشد؟

3-آیا حسینیه ای که در قدیم از طرف شخص مسلمانی وقف شده مسلمانان حق دارند که در آن بنشینند و درباۀ اسلام جمهوری اسلامی بحث و گفنگو نمایند؟اگر متصدیان این حسینیه بخواهند جلوی تبلیغات اسلامیی را بگیرند و بگویند اینجا محل نماز گزاری است تکلیف چیست؟

4-فرق بین مسلمان مقیم با یک دانشجوی مسلمان پیرو خط امام چیست؟و تکلیف ما زنان که پیرو خط امام و قران هستیم با کسانی که بین ما و دانشجویان متعهد به اسلام تفرقه می اندازند و لو شوهر و فرزندان ما باشند چیست؟

5-آیا صلاحیت شورای اسلامی زنان یا مردان متعهد در خارج از کشور کمتر است از یک انجمن که بر مردم تحمیل شده و در دوران منحوس پهلوی برای شاه معدم سر و دست میشکسته و هنوز هم امیدوارند که فرزند ناخلف او به ایران بازگشته و سلطنت نماید؟

جواب:1-اطاعت شوهر در امر به ترک نماز و حجاب واجب جایز نیست.

2-عضو شورای اسلامی باید متعهد به اسلام و عامل به دستورات دینی باشد.

3-استفاده از حسینیۀ موقوفه تابع مقررات وقف است و کسی حق ندارد از استفادۀ مطابق با جهت و مصلتِ وقف ممانعت کند.

4-بین مسلمانان از زن و مرد فرقی نیست و همه موظف هستند از اسلام و رهنمودهای آن تبعیت کنند و از تفرقه که موجب ضعف و شکست می شود حذر کند.

5-هر کس از زن و مرد در حدود توان خود با مراعات ضوابط اسلامی موظف است در خدمت به اسلام و معرفی آن و توحید صفوف مسلمین کوشا باشد.

سؤال13:آیا خانمها می توانند د رمحلی مانند  بیمارستانها مشغول کار شوند که در آنجا دکتر مرد و زن کار می کنند؟ و آیا زن می تواند در آن بیمارستان در حالی که بعضی مریضها مرد باشند کار کند؟

جواب:اشکال ندارد ولی با مراعات موازن شرعیه از حجاب و غیر آن بشود.

سؤال14:با توجه به اينكه وظيفه و مسؤوليت زن در جامعه و نظام اسلامي تربيت فرزند  ادارهٔ خاناده است،آيا در حال حاضر با توجه به نيازهاي جامعه ضروري است – كنار آن وظيفه-در مراكز فرهنگي و درماني مشغل خدمت شود؟مانند دبيري،معلمي،پرستاري و پزشكي كه لازمه اش رفتن به دانشگاه است؟و‌ آيا رفتن به جبهه براي كارهاي اداري و فرهنگي و اجتماعي و رفتن به دانشگاه با مراعات كامل حجاب شرعي مانع ندارد ولي خروج زن شوهر دار از منزل منوط به اجازهٔ شوهر است.

سؤال15:جامعهٔ ما نياز به مشاغلي همچون پزشك زنان دارد.آيا يك زن (كه آمادگي پذيرفتن هر يك از اين وظايف را دارد)با توجه به وظيفهٔ اصليش بايد چه كند؟آيا صحيح است با سپردن كودك به مهد كودك ساعتها از بچه دور باشد؟و آيا اين امرخللي در تربيت صحيح كودك ايجاد نمي كند؟

جواب:در فرض مزبور مانع ندارد

سؤال16:آيا تدريس خانمها به آقايا ن با رعايت كليهٔ موازين شرعي و اسلامي چگونه است؟ زيرا رشتهٔ مورد تدريس اينجانب بسيار تخصصي بوده و به راحتي نمي توانند فردي را جهت تدريس جانشين اينجانب نمايد ولي رئيس اداره –با وجود تاييد اينجانب از لحاظ تعهد اسلامي- صرفاً به دليل زن بودن از رفتن من به كلاس براي تدريس جلوگيري مي نمايد.

جواب:با حفظ حجاب و مراعات موازين شرعيه مانع ندارد.

سؤال17:محترماً به عرض مي رساند كه اكثر قريب به اتفاق آموزگاران دبستان ا زن مي باشند و با توجه به اينكه رفتن آموزگاران زن به كلاس دانش آموزان پسر ضايعاتي از لحاظ تربيتي دارد اكنون (كه نيروي مرد و زن ندارد)انجام كدام يك از حالات زير به نفع اسلام و مجاز است:

1-تدريس تعليمات ديني دانش آموزان كلاس اول،دوم،و سو م توسط خواهران مومن و متعهد كه از طريق امتحان و مصاحبه گزينش شده اند انجام پذيرد؟

2-تدريس تعليمات ديني دانش آموزان كلاس اول،دوم و سوم توسط معلمان آموزشي خودشان(كه غالباً هيچ اطلاعي از امور مذهبي ندارد)انجام پذيرد؟

لازم به تذكر است كه طي بخشنامه اي – از استان به مناطق- دستور داده شده است كه اين كار توسط مدير يا معاون صورت گيرد كه به علت مشغلهٔ زياد افراد مذكور امكان ندارد و فقط دو راه فوق مي ماند. اگر بخواهيم قانون را اجراء كنيم بايد معلماني را كه هيچ اطلاع از امور ديني  ندارند سر كلاس بفرستيم و اگر بخواهيم مصالح ديني دانش آموزان را در نظر بگيريم مي بايست از فرستادن اينگونه آموزگاران به هر عنوان جلو گيري كنيم.

جواب:تدريس خواهران مومن و متعهد در كلاسهاي پسرانه با مراعات كامل حجاب واجب و ساير مقررات شرعي مانع ندارد.

سؤال18:من دانشجووي رشتهٔ پزشكي هستم مي خواستم وظيفهٔ شرعي خود را در مقابل دو مساله اي كه ذيلاً عرض مي شود بدانم:

الف-برخورد با دانشجوويان پسر و درس خواندن با آنان در يك محيط البته با حفظ حجاب (مقنعه،لباس گشاد،شلوار،در داخل دانشكده و چادر در خارج از اين محيط)چگونه است؟

جواب:با فرض مراعات وظايف شرعيه مانع ندارد.

ب-لازمهٔ آموزش در اين رشته (پزشكي)معاينهٔ بيماران مرد به وسيلهٔ دانشجويان دختر مي باشد.آيا از نظر شرعي اشكالي در اين امر وجود دارد يانه؟و به طور كلي آيا ادامهٔ تحصيل در اين رشته با تجه به مسائل ذكر شده شرعاًصحيح است؟

جواب:ادامهٔ تحصيل بلا مانع است ولي از لمس و نظر حرام بايد اجتناب شود.

سؤال19:درس خواندن زنان در دانشگاه (با وجود استادهاي مردو استفاده از كلاسهايي كه دخترها و پسرها با هم هستند و سوار شدن در سرويسهاي دانشگاه به طور مختلط) آيا جايز است؟البته فساد به همراه ندارد.

جواب:با فرض عدم مفسده و مراعات حجاب اسلامي و ساير وظايف مانع ندارد.

سؤال20:دختري هستم كه تصميم دارم پس از اخذ ديپلم براي ادامهٔ تحصيل در دانشگاه رشتهٔ دندا پزشكي را انتخاب كنم؛زيرا اين رشته مورد علاقهٔ من است آيا شرعاًجايز است؟

جواب:تحصيل در رشته دندان پزشكي مانع ندارد لكن بايد مراعات وظايف شرعيه را بنمايد.

سؤال21:خانمي در دانشگاه مشغول به تحصيل مي باشد و غير از ايشان بقيهٔ افراد كلاس مرد هستند،و كار تئوري و عملي را هم بايد به طور مشترك انجام دهد.آيا ادامهٔ تحصيل با اين وضعيت جايز است؟

جواب:با مراعات كامل حجاب شرعي اشكال ندارد.

سؤال22:اينجانب مربي بخش فيزيك دانشكدهٔ علوم دانشگاه مشهد مي باشم كه در دانشگاه به كار تدريس اشتغال دارم نظر به اينكه اكثريت شاگردان كلاسهاي دانشكده را دانشجويان سر تشكيل مي دهند براي من و خواهران همكارام (با توجه به اينكه لباس ما ضمن تدريس به طور معمول رو پوش و شلوار  روسي مي باشد) اين سوال مطرح است كه آيا اين كار از نظر شرعي اشكال دارد يا خير؟

جواب:با مراعات كامل حجاب اسلامي و رعايت مقررات شرعي مانع ندارد.

سؤال23:پدر اينجانب با اينكه فرهنگي است از تحصيل دخترانش جلوگيري به عمل آورده و مانع رفتن ما به مدرسه مي شود با توجه به اينكه بعد از انقلاب اسلامي وضع مثل سابق نيست و مدرسه ها اسلامي شده،آيا رفتن به مدرسه و تحصيل كردن ما دختران از نظر شرعي ايرادي دارد؟

جواب:اگر از نظر حجاب و غير آن مراعات وظيفهٔ شرعي را بكنيد مانع ندارد ولي خوب است رضيت پردخود را تحصيل نماييد.

سؤال24:آيا زن مي تواند علوم اسلامي را تحصيل نمايد و به مقام اجتهاد برسد؟

جواب:تحصيل علم براي عموم ازاد است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -