انهار
انهار
مطالب خواندنی

مصاحبت ضروري با نامحرم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال68:در مواظبت از بيماران رواني كار پرستار مانند پرستاري از بيماران ديگر نيست،زيرا بيشتر وقت پرستار با صحبت و همنشين بودن با بيمار رواني صرف مي شود حكم شرعي در اين مورد چگونه است؟

جواب:همنشيني و صحبت با نامحرم با رعايت ضوابط و آداب شرعي اشكال ندارد.

سؤال69:اينجانب مدت چند سال كه به شغل خياطي زنانه اشتغال دارم و از اين كار خيلي ناراحت هستم؛چون مي دانم از نظر شرعي خلاف است؛(زيرا مجبورم تمام كارهي خياطي از قبيل اندازه گرفتن و پرو كردن و بقيه كارها را خودم انجام دهم) ضمناً كارگر زن هم براي اندازه گرفتن و پرو كرن پيدا نمي شود كه به من كمك كند،لطفاًبفرماييد از نظر شرعي بنده چه بايد بكنم؟آيا مي توانم به كار خودم ادامه دهم؟

جواب: بايد مراعات وظيفهٔ شرعي را بكنيد و اگر نمي توانيد مگر با ترك شغل از شغل مذكور اجتناب نمائيد.

سؤال70:خواهران پرستاري كه د ربيمارستانها مشغول خدمت هستند كارهايي از قبيل حمام دادن در تخت ،استفاده از لگن شستشوي سر در تخت،گرفتن نبض،گرفتن فشار خون،پاشويه و كارهاي مشابه اينها را براي مريضهاي مرد انجام مي دهند .لطفاً بفرماييد اين قبيل كارها چه حكمي دارد؟

جواب:تصدي نامحرم اگر مستلزم نظر ي لمس حرام باشد جايز نيست،مگر در موردي كه ضرورت نجات جان بيمار متوقف برآن باشد.

سؤال71:در اطاق عمل،گاهي جراحي روي اندام تناسلي بيمار توسط جنس مخالف انجام مي گيرد با تجه به كمبود متخصصين د راين زمينه حكم شرعي در مورد وظيفهٔ تكنسين زن كه در اطاق عمل كار و به عورت بيمار نگاه مي كند هنگام عمل مرد نامحرم چيست؟

جواب:نظر و لمس عورت غير جايز نيست مگر در صورتي كه ضرورت حفظ جان ايجاب كند و راه ديگري نباشد.

سؤال72:حكم شرعي در مودر تكنسينهاي مردي كه بر سر عمل بيماران زن حاضر مي شوند چيست؟ حكم شرعي در مورد تنفس دهان به دهان پرستار زن به مصدوم  يا بيمار بيهوش مرد و بالعكس چيست؟

جواب:كوشش مايند براي زن ،زن و براي مرد،مرد متصدي شود.

سؤال73:اگر زني براي بچه دار شدن به دكتر زن مراجعه نمود و موثر واقع نشد آيا مي تواند به دكتر مرد مراجعه نمايد و تحت معالجه قرار گيرد؟

جواب:با رعايت حجاب شرعي و اجتناب از لمس و نظر حرام مانع ندارد.

سؤال74:ما در دبيرستان دخترانه مشغول انجام وظيفه هستيم،در رابطه با كارمان ناچاريم در محوطهٔ دبيرستان كه دختران مشغول ورزش هستند رفت و آمد نمائيم يا در رابطه با دبيران زن و دانش آموزان باشيم چه حكمي دارد؟

جواب:با رعايت تمام وظايف شرعيه مانع ندارد.

سؤال75:آيا مسائل مربوط به زنان (حيض ،استحاضه ،نفاس و...)را يك مرد مي تواند براي زنان بگويد و تشريح كند؟

جواب:اگر مفسده نداشته باشد مانع ندارد.

سؤال76:اگر معلم مرد ناچار باشد كه در يك اطلاق براي زني درس بدهند و يا بالعكس –البته با رعايت جهات شرعي-جايز است يا نه؟

جواب:با نبود مفسده و مراعات موازين شرعيه اشكال ندارد و خلوت با اجنبيه جايز نيست.

سؤال77:براي خواهراني كه عضو رسمي كادر بيمارستان هستند و مي خواهند به مجروحان خدمتي انجام دهند- و مريض نياز به توجه و حرف زدن و حتي شوخي كردن دارد-از نظر «نگاه» مسائل زيادي پيش مي آيد و گاهي مجروحاني هستند كه بايد لخت و برهنه باشند؛ حكم شرعي چيست؟

جواب:كمكِ مجروحين و رسيدگي امورِ بيماران خوب است ولي مراعات ضوابط شرعي لازم است و از نظر و لمس حرام بدون ضرورت بايد خودداري كنند.

سؤال78:عده اي از خانمها براي آموزش كمكهاي اوليه كلاس مي بينند و براي تجربه و تمرين آن به بيمارستانها مي روند تا مباشرت در تزريق و پانسمان داشته باشند بديهي است وضع كنوني بيمارستانها ايجاب نمي كند كه اين خانمها تمرينات خود را مخصوص بيماران زن قرار دهند و آيا با بيماران مرد تماس پيدا مي كنند.آيا براي تمرين كنندگان اقدام به اين گونه تمرينات باعلم به تماس با مردان جايز است يا نه؟

جواب:از تماس با بدن نامحرم بايد اجتناب كنند.

سؤال79:من پزشكيارم و كارم تزريق و پانسمان و امثال اينها است آيا از نظر شرع اسلام مي توانم براي زنها نيز اين كارها را انجام دهم يا نه؟

جواب:با مراعات خودداري از نظر به نامحرم و اجتناب از لمسِ بدنِ اجنبيه – مگر در مواقع ضرورت با اكتفاء به حد ضرورت-اشكال ندارد.

 سؤال80:اينجانب مبلغ هستم،گاه و بيگاه در سفرهاي تبليغتي مجبور مي شوم به دبيرستان دخترانه بروم و براي آنان كلاسهاي ممتد يا غير ممتد داشته باشم محتمل است در بين كلاسها – نظر به اينكه سخنران بايد متوجه مستمع باشد-گاه بدون ريبه چشم من به صورت آنان بيفتد.از نظر شرعي وظيفه چيست؟

جواب:در صورتي كه بدون ريبه و مفسده باشد اشكال ندارد.

سؤال81:براساس ابلاغي كه ادارهٔ متبوعمان به ما داده موظف هستيم هفته اي چند ساعت در دبيرستان دخترانه تدريس داشته باشيم.با توجه به اين كه تدريس در اين مدارس با نگاه كردن و معاشر بودن با آنان ملازمت دارد و از سويي خودداري از حضور در اين كلاسها امتناع از دستور اداره است،تكليف ما چيست؟

جواب:تدريس مانع ندارد،و نظر به صورت و دست نامحرم بدون قصد تلذذ و فساد مانع ندارد.

سؤال82:معمولاً بعد از هر حملهٔ برادران رزمنده عدهٔ زخميها بسيار مي شود لذا بيمارستانها احتياج به امدادگران زن دارند و م خواهران به كمك ايشان مي رويم ولي در آنجا بعضي از برادران برهنه هستند يا اينكه موقع مداوي كردن آنان مجبوريم دستمان را به بدنشان بزنيم،آيا اين طريق خدمت كردن در پشت جبهه صحيح است يا نه؟

 جواب:در مورد ضرورت مانع ندارد.

سؤال83:نظر به اينكه اماكن آموزشي با كمبود معلم ديني در سطح مملكت مواجه هستند و با توجه به اينكه مخالفين اسلام در گوشه و كنار اخلاق نوجوانان را از اسلام منحرف مي كنند تدريس بعضي از آقايان روحاني (مثل امام جماعت و واعظ) به عنوان معلم علوم ديني در دبيرستانها ي دخترانه چه صورت دارد؟

جواب:با رعايت وظايف شرعيه مانع ندارد.

سؤال84:آيا زن بيمار مي تواند با وجود دكتر زن به دكتر مرد مراجعه كند؟

چون بعضي مي گويند دكترهاي مرد بهتر هستند؟

جواب:اگر ضرورت دارد مراجعه به مرد مانع ندارد ولي بدون ضرورت با وجود دكتر زن به مرد مراجعه نكنند.

سؤال85:آيا زن مي تواند تمام بدن خود را به دكتر نامحرم نشان دهد؟

جواب:اگر ضرورت نداشته باشد جايز نيست و در معالجهٔ مرض در صورت ضرورت مانع ندارد.

سؤال86:مكاتبه و نامه نوشتن به يك خانم خارجي براي دعوت وتبليغ ايشان به اسلام و انقلاب اسلامي فقط به عنوان يك برادر مسلمن از لحاظ شرعي چگونه است؟

جواب:اگر فساد نداشته باشد مانع ندارد.

سؤال87:آيا مي شود آقايان خياط براي بانوان – بدون هيچ گونه تماسي با بدنشان و بدون اندازه گيري بلكه از روي نمونهٔ لباسي كه خود بانوان همراه مي آورند –لباس بدوزند؟

جواب:مانع ندارد.

سؤال88:آيا دختر و پسر نامحرم به دليل اينكه از قبل يكديگر را مي شناخته اند مي توانند با نام كوچك يكديگر را صداكنند(زهرا-حسين) و در مورد كارها با يكديگر صحبت كنند؟

جواب:با حفظ حجاب شرعي اشكالي ندارد ولي اگر در صحبت كردن خوف فتنه باشد جايز نيست.

سؤال89:كار در محيطهاي بيمارستاني (مانند كار دانشجويان پزشكي و پرستاري و پرسنل بيمارستان)موجب اختلاط مي شود؛تكليف را از نظر شرعي معين كنيد؟

جواب:اگر مفسده داشته باشد بايد احتراز نماييد و اگر مفسده ندارد مانع ندارد.

سؤال90:اگر خواهري به ديدار برادران مجروح يا برادري به ملاقات خواهران مجروح برود از نظر شرعي اشكال دارديانه؟

جواب:اشكال ندارد ولي در همهٔ اين نحو مسائل بايد طوري عمل شود كه فساد نداشته باشد و جهات شرعي مراعات شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -