انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسابقه با تفنگ بادى

سؤال: آيا مسابقه و شرط بندى به وسيله تفنگ بادى جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: ضابطه اولى در شرط بندى حرمت است مگر در مواردى كه در روايات آمده است  و شرط بندى با تفنگ بادى مقدمه براى آموزش با تفنگ واقعى باشد اشكال ندارد ولى اگر براى هوس رانى و فقط براى برد و باخت باشد جايز نيست. والله العالم

 

زيان مالى و جانى تماشاگران

سؤال: اگر تماشاگران تيم مسابقه فوتبال، موجب ضرر و زيان مالى و جانى به بازيكنان يا طرفداران تيم مقابل شوند آيا ديه و ارش به عهده تيمى كه طرفدارانش ضرر وارد كرده اند مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: ديه برعهده كسى است كه ضرر وزيان وارد كرده است و در صورت معلوم نبودن، برعهده تيمى كه طرفدارانش ضرر وارد كرده اند نيست. والله العالم

 

دادن بن محصولات فرهنگى براى شركت در مسابقه

سؤال: مؤسسه اى براى اطلاع رسانى و آموزش مسائل فرهنگى اقدام به توليد محصولات فرهنگى نموده است وجهت تشويق خريداران، مسابقه اى در نظر گرفته شده كه به ميزان خريد، بن به صورت رايگان دريافت مى كنند تا بتوانند در اين مسابقه شركت كنند آيا دادن بن و جايزه جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: دادن بن و شريك كردن مشترى در مسابقه براى اخذ جوائز اشكال ندارد. والله العالم

 

ورزش زن در حضور مرد

سؤال: آيا خانم ها مى توانند با لباس هاى گشاد و روسرى و شلوار در حضور مرد نامحرم ورزش كنند؟

جواب: بسمه تعالى: از اين كار اجتناب كنند. والله العالم

 

تماشاى ورزش زنان

سؤال: آيا تماشاى فيلم ورزش و مسابقه ى زنان جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: نگاه كردن به چنين فيلم هايى چون موجب تحريك شهوت و خوف وقوع در گناه است، جايز نيست. والله العالم

 

ورزش زنان با مردان

سؤال: ورزش زنان و مردان نامحرم به صورت مشترك چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: جايز نيست. والله العالم

 

بيليارد

سؤال: آيا بازى بيليارد، قمار است؟ آيا ساختن باشگاه براى بازى بيليارد جايزاست؟

جواب: بسمه تعالى: بيليارد در بسيارى از كشورها به عنوان آلت قمار به كار مى رود، ولى در برخى ديگر، وسيله   ى ورزش است. مادامى كه در جوامع بشرى از آلت قمار بيرون نيامده است بازى با آن، خواه به صورت بُرد و باخت، خواه بدون آن، جايز نيست. طبعاً ساختن باشگاه ها به اين منظور همين حكم را دارد. والله العالم

 

روزه نگرفتن ورزشكار

سؤال: با توجه به اهميت حضور ورزشكاران ايرانى در خارج از كشور، اگر يقين داشته باشند كه ده روز در مكانى مى مانند آيا مى توانند براى تقويت بنيه ى بدنى روزه نگيرند؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه يقين دارند كه ده روز در آن مكان خواهند ماند، روزه واجب است; مگر اين كه از اول قصد كنند كه در ظرف آن ده روز به مقدار مسافت شرعى مسافرت خواهند رفت يا بعداً تصميم بگيرند كه مسافرت كنند و برگردند و كافى است كه به ميزان چهار فرسخ شرعى از آخرين نقطه   ى محل اقامت بيرون بروند و برگردند. والله العالم

 

نماز ورزشكار

سؤال: آيا نماز و روزه ى ورزشكاران كه به سفرهاى خارجى يا داخلى مى روند، حكم نماز و روزه ى مسافر را دارد؟

جواب: بسمه تعالى: حكم نماز و روزه آنان مانند ديگران است. هرگاه ده روز در وطن مى مانند و سفر مى كنند، نمازشان قصر است و روزه را بايد افطار كنند و اگر به طور مرتب در هر هفته يا در هر ده روز دو روز آن به سفر مى روند و اين كار دو ماه ادامه پيدا مى كند، نماز آنها تمام است و روزه را بايد بگيرند. البته در سفر اول حكم مسافر را دارند و در سفر دوم احتياط كنند(نماز را هم تمام و هم شكسته بخوانند) و در سفر سوم نماز تمام است. والله العالم

 

دوچرخه سوارى بانوان

سؤال: ورزش بانوان خصوصاً موتور و دوچرخه سوارى در محافل عمومى چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اين قبيل كارها زمينه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود. والله العالم

 

ورزش در مساجد

سؤال: آيا ورزش در مساجد و حسينيه ها جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: بايد بر طبق وقف نامه عمل شود و شئون مسجد و حسينيه رعايت شود. مسلماً نوع مساجد و حسينيه ها براى ورزش آمادگى ندارد. والله العالم

 

مسابقه زن و داور مرد

سؤال: اگر در مسابقات بانوان، داور و متخصص و مربّى زن نباشد، آيا مى توان از مربى و داور مرد استفاده نمود؟

جواب: بسمه تعالى: جايز نيست. والله العالم

 

گرفتن جايزه به شكل شانسى

سؤال: دستگاهى با انداختن سكه اى مى چرخد و سكه در مقابل جايزه هايى قرار مى گيرد. آيا اين نوع بازى و برنده شدن، جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: جايز نيست. والله العالم

 

مسابقه با ورزشكار صهيونيست

سؤال: آيا ورزش كردن و مسابقه با صهيونيست جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هر نوع ورزش با آنان كه موجب تقويت آنها شود، جايز نيست. والله العالم

 

جوايز فدراسيون

سؤال: آيا جايزه اى كه در بُرد و باخت بازى ها پرداخت مى شود، حلال است؟ آيا در صورتى كه فدراسيون جوايز را بپردازد حلال مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه جايزه را شخص ثالثى بپردازد كه پولش را از طرفين مسابقه دريافت ننموده است، مانع ندارد. والله العالم

 

غذاى ورزشكار در خارج از كشور

سؤال: ورزشكاران مسلمان كه به كشورهاى غير مسلمان سفر مى كنند آيا مى توانند از غذاهاى خارج از كشور استفاده كنند؟

جواب: بسمه تعالى: از ماهى و پختنى هاى غير گوشتى و غير روغن حيوانى به شرطى كه يقين به نجاست نداشته باشند، مى توانند استفاده كنند. والله العالم

 

مسابقه زن با مرد

سؤال: سؤال 1142.  با توجه به اهميت فرهنگى، تبليغى حضور مسلمانان در مسابقات ورزشى، آيا جايز است بانوى مسلمان با حفظ حجاب، با آقايان مسابقه دهد؟

جواب: بسمه تعالى: اختلاط زن و مرد در ورزش جايز نيست. والله العالم

 

مدال طلا

سؤال: آيا ورزشكار در صورت كسب مدال طلا مى تواند در مراسم اعطاى جوائز به مدت كوتاه آن را بر گردن بياويزد؟

جواب: بسمه تعالى: در دست كردن انگشتر طلا و بكارگيرى طلا به صورت گردنبند، گوشواره و امثال آن براى مردان حرام است. زيرا بر طبق روايات، اين زينت از آنِ زنان است، ولى انداختن مدال طلا بر گردن ورزشكار كه خودش عامل آن نيست و ديگرى عامل است و در صورتى كه پس از لحظاتى آن را بيرون آورد، به لحاظ انصراف ادله، على الظاهر حرام نيست، گرچه احتياط در اجتناب از آن است. والله العالم

 

ايستادن زن قهرمان در كنار مرد

سؤال: آيا ايستادن مرد يا زن قهرمان در رشته ى ورزشى، در كنار مرد يا زن نامحرم، براى اين كه از آنها عكس بگيرند، جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر در حين عكس گرفتن، زن پوشش اسلامى را رعايت كند و بدنش با نامحرم تماس پيدا نكند، اشكال ندارد. والله العالم

 

توصيه اى به ورزشكاران

سؤال: به ورزشكاران توصيه اى بفرماييد تا در سفرهاى بين المللى به آن عمل كنند؟

جواب: بسمه تعالى: توصيه به ورزشكاران اين است كه در سفرهاى خود شئون اسلامى را رعايت كنند تا عملاً مبلّغ نظام اسلامى و شاهد گوياى متانت و فرهنگ اسلامى كشور باشند. والله العالم

 

نقص عضو يا مرض در حين آموزش

سؤال: اگر مربى ورزش در حين آموزش و در اثر آموزش نادرست، موجب نقص عضو ورزشكار يا مرضى شود، آيا ارش يا ديه برعهده ى او مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه نقص در حين آموزش و به سبب اجراى دستور مربّى صورت گيرد، وى در صورت افراط و تفريط ضامن است. والله العالم

 

بُكس

سؤال: قبل از انقلاب شكوهمند جمهورى اسلامى، نظر مراجع عظام بر حرمت ورزش بُكس بود و اكنون اين مسابقات كمى تلطيف شده است. آيا اين ورزش جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: حكم سابق در مورد بكس به قوت خود باقى است. والله العالم

 

جايزه دادن به رشوه دهنده

سؤال: اگر داور در اثر تبانى يا با رشوه، يك تيم ورزشى را برنده اعلام نمايد يا موجب برنده شدن تيمى شود، آيا جايزه ى فدراسيون يا غيره براى بازيكنان تيم برنده، حلال است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر اموال جايزه دهنده محترم باشد، گرفتن چنين جايزه اى حرام است، چون رضايت او بر دادن جايزه، منوط به برنده واقعى است. والله العالم

 

نقص عضو هنگام مسابقه

سؤال: اگر هنگام مسابقه ى ورزشى يا تمرين ورزش، جراحتى يا نقص عضو براى يكى از طرفين به وجود آيد، آيا موجب ديه مى شود؟ اگر اداره ى بيمه يا فدراسيون، ديه ى آن را بپردازد، آيا ديه از وارد كننده ى جراحت ساقط مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: چون وارد كردن اين نوع نقص ها خطاى محض نيست، ديه   ى آن به عهده   ى وارد كننده   ى نقص است و اگر مقام ديگرى ديه را بپردازد، از وارد كننده   ى نقص ساقط مى شود. والله العالم

 

فتح قله ها و عدم قدرت بر وضو و تيمم

سؤال: وظيفه ى كوهنوردانى كه براى فتح قله هاى مرتفع مى روند و به جهت سردى فوق العاده قادر به وضو و تيمم نيستند، چيست؟

جواب: بسمه تعالى: چنين سفر كه آنها را از اداى وظيفه عاجز مى سازد، جايز نيست و در صورت  عدم امكان تيمم، احتياط واجب آن است كه نماز را بدون تيمم بخوانند و بعداً قضاى آن را بجا آورند. والله العالم

 

بانوان و تماشاى ورزش كشتى

سؤال: آيا بانوان مى توانند تمرين يا مسابقات ورزشى آقايان مثل كشتى را از تلويزيون ببينند؟

جواب: بسمه تعالى: اگر نگاه كردن، مظنه   ى تحريك شهوت وخوف وقوع در معصيت باشد، جايز نيست. والله العالم

 

خمس جايزه ورزشكار

سؤال: آيا به جوايزى كه به ورزشكاران داده مى شود خمس تعلّق مى گيرد؟

جواب: بسمه تعالى: آن جوايز هديه است و بعد از گذشت يك سال خمسى بايد خمس آن را بپردازد. والله العالم

 

تشويق ورزش بانوان

سؤال: تشويق و تبليغ براى گسترش ورزش بانوان چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: ورزش وسيله است، نه هدف و بايد در حد وسيله از آن استفاده و تبليغ شود و در اين قسمت بين زن و مرد فرقى نيست، مشروط بر اين كه تمام جهات شرعى رعايت شود. والله العالم

 

پيش بينى برنده

سؤال: برخى از افراد جهت پيش بينى برخى مسابقات، جوايزى تعيين و آن را به كسانى كه پيش بينى آنان صحيح واقع شود، اعطا مى كنند. آيا گرفتن اين جوايز جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه اين قرارداد از جانب فرد مسلمان يا مؤسسه   ى اسلامى باشد، گرفتن پول از آنها جايز نيست و نوعى «اكل مال به باطل» است. والله العالم

 

ورزش شبيه رقص

سؤال: برخى از افراد جهت پيش بينى برخى مسابقات، جوايزى تعيين و آن را به كسانى كه پيش بينى آنان صحيح واقع شود، اعطا مى كنند. آيا گرفتن اين جوايز جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه اين قرارداد از جانب فرد مسلمان يا مؤسسه   ى اسلامى باشد، گرفتن پول از آنها جايز نيست و نوعى «اكل مال به باطل» است. والله العالم

 

جوايز پيش بينى مسابقات

سؤال: مؤسسه اى كه مبلغى را از شركت كنندگان با نيت خيرخواهانه دريافت و مسابقه براى پيش بينى نتايج مسابقات ورزشى را برگزار مى كند و به افرادى كه پاسخ صحيح داده اند جوايزى پرداخت مى نمايد آيا اين نوع مسابقه جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: چون نتيجه كار أكل مال به باطل است تأسيس چنين مؤسسه و نتايج آن صحيح نيست . والله العالم

 

آموزش شطرنج

سؤال: آيا آموزش شطرنج جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: چون شطرنج فعلاً از آلت قمار بيرون نيامده است آموزش آن جائز نيست . والله العالم

 

شرط خريد خوراكى در صورت باخت

سؤال: با دوستانم به استخر مى رويم گاهى براى تفريح و ورزش مى گوئيم بازنده بايد براى همه بستنى بخرد آيا جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: در هر ورزشى كه در آن برد و باخت شرط شود حرام است ولى اگر ورزش كنند و يكى ببرد و ديگرى ببازد از او بخواهند كه براى ديگران چيزى بخرد اشكالى ندارد . والله العالم

 

شركت در مسابقات فرهنگى و گرفتن جايزه

سؤال: شركت در مسابقات فرهنگى يا غير فرهنگى براى اينكه جايزه بگيريم و از طرفى از شركت كنندگان پولى هم مى گيرند چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر جايزه از طرف شخص ثالث يا مؤسسه اى تعيين و پرداخت شود شركت در چنين مسابقاتى مانعى ندارد ولى اگر جايزه با پول خود شركت كنندگان فراهم شود اشكال دارد.والله العالم

 

بازى با شرط جايزه

سؤال: بازى فوتبال و واليبال و غيره كه با شرط جايزة پولى و يا مدال از طرف دولت و يا شركت و يا سازمان و يا مسئول تيم برگزار مى گردد شركت در آن چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى: پاسخ اين سوال از پاسخ سوال قبل معلوم شد و حاصل اين كه اگر بانى جايزه شخص و يا مؤسسه ثالثى باشد اشكال ندارد. والله العالم

 

فروش بليط ارمغان بهزيستى

سؤال: آيا بليطهايى كه به عنوان ارمغان بهزيستى يا به عنوان ديگر براى حمايت از بيماران كليوى و . . . فروخته مى شود جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: بليطهايى كه به عنوان ارمغان بهزيستى يا به عنوان ديگر مى فروشند به شرط اينكه قرعه كشى كنند و قرعه به نام فردى درآمد جايزه بدهند كار حرامى است و اين شبيه ازلام است كه در آيه شريفه آمده است و از اين بيان حكم بليطهاى بخت آزمايى هم روشن شد . والله العالم

 

بازى شطرنج كامپيوترى

سؤال: آيا بازيهاى كامپيوترى كه به صورت شطرنج يا وسيله ديگر باشد جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه بازيهاى كامپيوترى همان صورت بازى با شطرنج باشد حرام است و مابقى بازيها تا عنوان محرم بر آن منطبق نباشد اشكال ندارد . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -