انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم استفاده از دف در عروسی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام-حکم دف زدن عروسی ها به جای اینکه از موسیقی های حرام استفاده کنند،چیست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله)

جواب: سلام علیکم؛ان شاء الله پاسخ تفصیلی برایتان در صورت فرصت ارسال میشود و اجمالٱ برخی از مراجع و از جمله آیةالله وحید خراسانی مدّظلّه بشرط غنا نبودن و دارای مقدمات حرام نبودن و بدون حضور مردان را در جمع زنان و بالعکس را اشکال نمیکنند، هرچند مقتضای احتیاط در ترک هست. یاحقّ.


در منابع معتبر شیعه حدیثی معتبر که دلالت کند بر شرعی بودن دف زدن در مجالس وجود ندارد و البته حدیث هایی از اهل سنت به برخی کتب شیعه راه پیدا کرده و متاسفانه افراد کم اطلاع با استناد به این احادیث ضعیف به نام دین دف را در مجالس جشن و سرور اعیاد دینی و جشن های ازدواج می برند و اجرا می کنند در حالی که کارشان اشتباه است و قطعا مرتکب معصیت می شوند.
مرحوم شیخ طوسی روایتی را که از قول پیامبراکرم صلی الله علیه واله و سلم در این زمینه آمده را نقد می کندو می فرماید: «علی مذهبنا لا یصحّ لأنّ ذلک (الدّف) محظور استعماله» یعنی مطابق مذهب ما شیعه؛ استفاده از دف صحیح نیست و ممنوع می باشد.
روایتی را که مرحوم شیخ طوسی نقد کرده این هست:
«اجتاز النبی صلی الله علیه وآله وسلم بدار علی بن هبار فسمع صوت الدف! فقال: ما هذا؟ قالوا: علی بن هبار: عرس بأهله، فقال: حسن هذا النکاح، لا السفاح، ثم قال صلی الله علیه وآله وسلم:أسندو النکاح و أعلنوه بینکم و أضربوا علیه بالدف. فجرت السنة فالنکاح بالذلک» یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از در منزل علی بن هبار عبور می کردندو صدای دف شنید فرمود چه خبر است؟ اصحاب گفتند: علی بن هبار در منزلش عروسی دارد. و حضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: این نکاح خوب است.و کار سفاح و غیر شرعی نیست.حضرت در ادامه فرمود: نکاح را مستند کنید و آن را بین خودتان علنی و آشکار کنید. و در نکاح و عروسی از ضرب و زدن به دف استفاده کنید.و پس از آن این عمل در نکاح به عنوان سنت جاری شده است.
ولی همانطور که گفتیم این گونه روایات در کتب معتبر وجودندارد البته تعداد بسیاری از همین روایات در کتاب «دعائم الاسلام» قرار دارد و مولف این کتاب شریف هر چند فردی بزرگوار واهل تقوا است ولی بزرگانی مثل مرحوم آیت الله خویی، روایات این کتاب را تضعیف می کند و می فرماید مولف محترم از روایات ضعیف استفاده کرده است.
البته مراجعی که استفاده از دف را جایز دانسته اند به شرطی جایز می دانند که دف زدن همراه با لهو ولعب نباشد و نامحرم هم در مجلس زنان حضور نداشته باشد و دست زدن با این شرط فقط در مجالس عروسی مجاز شده است ولی در مجلس جشن و شادی اهل بیت علیهم السلام  این امر توصیه نشده است. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -