انهار
انهار
مطالب خواندنی

پوشش و حجاب و زهد (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام.و عرض خسته نباشید.
سؤال اول: چندی پیش در تلویزیون برنامه ای پخش شد تحت عنوان پوشش زن در برنامه زنده باد زندگی. که خانمی که با پوشیه درآن برنامه حضور داشتند گفتند که مراجع تقلید ما به حداقل حجاب بسنده کرده و اصل حجاب پوشیه و روبند است.و کسی نباید صورت زن را ببیند و این حجاب حضرت زهرا سلام الله علیهاست.
من همسر یک طلبه هستم و این موضوع بسیار برایم حائز اهمیت است...چون مقلد آقا هستم به این ترتیب از ایشان سوال را پرسیدم و به جوابهای دیگران... دوستان و... اکتفا نکردم... حال چه صحیح و چه نا صحیح. میخوام بدونم که آیا واقعا ما باید روبند بزنیم؟
سؤال دوم: این که امام خامنه ای رهبر مسلمین هستند.و نوع زندگی ایشان با بقیه فرق دارد آیا من که مقلد ایشان هستم و حتی کسانی که مقلد نیستند و به تبعیت از رهبر جامعه باید مثل ایشان زندگی کنیم... از نوع لباس پوشیدن و حتی فرش منزل ایشان... خلاصه از لحاظ مادی و نوع زندگی دنیوی ایشان منظورم هست... چون بعضی ها میگویند باید مثل ایشان باشیم و بعضی میگویند که نه رهبر جامعه باید اینگونه زندگی کند یعنی در سطح پایین ولی دیگران نیازی نیست این کار را بکنند. خیلی ممنون از راهنمایی.و لطف شما. خدا به شما اجر و خیر دنیا و آخرت عطا کند.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ دخترم؛ از اینکه اهل عفّت و حجاب هستید و به آن اهمیت میدهید و مورد سؤال و کنجکاوی شما هست برایتان دعا میکنم.
=====
1) مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید، زن باید تمام بدن خود را از نامحرم بپوشاند ولی مجاز هست گردی صورت و دستانش از مچ تا سر انگشتها باز باشد مشروط بر آن که بدون زینت باشند.
آنچه ایشان در آن برنامه تلوزیونی بیان کرده که: «مراجع تقلید ما به حداقل حجاب بسنده کرده و اصل حجاب پوشیه و روبند است و کسی نباید صورت زن را ببیند و این حجاب حضرت زهرا سلام الله علیهاست» البته دقیق و صحیح نبوده و استنباط و تشخیص خودشان بوده و نسبت دادن توصیف چنین حجابی به مراجع عظام اشتباه هست و نباید چنین استنباطی را به چنین ادلّه ضعیفی به جامعه تحمیل شود.
البته بیان این نکته لازم هست که: در اسلام میزان پوشش کامل هست ولی پوشیدن چادر حجاب برتر هست و برخی از مراجع عظام نیز ترجیحاً پوشیدن پوشیه را بهتر و موافق با احتیاط میدانند.
2) البته از نظر معارف اسلام هرچه انسان ساده تر زندگی کند بهتر و ارزشمند تر هست و وابستگیش به خداوند بیشتر میشود و اتفاقاً یکی از دستورات دین اسلام زهد پیشگی هست.
زهد یکی از فضایل اخلاقی است و مورد تشویق و ترغیب اهل بیت (علیهم السلام) است، یعنی انسان با این که طبعا به چیزی رغبت دارد ولی بخاطر هدف بالاتر (بندگی خداوند) از آن صرف نظر کند و در فکر تامین همان هدف بالاتر باشد.
مثلاً انسان با این که قدرت دارد از لباس خوب، غذای خوب، مسکن خوب، مرکب خوب و... استفاده کند؛ اما زهد پیشه کند و با مردم مستمند و فقیر همدرد باشد و موجب خشنودی پروردگار گردد و از همه اینها صرف نظر کند و امکانات و داشته های خود را در راه رفاه مستمندان و تامین زندگی فقیران صرف کند و خود با زندگی ساده و زاهدانه بسازد و از تنعم و تجمل و لذت گرایی پرهیز کند.
دخترم، با این وجود زهد خوب هست ولی واجب نیست خصوصاً در جایی که انسان در این موضوع نتواند با خانواده اش هماهنگ و همراه شود.
ولی البته رهبران دین خود را موظف میدانند که مانند طبقات پائین جامعه و فقیران زندگی کنند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -