انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه مکان نمازگزار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – فضیلت نماز در طبقات مختلف ساختمان

سؤال: آیا نماز خواندن در طبقات بالای یک ساختمان نسبت به نماز خواندن در روی زمین (طبقه همکف) فضیلت کمتری دارد؟

جواب: تفاوتی نمی کند.

٢ – خواندن نماز واجب در حجر اسماعیل

سؤال: با توجّه به این که برخى از فقهاى بزرگوار، حجر اسماعیل را جزو کعبه مى دانند، خواندن نمازهاى واجب، داخل حجر چه حکمى دارد؟

جواب: احتیاط این است که نماز واجب را در حجر اسماعیل و داخل کعبه نخوانند، ولى نماز مستحبّ مانعى ندارد; بلکه فضیلت دارد.

٣ – نماز خواندن در محلی که مشغول غیبت هستند

سؤال: اگر در حین نماز خواندن صدای غیبت را بشنوم اشکالی دارد نمازم را قطع کنم و به جایی که صدای غیبت را نشونم بروم؟

جواب: هرگاه در همان اتاق که نماز می خوانید مشغول غیبت باشند باید نماز را رها کنید و جای دیگر نماز بخوانید زیرا حضور در مجلس گناه جایز نیست.

٤ – نماز خواندن در پرتو روشنایی غیر قانونی

سؤال: نماز خواندن، یا تلاوت قرآن، در پرتو روشنایى برق و گازى که بدون اجازه دولت کشیده شده، چه صورتى دارد؟

جواب: استفاده غیر قانونى از این امور جایز نیست; ولى نماز خواندن در چنان فضایى اشکال ندارد، امّا خواندن قرآن اشکال دارد.

٥ – نماز بر روی فرش نجس

سؤال: ریختن منی یا چیز نجس روی فرش یا موکت و سپس نماز خواندن بر روی آن فرش چه حکمی دارد؟

جواب: چنانچه خشک باشد و به لباس منتقل نشود اشکال ندارد.

٦ – نجاست فرش

سؤال: نمى دانیم کجاى فرش 12 مترى نجس است، آیا این شبهه محصوره است یا غیر محصوره؟ آیا مى توان روى آن نماز خواند؟

جواب: شبهه محصوره، است ولى نماز خواندن روى آن مانعى ندارد.

٧ – خواندن نماز در محل نجس

سؤال: اگر محلی به دلیلی نجس شده باشد و یا شک به نجاست آن باشد و ما مطلع باشیم و در آن محل نمازخوانده شود چه وظیفه ای داریم؟

جواب: نماز خواندن در محل نجس اشکالی ندارد مشروط بر اینکه خشک باشد.

٨ – خواندن نماز زیر سقفی که در آنجا حشیش مصرف شده

سؤال: در بین بعضى از مردم دو مطلب زیر مشهور است. مستند علمى و فقهى دارد؟

1ـ نماز خواندن در زیر سقفى که در آن جا حشیش مصرف شده، باطل است.

2ـ مادّه مخدّر حشیش نجس است.

جواب: استفاده از حشیش حرام و کار بسیار بدى است; ولى دو مطلبى که نوشته اید، هیچ کدام صحیح نیست.

٩ – نگاه به نامحرم در نماز

سؤال: اگر در نماز نگاه زن به نامحرم یا به قاب عکس (محرم یا نامحرم) بیافتد چه حکمی دارد؟

جواب: نماز صحیح است ولی سعی کنید در جایی نمازتان را بجا بیاورید که حضور قلب بیشتری دارید و در مقابلتان عکس نباشد.

١٠ – گوش دادن به موسیقی در حین نماز

سؤال: آیا می توان در حین نماز به موسیقی کلاسیک یا آرام گوش داد؟

جواب: خیر، نمازتان را در جایی خلوت که بتوانید حضور قلب داشته باشید بجا آورید

١١ – نماز خواندن بر روی سجاده ای که عکس مسجد النبی در آن است

سؤال: آیا نماز خواندن بر سجّاده هائى که بر آن عکس مسجدالنّبى(صلى الله علیه وآله) یا مسجدالحرام کشیده شده است و گاهى در زیر پا قرار مى گیرد، اشکال دارد؟

جواب: اگر قصد توهین نباشد اشکالى ندارد؛ ولى بهتر این است که آن طرف سجّاده را در جلوى رو قرار دهند.

١٢ – خواندن نماز در اداره ها در وقت کاری

سؤال: من یک سوال از شما داشتم و آن هم این که من در سازمانی مشغول به کار هستم که هر روز از ساعت هفت و سی دقیقه سر کار می روم و ساعت چهارده و سی دقیقه هم از سر کار بر می گردم که به ازای هر روز مبلغ را سر هر ماه به عنوان حقوق دریافت می کنم و می خواهم بدانم که نماز خواندن در این وقت که به ازای آن حقوق می گیرم چه حکمی دارد؟

جواب: با توجه به این که اقامه نماز وقت چندانی نمی خواهد و شما نیز فقط به انجام نماز قناعت می کنید، اشکالی ندارد.

١٣ – برگزاری نماز جماعت در محوطه مجتمع های مسکونی

سؤال: اینجانب در مجتمع مسکونی زندگی میکنم که در حد فاصل بین ساختمان های مسکونی آن محوطه ای وجود دارد که بیشتر آن پارکینگ اتومبیل هاست و قسمتی هم جدیدا به وسیله موتور سیکلت داران مسقف گردیده و به عنوان پارکینگ موتور محسوب می شود. یک قسمت که بین چند ساختمان واقع شده مدت دو سالی است که غروب های ماه مبارک رمضان مردم فرش و موکت خریداری و اهدا نمودند و نماز جماعت بر قرار می کردند که بعد از دو سال عده معدودی از ساکنین معترض شدند که ما راضی به این کار نیستیم و سال گذشته به خاطر این مسئله نماز بر قرار نشد که عده زیادی از این ثواب بی بهره گردیدند؛ با وجودی که بیان گردید از این فضاهای موجود به نحوی از انحاء، دیگران استفاده های مختلف می کنند. آیا ما مجاز به این کار نیستیم؟

جواب: هرگاه نماز را به موقع در آن جا بخوانند و سپس فرش ها را برچینند و مزاحمت چندانی نباشد، مانعی ندارد.

١٤ – خواندن نماز واجب در حجر اسماعیل

سؤال: با توجّه به این که برخى از فقهاى بزرگوار، حجر اسماعیل را جزو کعبه مى دانند، خواندن نمازهاى واجب، داخل حجر چه حکمى دارد؟

جواب: احتیاط این است که نماز واجب را در حجر اسماعیل و داخل کعبه نخوانند، ولى نماز مستحبّ مانعى ندارد; بلکه فضیلت دارد.

١٥ – گوش دادن به موسیقی در حین نماز

سؤال: آیا می توان در حین نماز به موسیقی کلاسیک یا آرام گوش داد؟

جواب: خیر، نمازتان را در جایی خلوت که بتوانید حضور قلب داشته باشید بجا آورید.

١٦ – نماز خواندن بر سجاده ای که در آن آیات قرآن نوشته شده

سؤال: نماز خواندن بر سجّاده ها و یا قالیچه هایى که در آن آیات قرآن و کلمات مقدّسه نوشته شده است، چه صورتى دارد؟ در حالى که در موقع نشستن و به سجده رفتن، آیات قرآن زیر پا قرار مى گیرد.

جواب: جایز نیست؛ مگر این که آیات زیر پا نماند.

١٧ – نماز خواندن در جایی که صدای موسیقی شنیده می شود

سؤال: با عرض سلام وخسته نباشید. خواندن نماز در جاییکه صدای موسیقی شنیده می شود چه حکمی دارد؟ با تشکر

جواب: هرگاه مجلس واحدی حساب شود نماز در آنجا اشکال دارد ولی هرگاه از بیرون مجلس صدایی به گوش می رسد همین که گوش ندهد کافی است.

١٨ – نماز خواندن مقابل آینه

سؤال: آیا نماز خواندن در روبروی آینه جایز است؟

جواب: مکروه است.

١٩ – خواندن نماز در محل نجس

سؤال: اگر محلی به دلیلی نجس شده باشد و یا شک به نجاست آن باشد و ما مطلع باشیم و در آن محل نمازخوانده شود چه وظیفه ای داریم؟

جواب: نماز خواندن در محل نجس اشکالی ندارد مشروط بر اینکه خشک باشد.

٢٠ – نگاه به نامحرم در نماز

سؤال: اگر در نماز نگاه زن به نامحرم یا به قاب عکس (محرم یا نامحرم) بیافتد چه حکمی دارد؟

جواب: نماز صحیح است ولی سعی کنید در جایی نمازتان را بجا بیاورید که حضور قلب بیشتری دارید و در مقابلتان عکس نباشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -