انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل خمسی حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

پرداخت خمس اموال قبل از حج یا بعد از حج

سؤال 234. شخصى که وجوهات شرعى و مظالم عباد و کفارات در مالش هست و مى خواهد به حج برود، آیا مى تواند فقط مخارج حج را تخمیس کند و به حج برود و پس از مراجعت، خمس تمام اموال خود را بدهد. آیا حج او صحیح است؟

پاسخ:ظاهرا مى تواند و حج او صحیح است و براى رفع اشکال در استطاعتش از ناحیه دین به حاکم شرع مراجعه و مصالحه کرده و براى پرداخت آن مهلت بگیرد.

عمره رفتن کسى که خمس اموال خود را نداده است

سؤال 235. شخصى که اموال خود را تخمیس نکرده و خمس نداده و عازم سفر عمره است، آیا مى تواند مخارج عمره را تخمیس کند و بدون تخمیس بقیه اموال به عمره برود؟ و آیا عمره وى بدین صورت صحیح است؟ و در صورت عدم صحت، آیا راه حلى براى این موارد وجود دارد؟

پاسخ:ظاهرا مى تواند و عمره اش صحیح است.

خمس پول و اموالى که حجاج با خود مى برند

سؤال 236. حجاجى که مبلغى از درآمد سال خمسى خود را همراه دارند و در همان سفر حج، سال خمسى آن ها فرا مى رسد، آیا باید خمس آن را بپردازد؟

پاسخ:ظاهرا آن مبلغ خمس ندارد، با فرض وجود مشکل در مخارج در صورت تخمیس.

خمس پس انداز براى زیارت

سؤال 237. فردى پولى را براى زیارت پس انداز مى کند، به طورى که بدون آن نمى تواند مشرف شود، آیا خمس به آن تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:مانند پس انداز براى جهیزیه است که خمس ندارد، هر چند سال هم بر آن بگذرد.

خمس کسى که براى حج اجیر شده و پولش را بعدا مى گیرد

سؤال 238. کسى که براى حجّ اجیر شده است که مال الاجاره اش را شش ماه پس از حج بگیرد. آیا آن پول از درآمد سال وصول است یا سال قرارداد اجاره؟

پاسخ:از درآمد سال وصول است.

فردى که براى حجّ یا عمره مستحبّى ثبت نام کرده و از دنیا رفته

سؤال 239. فردى مبلغى را براى حجّ یا عمره مستحبّى پرداخت کرده و از دنیا رفته است. آیا پیش از وقت آن باید خمس این پول را؟

پاسخ:باید خمس این پول را بدهند، زیرا با مرگ او آشکار شده که در واقع زاید بر مؤونه بوده است.

خمس فیش هاى ثبت نامى سال هاى پیش

سؤال 240. فیش هایى که اشخاص در سال هاى گذشته نام نویسى کرده اند و با پول خمس نداده بوده است، ولى نمى دانند که آیا به آن پول خمس تعلّق گرفته یا نه، نظر به این که تا به حال حساب سال خمسى نداشته اند، آیا خمس فیش را باید بدهند؟

پاسخ:اگر از ربح (سود) باشد و داخل در مؤونه آینده نباشد، باید خمس بدهند.

واریز پول براى حج و عمره

سؤال 241. اگر شخصى براى ثبت نام عمره ى مفرده یا حجّ تمتّع مبلغى را به حساب سازمان حج واریز کند، پس از قرعه کشى نوبت اعزام او سال هاى بعد اعلام گردد، با توجّه به این که تشرّف او قطعى است، آیا سر سال خمسى باید خمس مبلغ مذکور را پرداخت نماید یا نه؟

پاسخ:اگرچه از درآمد سال واریز کرده، خمس ندارد.

نحوه محاسبه خمس فیش حج

سؤال 242. شخصى در سال هاى گذشته از درآمد همان سال براى حج یا عمره ثبت نام کرده است. چنان چه بخواهد خودش مشرف شود یا فیش حج را به دیگرى واگذار کند، خمس آن را چگونه حساب کند؟

پاسخ:اگر خودش بخواهد برود، خمس ندارد.

خمس پولى که براى حج واریز شده

سؤال 243. شخصى در سال هاى قبل براى حج ثبت نام کرده و خمس پول واریز شده را نداده است و در مدینه یا مکه مى خواهد از درآمد سال جارى خمس آن پول را بدهد. آیا خمس کفایت مى کند و یا باید به مقدار ربع (41) آن را بدهد؟

پاسخ:خمس، کفایت مى کند که بدهد.

سؤال 244. آیا پولى که براى ثبت نام سفر حج پرداخت شده و سال خمسى بر آن گذشته و هنوز قرعه به نام او اصابت نکرده، مشمول خمس مى باشد؟

پاسخ:خیر، خمس ندارد.

پول حاصل از فروش فیش حج

سؤال 245. حکم فروش امتیاز فیش حج توسط افرادى که از استطاعت مالى خارج شده اند چیست و تکلیف پول حاصل از فروش چه مى باشد؟

پاسخ:مصالحه بر آن فیش مانعى ندارد و اگر سال بر پول خودش گذشته، باید خمس آن پول را بدهد مگر از باب تبدیل مؤونه باشد که اگر سر سال زیاد آمد خمس دارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -