انهار
انهار
مطالب خواندنی

اتومبیل و وسائل نقلیه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اتومبیل مسافرکشى

84. اینجانب داراى اتومبیل سوارى هستم که با آن مسافرکشى مى کنم و از این طریق مخارج زندگى خود را تأمین مى کنم. آیا مخارجى که اتومبیل مذکور دارد، مانند اصل اتومبیل جزو مؤونه است و خمس ندارد؟

پاسخ:بلى، جزو مؤونه است و خمس ندارد.

خمس ماشین سوارى کسى که سال خمسى نداشته است

سؤال 85. کسى که سال خمسى نداشته و ماشین سوارى و لوازم زندگى خریدارى کرده، آیا به این وسایل خمس تعلّق مى گیرد؟ و اگر خمس دارد، آیا قیمت فعلى را باید بپردازد یا قیمت خرید را؟

پاسخ:به ذیل مسأله ى 1415 رساله رجوع شود و در صورت تعلق، قیمت فعلى را باید حساب کرد.

خمس کپسول آتش نشانى و تایر زاپاس و یخ شکن اتومبیل

سؤال 86. آیا به کپسول آتش نشانى و تایر زاپاس و یخ شکن که براى اتومبیل شخصى خود خریدارى کرده ام و ممکن است در طول سال مورد استفاده قرار نگیرد، خمس تعلق مى گیرد؟

پاسخ:خیر.

خمس پول حاصل از فروش اتومبیل

سؤال 87. چند سال قبل با وام، یک اتومبیل سوارى تهیه کردم و بعد از پرداخت وام با فروش آن اتومبیل یک ماشین مدل جدید به صورت قسطى خریدارى کردم و مقدارى از پول ماشین اوّل را صرف زندگى کردم و مقدارى از آن نیز موجود مى باشد، آیا باید خمس آن را بپردازم؟

پاسخ:خیر، مگر از خرج سال زیاد بیاید.

خمس وسیله کسب و کار

سؤال 88. آیا به ماشینى که مربوط به کسب و کار انسان است خمس تعلق مى گیرد؟

پاسخ:خیر.

خمس وسیله نقلیه اى که هم براى کسب و کار است و هم استفاده شخصى دارد

سؤال 89. وسلیه نقلیه اى مانند وانت که گاهى براى استفاده شخصى و گاهى براى باربرى و کسب و کار و اجرت است آیا خمس دارد؟

پاسخ:خیر، ندارد.

تکلیف خمس مالى که صاحب آن به آن نیاز دارد

سؤال 90. تراکتور و اتومبیلى که براى کسب و کار خریدارى شده و خمس آن پرداخت نشده و براى امرار معاش مورد نیاز است و صاحب آن، آن قدر ندارد که خمس آن را پرداخت کند، اگر به علت نیاز و ضرورتى آن را بفروشد و پول آن را صرف آن نیاز کند (مثل ازدواج فرزند و تهیه منزل و...) تکلیف خمس او چه مى شود؟ اصلاً آیا او اجازه استفاده از آن پول خمس نداده را دارد؟

پاسخ:اصلاً خمس ندارد.

تراکتور کشاورزى

سؤال 91. تراکتورى که جهت کشاورزى خودم خریدارى کرده ام، آیا متعلّق خمس مى باشد؟

پاسخ:اگر مورد نیاز باشد، خمس ندارد.

فروش ماشین و صرف در موارد دیگر

سؤال 92. اگر بنابر نیاز، اتومبیل سوارى را بفروشد و پول آن را قبل از سال خمسى در موارد دیگر مصرف کند، آیا خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:خمس ندارد.

تبدیل ماشین به گران تر

سؤال 93. شخصى از درآمد سال خود یک دستگاه اتومبیل سوارى که مورد نیاز زندگى او بوده خریدارى کرده و در همان سال آن را به فروش رسانده و اتومبیل گران ترى خریده و بقیه ى پول آن را از درآمد همان سال پرداخت کرده است. آیا بر این اتومبیل ها خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:اگر اتومبیل دوّمى زاید بر شأن او نباشد، خمس ندارد.

واریز پول براى خرید ماشین

سؤال 94. اینجانب مقدارى پول جهت خرید اتومبیل سوارى مورد نیاز به حساب شرکت خودروسازى واریز کرده ام و پس از دو سال به من اتومبیل داده اند. آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:خمس ندارد.

کنار گذاشتن پول براى وسیله نقلیّه

سؤال 95. آیا کسى که الآن حساب سال مى کند، مى تواند مقدارى پول را براى خریدن اتومبیل سوارى لازم به حساب نیاورد؟

پاسخ:اگر آن را تهیّه مى کند، مانع ندارد؛ به شرط احتیاج به آن در تهیّه ى ماشین مورد لزوم؛ و در صورتى که صرف نشد در آن مورد یا مشابه آن از نیازها، خمس آن را باید بدهد.

موتور سیکلت و دوچرخه

سؤال 96. آیا به موتورسیکلت و دوچرخه و ماشین خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:اگر مورد نیاز باشد، خمس ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -