انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرحی مفید

بزرگ نمایی کوچک نمایی
تعاون مي‏تواند در جهت رشد و شكوفايي جامعه، نقش بسزايي داشته باشد. به منظور تحقق اين مهم، در اصل 44 قانون اساسي، بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ايران، مطرح و شرح و تفصيل آن در 13 شهريور 1370، به تصويب مجلس رسيد و اين روز روز تعاون لقب گرفت. در همين راستا، وزارت تعاون نيز در تاريخ 10 دي 1370 تشكيل گرديد.
=====
تعاونوا على البر و التقوى
((اين احساسى كه در ملت ما پيدا شده است كه بايد تعاون كند، بايد اعانت كند. اين از بركات اين انقلاب است ))
امام خمينى ((ره ))
((تعاونيها وسيعترين شبكه اشتراك و دخالت حقيقى مردم در كارهاست ))
(مقام معظم رهبرى )
تعاون و همكارى مى تواند در جهت رشد و شكوفايى جامعه نقش بسزايى داشته باشد. باگسترش فرهنگ تعاون وحدت و يكدلى در جامعه حاكم وابتكارها و خلاقيتها پديدار مى گردد، و جامعه از آسيب دشمنان مصون مى ماند.
در حديثى پيامبر اسلام محمد (ص ) مى فرمايند:
((لو اجتمعتم على البر لتحاببتم ))
اگر همه شما در راه خير و نيكوكارى بهم بپيونديد و هم آهنگ شويد، دوستدار و علاقمند به يكديگر خواهيد شد.
اين حديث حكايت از آن دارد كه تعاون در اسلام جايگاه خاصى دارد و در همه امور همكارى ، محبت ، صفا و صميميت مطرح است . در جهان امروز مى بايد براى كسب توفيق و سرافرازى در كليه مسائل اقتصادى ، فرهنگى و سياسى همكارى باشد و همواره مى بايد آيه شريفه تعاونوا على البر و التقوى الگوى اعمال و رفتار انسانها باشد، تا بتوان به اهداف و مقاصد عالى دست يافت .
((تعاونوا على البر و التقوى و لا تعاونوا على الاثم والعدوان و اتقوالله ان الله شديد العقاب )))
به موجب اصل چهل و چهارم قانون اساسى نظام اقتصادى جمهورى اسلامى ايران بر پايه سه بخش دولتى ، تعاونى و خصوصى با برنامه ريزى منظم و صحيح استوار است .
به منظور تحقق اهداف مقرر در قانون اساسى ، قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران در تاريخ 13/6/1370 به تصويب مجلس شوراى اسلامى رسيد. در اجراى ماده 65 اين قانون ، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمايت و پشتيبانى از بخش تعاون در تاريخ 10/10/1370 تشكيل گرديد.

اهداف بخش تعاون
براساس ماده 1 قانون بخش تعاون ، اهداف بخش تعاون عبارت است از:
1 - ايجاد و تامين شرايط و امكانات كار براى همه ، به منظور رسيدن به اشتغال كامل .
2 - قرار دادن وسايل كار در اختيار كسانى كه قادر به كارند ولى وسايل كار ندارند.
3 - پيشگيرى از تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروههاى خاص ‍ جهت تحقق عدالت اجتماعى .
4 - جلوگيرى از كارفرماى مطلق شدن دولت .
5 - قرار گرفتن مديريت و سرمايه و منافع حاصله در اختيار نيروى كار و تشويق بهره بردارى از حاصل كار خود.
6 - پيشگيرى از انحصار، احتكار تورم و اضرار به غير.
7 - توسعه تحكيم مشاركت و تعاون عمومى بين همه مردم .

تقسيم بندى تعاونيها
تعاونيها با توجه به نوع فعاليتى كه دارند در قالب گروههاى ذيل طبقه بندى شده اند:
1 - تعاونيهاى توليدى
اين بخش به چهار بخش تعاونيهاى (كشاورزى ، صنعتى ، عمرانى و معدنى ) كه همگى در توليد نقش فعال دارند، تقسيم مى شود.
2 - تعاونيهاى خدماتى
اين تعاونيها در زمينه آموزشگاههاى فنى و حرفه اى ، مراكز تفريحى ، درمانى ، هنرى ، ورزشى و ساير خدمات فعاليت مى نمايند.
3 - تعاونيهاى توزيعى
اين بخش تامين كننده نياز مصرف كنندگان ، تامين كننده نياز توليد كنندگان مسكن ، اعتبار، حمل و نقل مى باشد.
قانون اساسى - تعاون - عدالت اجتماعى
قانون اساسى
اسلام
تعاون - عدالت اجتماعى
و تعاونوا على البر و التقوى
لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس ‍ بالقسط.

با توجه به آيات شريفه و نمودار بالا اين واقعيت آشكار مى شود كه قانون اساسى ، عدالت اجتماعى و تعاون نشات گرفته از اسلام ناب محمدى (ص ) مبتنى بر احكام اسلام عزيز مى باشد.
ارسال رسل و انزال كتب از جانب اقدس حق تعالى براى برقرارى قسط و عدالت اجتماعى در جوامع بشرى بوده است كه خود توليد است و سيرالى الله بى گمان انتخاب روز و هفته تعاون ، همانند ديگر روزها و هفته ها، نه به قصد توجه به يك دوره زمانى خاص ، بلكه با نيت مرورى بر دست آوردها و پيشرفتها، تاملى در سياست گزاريها و روشهاى اجرايى ، و سرانجام تجديد عزم براى اتخاذ مواضعى پويا و مستحكم جهت كسب موفقيت هاى بيشتر است .
برگزيدن تاريخ تصويب قانون بخش تعاون (سيزدهم شهريور سال 1370) در مجلس شوراى اسلامى به عنوان روز تعاون قبل از هر چيز به مثابه تجليل و استقبال از قانونمندى و به گونه اى اعلام پايبندى قاطع تعاونگران به نظم و ترتيب و رعايت قوانين و مقررات است . خصلت اصلى قانون تعاون ، نيت قانونگزاران در اجتناب از ايجاد تعاونيهاى غير واقعى و بدون هدف است و مويد آن است كه قانونگزارى صحيح اغلب به دنبال تكامل طبيعى تعاون واقعى آغاز مى شود و نمى تواند پيشاپيش شركتهاى تعاونى شكوفا و موفق گام بردارد. يك قانون تعاونى فقط كه جايى مى تواند موثر باشد كه پيش از آن تعاون عملى در آنجا وجود داشته باشد.
از آغاز تشكيل وزارت تعاون ، كوششهايى در زمينه افزايش فعاليت و پويايى و تبلور شكوفايى اقتصاد تعاونيها با اعمال نظارت ، راهنمايى ، حمايت و آموزش صورت گرفته است .

ارزشهاى معنوى تعاونيها
اگر چه در نظر اول ، هدف از فعاليتها و توسعه تشكيلات تعاونى و توجه و پيوستن گروههاى مختلف اجتماعى به تعاونيها، دلايل اقتصادى و رفع نيازهاى مادى افراد را به خاطر مى آورد، لكن تلاشهاى تعاونى ، متكى بر اساس معنوى دقيقى است كه موجبات همبستگى عميق مردم را فراهم مى سازد و در دگرگونى روابط اجتماعى و تصحيح امور جامعه به سود اكثريتى است كه از طريق خوديارى ، تشكيل شركتهاى تعاونى را بر اقدامات فردى ترجيح داده اند. قبول بار مسئوليت ناشى از عضويت در تعاونيها و تعهد و احساس وظيفه در امور مادى و اخلاقى و اجتماعى ، سازنده انسانهايى است كه قادرند سازمانها و موسسات متعلق به خود را با اعتقاد و ايمان كامل ، اداره و سرپرستى نمايند و با كمك هم ، روى پاى خود بايستند، تا از طريق اين اعتقاد به نفس ، در جامعه متحول و پر كشمكش كنونى ، به موجوديت و حيات خود در قالب انسانهاى آزاده و سرافراز حقيقت بخشيده ، از مزاياى زندگى شرافتمندانه بهره مند گردند.
به همين علت ، صرفنظر از مزايا و ارزشهاى اقتصادى كه در كار تعاونيها نهفته است ، جنبه هاى معنوى و اجتماعى و اثرات سازنده اى كه تعاونيها در بهبود وضع اخلاقى و تربيتى و تغيير افكار و انديشه هاى افراد دارند، بايد مورد توجه قرار گيرد.
مردمى كه از طريق پيوستن به تعاونيها، قواى پراكنده خويش را متحد و استعدادها و امكانات خود را صرف بهبود زندگى خويش مى نمايند، سازندگان خوامعى هستند كه عدالت ، تقوى ، همكارى و كمك متقابل ، معيارهاى مورد احترام آنهاست .
اگر رشد و توسعه تعاونيها به اندازه اى باشد كه اكثريت مردم را در بر گيرد و به تغيير اوضاع جامعه به گونه اى كه از نهضت تعاون مورد انتظار است بيانجامد، تحقق آرمانهاى اجتماع ، در زمينه هاى توزيع عادلانه ثروت ، توفيق در ريشه كن ساختن فقر و تهيدستى و اختلافات فاحش طبقاتى ، هدفى دور از دسترس نخواهد بود.
تعاونيها، مبشر آزادى و برابرى هستند. در مكتب تعاون ، انتخاب راه نيكو براى زندگى بهتر به عهده انسانهاست . همه مختارند با توجه به حقوق همنوعان خود، روشهاى مطلوب را پيش بگيرند و بر رونق و اعتلاى كار و زندگى خود بيفزايند و به بارورى استعدادها بپردازند، و با كار و كوشش و لياقت ، به كسب شخصيت و اعتبار مقام شايسته نايل شوند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -