انهار
انهار
مطالب خواندنی

تكبيرة الاحرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بالا بردن دست هنگام تكبيرة الاحرام

سؤال397. در رساله  ها آمده است در موقع تكبيرة الاحرام، بايد بدن آرام باشد، با توجّه به اين كه موقع گفتن تكبيرة الاحرام مستحب است دست ها را تا مقابل گوش ها بالا ببريم، آيا حركت دست ها موجب به هم خوردن حالت آرام بودن بدن نمى  شود؟

جواب: اگر به نحو متعارف دست ها را بالا ببرد، ضرر نمى رساند.

 

سؤال398. آيا اگر قبل از تكبيرة الاحرام، دست ها را بالا ببريم و بعد تكبير بگوييم، سپس دست ها را بيندازيم، كفايت مى  كند؟

جواب: براى درك استحباب، بايد بالا بردن دست ها با تكبير گفتن، مقارنت عرفيّه داشته باشد.

 

سؤال399. هنگام گفتن تكبيرة الاحرام مستحب است دست ها را تا مقابل گوش ها بالا ببريم، آيا اگر انسان دست هايش را كمتر از اين و يا بيشتر از اين مقدار بالا ببرد، موجب بطلان نماز مى  شود؟

جواب: خير، موجب بطلان نمى  شود.

 

شكّ در صحت تكبيرة الاحرام

سؤال400. موقعى كه انسان در صحت تكبيرة الاحرام شك دارد و دوباره مى  خواهد تكبير بگويد، آيا جايز است؟

جواب: جايز نيست.

 

سؤال401. موقعى كه انسان در صحت تكبيرة الاحرام شك دارد، وظيفه او چيست؟

جواب: نبايد به شك خود اعتنا كند.

 

حركت در حال گفتن تكبيرة الاحرام

سؤال402. اگر در هنگام گفتن تكبيرة الاحرام به انسان تنه بزنند و بر اثر آن تكان بخورد، وظيفه  ى او چيست؟

جواب: اگر از حالت طمأنينه خارج شود، بايد دوباره بگويد.

 

تكرار تكبيرة الاحرام

سؤال403. اگر كسى براى شروع نماز دو بار تكبيرة الاحرام بگويد، آيا نمازش صحيح است يا باطل؟

جواب: عمدا باشد باطل است.

 

شك در تكبيرة الاحرام يا تكبير پيش از ركوع و يا بعد از ركوع

سؤال404. هرگاه انسان تكبيرى گفت و شك كرد كه تكبيرة الاحرام يا تكبير پيش از ركوع يا تكبير بعد از ركوع بوده، وظيفه  اش چيست؟

جواب: بنا را بر اوّلى مى  گذارد.

 

حركت كردن بر اثر سرگيجه و بيمارى

سؤال405. اگر انسان هنگام تكبيرة الاحرام بر اثر سرگيجه و يا بيمارى بى  اختيار حركت كند، آيا تكرار تكبير لازم است؟

جواب: اگر مضرّ به طمأنينه بوده، بايد تكبير را تكرار كند.

حركات اندك و بسيار كم

 

سؤال406. اگر هنگام تكبيرة الاحرام بدن حركت اندك و بسيار كمى داشته باشد، آيا مبطل نماز است؟

جواب: خير.

 

بلند و آهسته گفتن تكبيرة الاحرام

سؤال407. آيا انسان در بلند و آهسته گفتن تكبيرة الاحرام اختيار دارد يا خير؟ در نماز جماعت به چه صورتى است؟

جواب: بله، اختيار دارد و جهر (بلند گفتن) براى امام جماعت مستحبّ است.

 

مستحب بودن هفت تكبير در نماز آيات

سؤال408. آيا پيش از نمازهايى مانند نماز آيات، گفتن هفت تكبير مستحب است يا خير؟

جواب: بله، مستحب است.

 

ناتوانى از تلفّظ صحيح و عربى اللّه  اكبر

سؤال409. اگر كسى نتواند به عربى تكبيرة الاحرام بگويد (مانند تازه مسلمان ها و بى سوادها)، حكمش چيست؟

جواب: در وسعت وقت بايد ياد بگيرند و با عدم امكان تعلّم در وقت ترجمه ى آن را بگويد.

 

گفتن تكبير به غير از زبان عربى

سؤال410. آيا مى توان تكبيرة الاحرام را به زبان هاى ديگر ترجمه كرد و به زبانى غير از عربى گفت؟

جواب: خير، صحيح نيست.

 

تكبيرة الاحرام افراد كر و لال

سؤال411. افرادى كه نمى  توانند تكبيرة الاحرام بگويند، (مانند كر و لال ها) تكليفشان چيست؟

جواب: بايد به هر صورتى كه مى  توانند بگويند و اگر هيچ نمى توانند بگويند، براى تكبير بنابر احوط با انگشت اشاره كند و اگر مى تواند، زبانش را هم حركت دهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -