انهار
انهار
مطالب خواندنی

ولادت آیةالله «رضوی کاشانی» (1291 ق)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
ولادت آیةالله «سیدمحمدحسین رضوی کاشانی» (1291 ق)
ولادت
عالم بزرگوار علامّه آیةالله علم الهدی سید محمد حسین فرزند میر هبةالله بن محمد بن میر عبدالحی رضوی كاشانی در چهاردهم محرم سال 1291 ه.ق در كاشان متولد گردید.
شجره نامه
مطابق شجره صحیحه كه در دست است پس از 27  پشت به حضرت رضا (علیه السلام) می رسد.
تحصیلات
وی از بزرگترین مفاخر علمی و فقهی قرن سیزدهم و چهاردهم هجری ( دركاشان) بود كه از اوان كودكی به تحصیل علم پرداخت و در حوزه های علمیه كاشان، اصفهان، شیراز و نجف دروس مختلف علمی و فقهی را پشت سر گذارد.
استادان
مدت شانزده سال تمام از محضر مرحوم آیةالله آخوند محمد كاظم خراسانی و مرحوم آیةالله آقا سید محمد كاظم یزدی كسب فیض نموده و به درجه اجتهاد نائل گردید. معظم له سفری به هندوستان كرد و علم رمل و جفرآموخت و در بازگشت از این سفر در كرمان از سید محمد علی بن شیخ الاسلام بهره برد.
تبلیغ و تألیفات
وی همواره به ترویج علوم دینی پرداخته و رسالات و كتب زیادی به رشته تحریر درآورد كه بیش از 30 جلد می باشد. از جمله تالیفات او: اسكندریه در نحو، الاصول المعتبره در اصول كه در سال 1383 ه.ق به چاپ رسیده است، التنزیل فی التفسیر و التاویل، الجواهرات فی بعض العلوم و المشكلات، حاشیه تحریر الفواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه، حاشیه الریاض، حاشیه شرح الشافیه للرضی، حاشیه شرح الكافیه للرضی، خدمات اسلام به جامعه بشر، رساله در حرمت نماز جمعه، الرساله الرضویه، العندبیل فی تمییز الصحیح من العلیل فی الرجال، قواعد الاحكام، كاشف الظلم، مدارك النحو، مغنی الادیب و غیره می باشد. ایشان علاوه بر تالیفات فراوان دارای ذوق شعری نیز بوده كه به فارسی و عربی اشعار فراوانی سروده است از آن جمله منظومه ای در فقه گفته موسوم به معنی الفقیه كه در چند بیت اول آن چنین آمده: الحمد لله القدیم الاول الواحد الفرد العلیم الاكمل صلی علی محمد نبینا عبد رسول خاتم نجینا ثم علی الاول له خلائف و هم اولو الامر و هم صحائف آیت الله رضوی همچون گنجی مملو از علم و دانش تا پایان عمر در كاشان زیست و به غیر از خدا به هیچ چیز نظر نداشت.
همیشه مقروض بود
پیوسته در زمان حیات مقرض و بعد از ممات هم مقداری قرض بجای گذاشت. همانطور كه گفتیم تالیفات و تصنیفات زیادی از او به جای مانده كه در كتابخانه معظم له نگهداری می شود. بعضی از آثار آن بزرگوار همچون العندبیل و رجال به همت دوستان و فرزند ارشدش آیت الله زاده آقا سید فخر الدین رضوی به چاپ رسید و وقتی نسخی از این كتاب را به محضر آیت الله العظمی گلپایگانی (دام ظله) بردند مشار الیه پس از رویت متاسف شدند كه چرا از وجود این مرد علم و تقوی بیشتر استفاده نشده است. بقول شاعر: تا توئی زنده ترا نشناسند قدر گل فصل خزان معلوم است.
وفات
سرانجام در شب پنجشنبه هشتم شهر ذیحجه الحرام 1385 قمری مطابق با 11 فروردین 1345 شمسی روح این عالم جلیل القدر به ملكوت اعلی پیوست. جنازه اش را با تجلیل فراوان در جوار بقعه چهل تن (نزدیك دروازه فین كاشان) به خاك سپردند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -