انهار
انهار
مطالب خواندنی

قرائت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال٣۴۶ -مراد از اينكه قرائت به عربى صحيح باشد چيست؟ آيا مجرد اينكه ملحون مادتا و اعرابا نباشد كافى است؟ هر چند تلفظ كلمات دقيقا مثل افراد عرب زبان نباشد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه كلمات و حروف به صورت صحيح ادا شود بطورى كه پيش اهل زبان عربى صحيح حساب شود كفايت مى‌كند هرچند به لهجۀ عربى نباشد، و اللّه العالم.

سؤال٣۴٧ -قضاى نماز صبح را اگر بخواهيم ظهر بجا آوريم آيا بايد بلند بخوانيم يا آهسته؟

جواب: بسمه تعالى -قضاى نماز صبح و مغرب و عشا هر وقت خوانده شود بايد بلند بجا آورده شود، و اللّه العالم.

سؤال٣۴٨ -اگر انسان كلمه يا كلماتى در نماز اعم از واجب يا مستحب را سهوا خوانده و بعدا متوجه اشتباه شده است نمازهايى كه خوانده چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه به اعتقاد اينكه صحيح است خوانده و بعد متوجه شده نمازهايى كه به اين صورت خوانده صحيح است و اعاده ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣۴٩ -چنانچه تصميم بگيرد پس از حمد يك سورۀ مشخص (سورۀ اخلاص)را فقط بخواند آيا بازهم لازم است كه قبل از قرائت سوره، آن سورۀ مشخص (اخلاص)را قصد نمايد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر در وقت قرائت سوره، قصد ارتكازى همان سوره را داشته باشد كافى است، و اللّه العالم.

سؤال٣۵٠ -آيا در اقامۀ نماز رعايت قواعد تجويدى مثل احكام مدّ، استعلاء، ادغام و. . . لازم است و اگر كسى رعايت نكند آيا نمازش باطل است؟

جواب: بسمه تعالى -بايد حروف و كلمات به صورت صحيح اداء شود و رعايت قواعدى كه علماء تجويد ذكر كرده‌اند لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال٣۵١ -فقهاء مى‌فرمايند نبايد در خواندن حمد و سوره و تسبيحات اربعه در نمازهاى ظهر و عصر جوهر صدا معلوم باشد، منظور از جوهر صدا چيست؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه قرائت محقق بشود و عرفا بگويند صدا ندارد در اين صورت جوهرۀ صدا نيست، و اللّه العالم.

سؤال٣۵٢ -آيا استعاذه‌اى كه قبل از حمد مستحب است، در نماز ظهر و عصر با صداى بلند خوانده مى‌شود يا آهسته؟

جواب: بسمه تعالى -بلند خواندن استعاذه مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣۵٣ -موقع قرائت قرآن مى‌شود اقامۀ نماز كرد اعم از واجب يا مستحب؟ اگر از نوار پخش شود هم اين حكم را دارد يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -خواندن نماز در فرض مزبور مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣۵۴ -در حالت حيض و جنابت گفته شده است كه قرآن خواندن كراهت دارد. منظور اين

است كه اصلا نخوانيم يا اينكه ثواب كمترى نسبت به حالت عادى دارد؟ و خلاصه فردى كه در اين حالات است قرآن نخواند بهتر است يا بخواند (از سوره‌هاى غير سجده‌دار)؟

جواب: بسمه تعالى -مقصود اين است كه ثواب آن نسبت به غير حالت حيض و جنابت كمتر است، و اللّه العالم.

سؤال٣۵۵ -آيا صحت دارد كه مى‌گويند خواندن سورۀ يوسف براى جوانان (مذكر)مكروه است؟

جواب: بسمه تعالى -تعليم سورۀ مباركۀ يوسف به زنهايى كه درك كنند معانى آيات را كراهت دارد، و اللّه العالم.

سؤال٣۵۶ -آيا به ديوار تكيه زدن در حال تلاوت قرآن نمودن مكروه است؟

جواب: بسمه تعالى -كراهت ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣۵٧ -بعضى از سوره‌هاى قرآن كه در فضيلت آنها مى‌باشد كه اگر در مدت يك سال خوانده شود به فلان ثواب مى‌رسد، آيا خانمى كه در بين هر ماه به مدت هفت يا ده روز عادت ماهانه است مى‌تواند بازهم اين سوره را بخواند؟

جواب: بسمه تعالى -حائض بجز آياتى كه سجدۀ واجب دارد مى‌تواند ساير آيات قرآن را بخواند، و اللّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -