انهار
انهار
مطالب خواندنی

کسانی که در حکم کافرند (آیت الله العظمی مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

کسانی که در حکم کافرند (آیت الله العظمی مکارم)

اهل کتاب

حکم نجاست اهل کتاب

سوال:خواهشمندم در صورت امکان نظر شریف خود را در مورد اینکه آیا مشرکان(اهل کتاب و غیر آنها) نجس محوب میشوند یا خیر ؟

پاسخ: در مورد ضرورت ، اجتناب از آنها لازم نیست.

ارتباط با صابّی ها

سوال:آیا صابّى ها، که مردم آنها را «صبّى» مى نامند، از اهل کتاب هستند؟ معامله، معاشرت و هم غذا شدن با آنها، یا غذا خوردن از دست آنها، چه حکمى دارد؟

پاسخ: ثابت نیست که آنها جزء اهل کتاب باشند؛ ولى روابط حسنه با هر کسى که با اسلام خصومت ندارد کار خوبى است، مخصوصاً اگر سبب تمایل آنها به اسلام شود؛ امّا خوردن و آشامیدن از دست آنها مشکل است؛ مگر در موارد ضرورت.

نجاست اهل کتاب

سوال:آیا اهل کتاب نجس هستند؟

پاسخ: احتیاط اجتناب است مگر براى کسانى که در سفرهاى خارج یا در محیط خود به آنها نیاز پیدا مى کنند.

اجتناب از اهل کتاب

سوال:نظر شما در مورد طهارت اهل کتاب چیست؟ در حال اضطرار چطور؟

پاسخ: اجتناب از اهل کتاب در موارد ضرورت واجب نیست و بعد از آن تطهیر لازم نمى باشد.

مجوس

سوال:آیا مجوس از اهل کتاب هستند؟

پاسخ: مجوسیان محکوم به احکام اهل کتاب هستند.

استفاده از ابزار و وسائل اهل کتاب

سوال:در خصوص ابزار و وسایل و ادوات و صنایع اهل کتاب چگونه باید عمل شود؟

پاسخ: در مواردى که معاشرت با آنها ضرورتى ندارد، از آنها پرهیز کنید. ولى براى کسانى که در بیرون کشورهاى اسلامى، یا بعضى از مناطق داخل کشورهاى اسلامى، ناچارند با آنها معاشرت داشته باشند، پرهیز لازم نیست.

مواد خوراکی و داروئی اهل کتاب

سوال:موادّ خوراکى و دارویى اهل کتاب چه حکمى دارد؟

پاسخ: استفاده از موادّى که احتمال دارد به وسیله کارخانه ها تولید شده، یا به وسیله ابزار و آلاتى، بدون دخالت دست، تهیّه شده باشد، یا احتمال دارد که با دستکش تهیّه کرده باشند، اشکالى ندارد، ولى از خوردن گوشتهاى ذبح شده آنها حتماً پرهیز کنید.

صید و ذبیحه اهل کتاب

سوال:صید و ذبیحه اهل کتاب چگونه است؟

پاسخ: استفاده از موادّى که احتمال دارد به وسیله کارخانه ها تولید شده، یا به وسیله ابزار و آلاتى، بدون دخالت دست، تهیّه شده باشد، یا احتمال دارد که با دستکش تهیّه کرده باشند، اشکالى ندارد، ولى از خوردن گوشتهاى ذبح شده آنها حتماً پرهیز کنید.
ولى اگر ماهى را زنده از آب بگیرند، حلال است.

ورود اهل کتاب به اماکن مقدسه

سوال:ورود اهل کتاب به اماکن مقدّسه ـ مانند مکّه مکرّمه، مدینه منوّره، حرم أئمّه(علیهم السلام)، مساجد و مانند آن ـ چه حکمى دارد؟

پاسخ: در مواردى که باعث هتک و بى احترامى این مراکز شود، حرام است.

دفن اهل کتاب در قبرستان مسلمانان

سوال:دفن اهل کتاب در بلاد اسلامى و قبرستان مسلمانان چطور است؟

پاسخ: اشکال دارد.

شهدای اهل کتاب

سوال:آیا شهداى اهل کتاب در حکم شهیدند؟

پاسخ: اگر در راه اسلام و کشورهاى اسلامى شهید شوند، نزد خدا مأجور هستند; امّا چگونگى آن اجر الهى نزد ما روشن نیست.

پیوند اعضاء اهل کتاب

سوال:پیوند اعضاى اهل کتاب به مؤمنان و عکس آن، چه حکمى دارد؟

پاسخ: پیوند اعضاى مؤمن به کافر و بالعکس اشکالى ندارد.

درمان بیماران اهل کتاب

سوال:آیا درمان بیماران اهل کتاب و استفاده از خدمات درمانى و بهداشتى آنان جایز است؟

پاسخ: مانعى ندارد; مگر در مواردى که آنها بر ضدّ مسلمین سوء استفاده کنند.

نماز در معابد اهل کتاب

سوال:نماز در معابد اهل کتاب چه حکمى دارد؟

پاسخ: اشکالى ندارد.

استفاده از لباس و ظروف اهل کتاب

سوال:آیا استفاده از لباس و ظروف اهل کتاب جایز است؟

پاسخ: در صورتى که علم به نجاست آن نباشد، اشکالى ندارد. و اگر یقین به نجاست آن دارید باید آب بکشید.

غسل دادن میت مسلمان توسط اهل کتاب

سوال:غسل دادن میّت مسلمان توسّط اهل کتاب چه حکمى دارد؟

پاسخ: تنها در صورت ضرورت جایز است.

ازدواج با اهل کتاب

سوال:آیا ازدواج با اهل کتاب جایز است؟

پاسخ: ازدواج موقّت اشکالى ندارد; ولى ازدواج دائم اشکال دارد.

نفقه همسری که اهل کتاب باشد

سوال:آیا پرداخت نفقه همسر، اگر از اهل کتاب باشد، لازم است؟

پاسخ: با توجّه به این که ازدواج موقّت نفقه ندارد، جواب این سؤال معلوم است.

معدوم نمودن مشروبات الکلی کشف شده از اهل کتاب

سوال:چنانچه از اهل کتاب (مسیحى، یا یهودى) مشروبات الکلى یا آلات قمار کشف شود، آیا شرعاً مى توان حکم به معدوم نمودن آن اشیا نمود؟

پاسخ: اگر تظاهر به این امور نکنند، معدوم نمودن جایز نیست.

معالجه و درمان اهل کتاب

سوال:درمان اهل کتاب و استفاده از خدمات درمانى و بهداشتى آنان چه حکمى دارد؟

پاسخ: مانعى ندارد، مگر در مواردى که آنها بر ضدّ مسلمین سوء استفاده کنند.

فروش قرآن به اهل کتاب و کفار

سوال:آیا فروش قرآن به کفّار و اهل کتاب جایز است بخصوص اگر بدانیم آنان قصد توهین ندارند، بلکه جهت مطالعه آن را تهیّه مى کنند؟

پاسخ: در صورتى که امید تأثیرى در آن باشد و مایه هتک و توهین نگردد جایز است.

معامله با اهل کتاب

سوال:آیا یهودیان و مسیحیان (اهل کتاب) نجس هستند و معامله با آنها چه حکمی دارد؟

پاسخ: معامله با آنها اشکالی ندارد و کسانی که با آنها معاشرت دارند می توانند از آنها اجتناب نکنند.

نجاست یا طهارت اهل کتاب

سوال:آیا اهل کتاب (یهودی ها و مسیحی ها) نجس می باشند؟ اگرجواب مثبت است، دلیل صادر کردن فتوای نجاست برای آن ها چیست؟

پاسخ: ما فتوا به نجاست آنها نمی دهیم ولی از آنجا که آنها پرهیز از اشیاء نجس نمی کنند بهتر می دانیم که در غیر موارد ضرورت از آنها پرهیز کنند.

اجاره ی خانه مسیحیان

سوال:در صورت اجاره ی خانه از مسیحیان در کشور مسیحی آیا تطهیر خانه لازم است یا محکوم به طهارت است؟

پاسخ: محکوم به طهارت است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -