انهار
انهار
مطالب خواندنی

نجاسات- خوردن و آشامیدن نجاسات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نجاسات (آیت الله العظمی مکارم)

خوردن و آشامیدن نجاسات

حکم طهارت دهان بعد از خوردن نجاسات

سوال:آیا با خوردن چیز نجس (مثل خون)، یا متنجّس (مانند غذاى نجس) به مجرّد بلعیدن دهان پاک مى گردد؟ در صورت وجود دندان مصنوعى، براى پاک شدن دهان چه باید کرد؟

پاسخ: به مجرّدِ بلعیدنِ غذاىِ نجس دهان پاک مى شود؛ ولى پاک شدن دندان هاى مصنوعى و مانند آن، خالى از اشکال نیست و احتیاط آن است که آب بکشد.

پاک بودن جاهایی که انسان شک در نجاست آن دارد

سوال:قسمتی از خانه ما به علتی نجس شده بود و به علت اینکه وقت نکردیم به سرعت آن را پاک کنیم با نشستن مهمان ها در آنجا و نجس شدن بدن آنها به جاهای بسیار زیادی سرایت کرده و اکنون به هیچ وجه مثلا به صورت شستن و یا راه های دیگر نمی توانیم این همه جا را پاک کنیم.

پاسخ: قسمت هایی را که یقین به نجاست آن دارید آب بکشید و جاهایی که شک دارید پاک است.

عدم نیاز به غسل در صورت تماس با نجس

سوال:اگر به چیزی که نجس است دست بزنیم، آیا باید غسل نماییم؟

پاسخ: دست را آب می کشید و غسل لازم نیست.

وظیفه ی میهمان و مستأجر در قبلا نجس کردن خانه

سوال:اگر مهمان، خانه صاحب خانه را نجس کند آیا باید به او بگوید؟ کلاً تکلیف چیست؟

اگر مستأجر، خانه صاحب خانه را نجس کند چطور؟ در صورتیکه دیگر مستأجر آن خانه نباشد باید چگونه عمل کند؟

پاسخ: در صورتیکه چیزی باشد که از آن به عنوان پاک استفاده می کنند احتیاط واجب آن است که بگوید.

آب قلیلی که با آن متنجس دوم شسته می شود

سوال:آیا آب قلیلی که با آن متنجس دوم را می شوییم، متنجس سوم حساب می شود؟ یا در حکم همان متنجس دوم است؟ (آب را با پارچ از بالا بر روی شیء نجس متنجس دوم گرفته ایم)

پاسخ: متنجس سوم محسوب می شود.

گسترش سرایت نجاست به تمام خانه

سوال:قسمتی از فرش خانه ما نجس شد و به دنبال آن به واسطه ی راه رفتن و جارو زدن با جاروی دستی خیس و ... تمام فرش ها و روی سنگ اُپن آشپزخانه نجس شد. ما یک بار فرش ها را شستیم و سنگ اُپن را با سه بار دستمال کشیدن پاک کردیم و فکر می کردیم این طور اُپن پاک می شود، اما حالا پس از شش ماه فهمیدیم که اُپن نجس است و از آن وقت بارها ظرف ها و اجسام خیس را روی آن گذاشته ایم و از آن جا برداشته و روی فرش ها گذاشتیم. آیا دوباره باید فرش ها را بشوییم یا فقط اُپن نجس است؟

پاسخ: آن مقداری که می توانید آب بکشید را اجتناب کنید و آن مقدار که باعث عسر و حرج است تکلیفی ندارید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -