انهار
انهار
مطالب خواندنی

نذر صحیح

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – عدم اجبار کسانی که نذر در مورد آنها شده است

سؤال:اینجانب هزینه سفر حج عمره پدر و مادر خود و همسرم را نذر کرده ام حال والدینم در سال جاری یا آتی به حج تمتع مشرف میشوند. آیا ایشان الزام به خرج این پول صرفا برای حج عمره میباشند؟ آیا والدین همسرم الزام به رفتن به حج عمره میباشند؟ ضمنا این نذر را خود کرده و هنگام نذر ایشان اصلا اطلاعی نداشته اند.

جواب:اگر صیغه نذر خوانده اید باید هزینه عمره مفرده ایشان را بعد از حج تمتع بپردازید، و اگر آنها مایل به رفتن نباشند نمی توانید آنها را الزام کنید.

٢ – نداشتن توان انجام نذر در وقت ادای آن

سؤال:فردی نذر کرده برای روز عاشورا ولی بودجه آن را نتوانست تهیه کند، حکمش چیست؟

جواب:چنانچه در آن زمان توانایی اجرای نذر را نداشته وظیفه ای ندارد ولی بهتر است در زمان دیگر نذر خود را ادا کند.

٣ – عدم امکان انجام نذر ذبح در مکان خاص

سؤال:چنانچه نذر کرده باشیم در مکان خاصی گوسفند ذبح کنیم ولی به دلیلی امکان آن نباشد آیا می توان آن را در مکان دیگری انجام داد؟

جواب:مانعی ندارد.

٤ – ممانعت از انجام قربانی در معابر عمومی

سؤال:با توجه به اینکه اداره بهداشت قربانی کردن در خیابان و کوچه ها را غیر بهداشتی اعلام کرده است و اینکه قربانی کردن در کوچه برای دیگران ایجاد مزاحمت می کند، آیا این نذر که گوسفندی جلو هیئت سینه زنی قربانی کنند درست است؟ اگر اداره بهداشت جلوگیری کرد، برای انجام آن نذر چه کار باید کرد؟ (لازم به ذکر است که هیئت بعد از رد شدن از روی خون قربانی معمولا به مسجد می روند و اکنون نیز با توجه به زمستانی بودن همه زمین ها خیس است)

جواب:در جای دیگری قربانی می کند و اشکالی ندارد.

٥ – عدم توانایی بر انجام نذر

سؤال:شخصى نذر کرده که سالى ده روز روزه بگیرد ولى حالا به علّت پیرى توان آن را ندارد، وظیفه اش چیست؟

جواب:نذر او نسبت به این سنین صحیح نیست.

٦ – انجام نذر در حد توانایی

سؤال:شخصى نذر کرده که به مدّت یک سال هر روز بر سر مزار پدرش رفته و یک جزء قرآن تلاوت نماید، ولى اکنون به خاطر سرماى زمستان یا گرماى بیش از حد، قدرت این کار را ندارد، آیا مى تواند این کار را در منزل انجام دهد و یا در تابستان به هنگام شب بر سر مزار برود و بخواند؟

جواب:به مقدارى که مى تواند و قدرت دارد به نذر خود عمل کند.

٧ – نذر بیش از حد توانایی

سؤال:اگر کسى نذر کند که اگر مشکلش برطرف شد هر روز سه جزء قرآن بخواند ولى اکنون با توجّه به شغلش عمل به این نذر مقدور نیست، وظیفه او چیست؟

جواب:به مقدارى که توانایى دارد بخواند.

٨ – وام گرفتن برای ادای نذر

سؤال:افرادى بر انجام نذر خود توانایى ندارند، آیا باید براى اداى نذر خود وام بگیرند و آیا تغییر نذر از محلى به محلّ دیگر و از غذایى به غذاى دیگر و از زمانى به زمان دیگر جایز است؟

جواب:اگر توانایى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام را به راحتى ادا کنند، وام بگیرند و تغییر نذر مطلقاً جایز نیست جز در موارد ضرورت.

٩ – عمل نکردن به نذر به دلیل عذر شرعی

سؤال:من نذر کردم که اگر عملی انجام شود در سه روز خاص روزه بگیرم و الان به دلیل مسائل شرعی نمی توانم این نذر را بجا آورم. آیا باید علاوه بر قضای این سه روز روزه، کفاره آنها را هم روزه بگیرم یا نه؟

جواب:اگر صیغه نذر را نخوانده اید موظف به انجام آن نیستید و در صورت خواندن صیغه نذر بعدا در زمان دیگری آن سه روز را روزه بگیرید.

١٠ – عدم توانایی بر کامل انجام دادن نذر

سؤال:با سلام.

من نذر کرده بودم ماه رمضان امسال ۱۰ روز، هر روز ۵ صفحه قرآن بخوانم، و از ۱۸ ماه رمضان شروع به خواندن قرآن کردم، ۶ روز قرآن را خواندم و بعد به سفر تفریحی(کیش) رفتم، آلان که برگشتم فقط ۲ شب دیگر میتوانم قرآن بخوانم، چرا که ماه رمضان تمام میشود، حال سوال من این است که این ۲روزی را که من نتوانستم قرآن بخوانم تا ۱۰روز کامل شود را میتوانم در ۲روزی که تا پایان ماه رمضان مانده بخوانم یا نه؟ یعنی هر روز، در این دو روز ۱۰صفحه قرآن بخوانم، تا جبران شود و نذر من ادا شود. در غیر این صورت مرا راهنمایی کنید که حالا که نتوانستم نذر را با وجود داشتن فرصت ادا کنم، چه باید بکنم؟

جواب:شما اگر صیغه نذر خوانده باشید و بر خلاف عمل کرده اید باید کفاره نذر که لااقل اطعام 60 فقیر است بدهید و آنچه را نخوانده اید احتیاطا قضا کنید.

١١ – عدم اجبار کسانی که نذر در مورد آنها شده است

سؤال:اینجانب هزینه سفر حج عمره پدر و مادر خود و همسرم را نذر کرده ام حال والدینم در سال جاری یا آتی به حج تمتع مشرف میشوند. آیا ایشان الزام به خرج این پول صرفا برای حج عمره میباشند؟ آیا والدین همسرم الزام به رفتن به حج عمره میباشند؟ ضمنا این نذر را خود کرده و هنگام نذر ایشان اصلا اطلاعی نداشته اند.

جواب:اگر صیغه نذر خوانده اید باید هزینه عمره مفرده ایشان را بعد از حج تمتع بپردازید، و اگر آنها مایل به رفتن نباشند نمی توانید آنها را الزام کنید.

١٢ – وام گرفتن برای ادای نذر

سؤال:افرادى بر انجام نذر خود توانایى ندارند، آیا باید براى اداى نذر خود وام بگیرند و آیا تغییر نذر از محلى به محلّ دیگر و از غذایى به غذاى دیگر و از زمانى به زمان دیگر جایز است؟

جواب:اگر توانایى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام را به راحتى ادا کنند، وام بگیرند و تغییر نذر مطلقاً جایز نیست جز در موارد ضرورت.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -