انهار
انهار
مطالب خواندنی

فرهنگ پهلوانی و دلیری

بزرگ نمایی کوچک نمایی
فرهنگ پهلوانی و دلیری (گپی كوتاه با استاد كاظمینی)
در همان روزهایی كه شعبان جعفری (بی مخ) در دیاری بیگانه سر بركام مرگ فرو برد در گوشه ای از خاك وطن در شهر تهران استاد كاظم كاظمینی كه حالا سنی نزدیك به ۹۰ سال را پشت سر می گذارد بار دیگر دست به قلم برده و بخش دیگری از تاریخ پهلوانی سرزمین ما را به رشته تحریر در آورده است.
برای نسل امروز آگاهی از جوهره راستین پهلوانی بسیار سودمند و بهره جویی از آنها مایه آسایش می شود. چرا كه پهلوانی و پهلوان مداری ارزش های فرهنگی و اخلاقی بسیار فراوانی دارند كه می تواند این نسل را از ارزش های غلط و كاذب دور سازد و آنها را به خیرخواهی و رشد و تعالی بكشاند.
به همین بهانه لحظاتی كوتاه با استاد كاظم كاظمینی همكلام شدیم. در ذهن خود به دنبال آن بودیم تا استاد از مبارزاتش با شعبان جعفری برای روشنگری بیشتر نسل حاضر سخن بگوید، اما وی دل به این كار نداد و گفت: نسل های جدید اگر به دنبال آن هستند تا ارزش های كاذب در ادوار گذشته را شناسایی كنند نباید تنها به دنبال حرف های من باشند. آثار فراوانی وجود دارد كه می تواند به ما نشان دهد كه چرا زورخانه ها امروز به متروكیت كشیده شده و هویت آنها كم رنگ شده است.
زمزمه های دیگر استاد این بود كه امروز هم متأسفانه تهاجم وسیع عناصر فرهنگی بیگانه خصلت های پهلوانی ما را تهدید می كند و با چنین مقامی دیگر نمی توان شاهد درخشش و موفقیت بود.
از استاد كاظمینی خواستیم تا در باره آخرین اثرش كه نقش جوانمردی و ایثار در تاریخ پهلوانی و دلیری ایران نام گرفته است و هدفش از این كار سخن بگوید كه این چنین پاسخ داد:
آنچه امروز بر ما واجب است این است كه آنهایی را كه در كسوت پهلوانی و دلاوری به مملكت ما خدمت كرده اند به مردم بشناسانیم. آنها كسانی بودند كه می دانستند در زندگی چه می خواهند و به دنبال چه چیزهایی هستند. با ناملایمات و مشكلات مبارزه كردند و با درك بالای وظایف اجتماعی خود نسبت به نیك و بد زندگی مردم احساس مسئولیت كردند.
او گفت: در تاریخ پهلوانی و اساطیری ایران پهلوانانی نظیر فیله همدانی، پوریای ولی، عبدالرزاق بیهقی، اسد كرمانی، یوسف ساوی، محمد ابوسعید، محمد مالانی، درویش محمد، مفرد قلندر، بیك قمری، محمد مازار، یزدی بزرگ و صادق قمی وجود داشته اند كه در طول زندگی مكتب دار فضائل عالی اخلاقی و ورزشی بوده و با ایمانی محكم تصاویری ماندگار از صداقت، معرفت و عشق خالصانه به ساحت مقدس مولای متقیان علی بن ابیطالب(ع) و فرزندان عزیز و بزرگوارش از خود به یادگار باقی گذاشته اند. از آن جایی كه نسل حاضر به شدت مورد هجوم دنیاپرستی و ارزش های كاذب قرار گرفته است برخود وظیفه دانستم علیرغم همه فشارهای جسمی كه در سن كهولت دچار آنها هستم زندگی سراسر عزت این پهلوانان را به رشته تحریر در آورده و آنها را به پدران و مادران، مربیان و معلمان ورزش و مسئولین فرهنگی كشور هدیه كنم. از آن جایی كه می دانستیم استاد كاظم كاظمینی در راه شناسایی فرهنگ اساطیری و پهلوانی ایران به جهانیان گام های اساسی و تأثیرگذاری در گذشته برداشته است و این روزها نیز نشانه هایی وجود دارد كه قرار است در بسیاری از كشورهای دنیا با حمایت ایران زورخانه دایر شده و فعالیت های برون مرزی آغاز شود، این موضوع را بهانه قرار داده و نظر ایشان را پرسیدیم، استاد چنین جوابی به من داد: اصولاً برای ترویج هر پدیده ای ابتدا بایستی به سراغ ماهیت و ریشه های اصلی آن رفت. فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای ایران ابتدا باید در داخل كشور ریشه هایش پایدار و محكم شده و سپس در راه جهانی شدن آن قدم هایی برداشته شود.
امروز در شرایطی كه بسیاری از زورخانه های كشور رو به تعطیلی هستند سخن گفتن از احداث زورخانه در خارج از كشور سخن بیهوده ای است. وی افزود: كتاب زورخانه من به دو زبان انگلیسی و فرانسه ترجمه شده و در بیش از ۵۰ هزار نسخه در سراسر جهان منتشر شده است. این كتاب حتی به زبان آلمانی هم در پنج هزار نسخه تهیه و با همكاری یكی از اساتید دانشكده ورزشی كلن آلمان در این كشور توزیع شده است. كتاب فراتر از مرزها با گود مقدس هم به زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار علاقه مندان به تاریخ پهلوانی ایران در سراسر دنیا گذاشته شده است. بسیاری از مقام ها و چهره های سرشناس دنیا با حضور در زورخانه از نزدیك با تاریخ پهلوانی و دلیری مردان ایران آشنا شده اند كه سفر دكتر بارنارد اولین جراح قلب به تهران و حضورش در زورخانه بانك ملی و علاقه مندی شدید وی به این ورزش سرآمد همه آنها بود. حال اگر قرار است فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای ایران بین المللی شود، از آنجا كه سوابق روشن و ماندگاری در این زمینه دارم حاضرم با كمال میل تمامی تجربیات خود را در اختیار كسانی قرار دهم كه صادقانه دغدغه این كار را دارند.
من در آخرین سال های عمرم هنوز هم خود را متعهد به مردم دانسته و تا جان در بدن دارم خود را پاسدار حرمت و عزت فرهنگ پهلوانی و دلیری می دانم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -