انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرح حال آیت الله سید عبدالرضا شهرستانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
فقیه گران قدر آیت الله سید عبدالرضا شهرستانی به سال 1340 هجری قمری در خانواده ای فقیه پرور در شهر کربلا به دنیا آمد.پدر ایشان آیت الله سید زین العابدین وجد ایشان آیت الله العظمی سید محمد حسین حسینی شهرستانی(از نوادگان دختری وحید بهبهانی)و مادر ایشان از نوادگان آیت الله العظمی سید مهدی موسوی شهرستانی(از مهادی اربعه{یکی از چهار مرجعی که اسمشان مهدی بود})می باشد.
ایشان در سال 1347ه.ق به مدرسه مقدماتی جعفریه رفت ودرسال 1351ه.ق به تحصیل سطوح روی آورد. واز محضر دانشمندانی چون شیخ علی اکبر سیبویه.علامه شیخ حسن اصفهانی وعلامه شیخ جعفر رشتی برخوردار شد.او مکاسب و رسایل وکفایه را در درس آیت الله شیخ یوسف خراسانی وآیت الله شیخ محمدرضا اصفهانی شرکت جست وهیئت وریاضیات را نزد آیت الله سید محمدطاهر بحرانی تحصیل نمود. وی خارج فقه واصول را در حلقه درسی آیات سید میرزا مهدی شیرازی.سیدمحمد هادی میلانی.سید عبدالحسین حجت وشیخ مرتضی آشتیانی شرکت کرد. سال 1356ه.ق از سوی آیت الله سید محمد طاهر بحرانی مکلف به اقامه نماز جماعت شد ودر کنار آن به تدریس پرداخت. او جلسات درس را در حرم حضرت ابوالفضل برگزار می کرد. ایشان در راه اندازی مدرسه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در سال1371ه.ق به منظور آموزش دینی وفقهی جوانان وتعلیم تفسیر وعقاید ونیز تاسیس موسسه خیریه .درمانگاه اطفال.کتابخانه جعفریه در مدرسه هندیه کربلا با آیات دیگر مشارکت داشت و گروه فرهنگی دینی را در سال 1370ق تاسیس نمود. در کنار این اقدامات آیت الله سید عبدالرضا شهرستانی در کنار آیت الله سید محسن حکیم بر ضد کمونیسم وتوسعه افکار کمونیستی مبارزه کرد ومقاله های زیادی در این زمینه نوشت.
تألیفات
آیت الله شهرستانی به رغم مسئولیت های سنگین آثار علمی زیادی را در طول حیات نوشت که بعضی از آنها چاپ شده اند از جمله :السجود علی التربه الحسینیه 1388ق.صلاه الجمعه فی عصرالغیبه1380ق.مجله اجوبه المسایل الدینیه در14 جلد.النیروز فی الاسلام1371ق.الطریق القویم الی جنه النعیم.الصراط المستقیم فی الامامه 1396.سوالکم وجوابنا در8 جلد.الامر باالمعروف والنهی عن المنکر.حیاه الامام الحسین بن علی علیه السلام.دو تقویم یکی برای صد سال هجری و دیگری تقویم دائمی.
تألیفات مخطوط
آثار مخطوط ایشان عبارتند از:مقالید الهدی فی شرح عروه الوثقی در7جلد.دفع الشبهات وحل الاشکال.غایه التقریب فی شرح منظومه التهذیب .حاشیه بر مکاسب وقوانین ورسایل ولمعه ومعالم. عقائد المومنین فی اصول الدین. الطریق المستقیم فی بیان اصول الدین و...
فرزندن پسر ایشان عبارتند از:
دکتر سید زین العابدین شهرستانی (موسس دانشگاه دارالحکمه در کانادا)
حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی(داماد آیت الله سیستانی)
استاد محقق آیت الله سید علی شهرستانی(داماد آیت الله مروارید)
آیت الله سید عبدالرضا شهرستانی پس از عمری خدمت به دین در28 ربیع الاول سال1418ه.ق/12 مرداد1376ش. در مشهد در گذشت ودر حرم رضوی دفن گردید.
روحشان شاد وبا اجداد طاهرینشان محشور باد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -