انهار
انهار
مطالب خواندنی

آيت‌الله سيدضياءالدين علامه؛ عالمی کثيرالخشوع و سيرت‌طلب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
آيت‌الله سيدضياءالدين علامه؛ عالمی کثيرالخشوع و سيرت‌طلب
خبرگزاری ایمنا:
آية‏الله سيدضياءالدين علامه فانی اصفهانی در حدود سال 1290 هجری شمسی مصادف با سال 1330 هجری قمری در شهر عالم‌پرور اصفهان و در خاندانی اهل علم به دنيا آمد. وی در نوجوانی بر اثر عشق وافر به تحصيل به فراگيری علوم اسلامي پرداخت و پس از آن به فعاليت‏های سياسی و اجتماعی روی آورد.
انتشار هفته‌نامه‌ي نداي دين:
در اصفهان در دوران دكتر مصدق"، "مبارزه با بهائيان"، "پيوستن به جرگه‌ي فدائيان اسلام و نيز سخنراني‏هاي آتشين عليه دستگاه حاكم" و "انتقاد از اوضاع زمان" از جمله فعاليت‏هاي آيت‌الله علامه فاني در اين دوران بود. اين فعاليت‏ها عكس‏العمل رژيم را به دنبال آورد و با فشارهايي كه به آيت‌الله وارد گرديد، وي در 37 سالگي مجبور به مهاجرت به عتبات عاليات شد.
علامه فاني اصفهاني در نجف از دروس خارج آيات عظام: سيدعبدالهادي شيرازي، سيدمحسن حكيم، سيدمحمود شاهرودي، سيدابوالقاسم خويي و ديگران استفاده برد و از آنان اجازه‌ي اجتهاد و روايت گرفت.
وي در نجف بر اثر ملازمت و تماس دائم با محقق فرزانه، آقابزرگ تهراني و استفاده از محضر او، در فنون كتاب‌شناسي و رجال موفق به نوشتن آثار ارزشمندي گرديد. استاد علامه، پس از ده سال توقف در نجف به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني و حل مشكلات مردم همت گماشت.
حاصل سال‌ها شاگردي آيت‌الله علامه فاني اصفهاني در محضر اساتيد صاحب‌نام، تأليف فراتر از 50 جلد کتاب بود كه برخي از آن‏ها از اين قرارند: "تفسير ضياء تعليق بر وافي ملامحسن فيض کاشاني"، "تحقيق كتاب الوافي در شانزده جلد"، "تحقيق مجمع الرجال در هفت جلد"، "ضياءالدرايه"، "ضياءالقاري" و...
در احوال آيت‌الله علامه فاني آمده که اين عالم بزرگوار در استفاده‌ي صحيح از عمر بسيار دقت داشته و فردي کثيرالخشوع، سيرت‌طلب و مثبت‌انديش بوده است و آز را از زندگي خود حذف نموده بود.
آيت‌الله سيدضياءالدين علامه فاني اصفهاني سرانجام در يازدهم بهمن‌ماه سال 1377 هجري شمسي برابر با 14 شوال سال 1419 هجري قمري بر اثر شدت بيماري در سن 87 سالگي چشم از جهان فرو بست و پس از تشييعي باشكوه، در جوار مزار علامه مجلسي به خاك سپرده شد.
شايان ذکر است که بعد از درگذشت آيت‌الله سيدضياءالدين علامه فاني اصفهاني از آراء فقهي ايشان در تدريس خارج فقه و خارج اصول براي طلاب استفاده شده که اين مجموعه‌ي آراء به‌صورت لوح فشرده در دسترس است. همچنين بعد از فوت اين عالم بزرگوار، 3 جلد کتاب ديگر هم به چاپ رسيده است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -