انهار
انهار
مطالب خواندنی

نگاه به نامحرم و چشم چرانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
با دقتی واقع بینانه؛ مسلّم و قطعی هست که بالاترین درصد شرایط شهوی شدن و عاجز ماندن در مهار و کنترل غریزه جنسی؛ مهار و کنترل نکردن نگاه و چشم چرانی هست.
راه های مهار و کنترل نگاه و چشم چرانی:
1- اعتقاد داشتن به خدا و درک محضر خدا.
آقا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: فرو بستن چشم از گناه میسر نیست مگر برای انسانی که عظمت و جلال پروردگار را در قلبش مشاهده کرده باشد.
از آقا أمیرالمؤمنین علی(علیه السلام) سؤال شد: توانایی بر کنترل چشم چگونه حاصل می شود؟ حضرت فرمود: «این که خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بدانی و تسلیم او باشی.[1]
2 ـ توجه به آثار فرو بستن چشم.
اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتی دارد ، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد وآثار و فوائدی که بر چشم پوشی مترتب است عبارتند از:
الف) راحتی دل:
آقا أمیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می فرماید: کسی که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است.[2]
ب) کشف حقایق:
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: چشمتان را فرو بندید تا عجائبی را ببینید.[3]
ج) حس کردن شیرینی عبادت:
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: مسلمانی چشم خود را از زن نامحرم فرو نمی بندد مگر آن که خداوند شیرینی عبادتش را در دل او ایجاد می کند.[4]
د) تزویج حورالعین:
آقا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کسی که نگاهش به زن نامحرمی بیفتد ، پس چشمش را به سوی آسمان افکند و یا نگاهش را فرو بندد ، خداود حورالعین را به ازدواج او در می آورد.[5]
3 ـ توجه به عواقب چشم چرانی.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: کسی که چشمش را از حرام پر کند ، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد، مگر آن که توبه کند و برگردد.[6]
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در روایت دیگر می فرماید: نگاه تیری از تیرهای مسموم شیطان است.[7]
حضرت مسیح (علیه السلام) می فرماید: از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت و رشد دهندة فسق است.[8]
4 ـ طرد افکار شیطانی.
آقا أمیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می فرماید: کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد ، سرانجام به آن گناه کشیده خواهد شد.[9]
5 ـ پرهیز از عوامل تحریک زا.
تخیلات تحریک کننده ، رفت و آمد در جاهایی که نامحرم است ، گفت و گو با نامحرم ، دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل ، زمینه را برای چشم چرانی فراهم می کند.
6 ـ دقت در دوست یابی
بررسی ها نشان می دهد که نوجوانان ، اولین قدم های انحراف و تباهی را به کمک دوستان ناباب برداشته ، سپس در سراشیبی سقوط قرار گرفته اند.[10]
آلودگی و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نااهل به افراد پاک و سالم سرایت می کند و چشم چرانی از این قاعده مستثنا نیست.
آقا أمیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می فرماید: از معاشرت با مردم فاسد بپرهیزید که طبیعت تو ، ناخودآگاه ناپاکی را از طبع آن ها سرقت می کند.[11]
7 ـ ازدواج.
یکی از راه های مؤثر در کنترل نگاه ، ارضای صحیح غریزه جنسی از طریق ازدواج است.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: ای گروه جوانان! هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا این بهترین وسیله است که چشم را از نگاه های آلوده و عورت را از بی عفتی محافظت می کند.[12]
9 ـ تقویت اراده
نگاه و چشم چرانی اگر عادت شد دامنه دار و پر نفوذ می شود و کنترل آن محال یا لااقل سخت میگردد، لذا برای کنترل نگاه و چشم چرانی دو کار را باید انجام داد:
1.  به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود، 2. عادت پسندیده ای جایگزین شود و خود را به کارهای پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.

[1] بحارالأنوار ، ج۱۰۱ ،ص ۴۱٫
[2] میزان الحکمه ، ج۴ ، ص ۳۲۸۹٫
[3] بحارالانوار ، ج۱۰۱٫
[4] میزان الحکمة ، همان ، ص ۳۲۹۲٫
[5] همان.
[6] بحارالانوار ، ج۷۳ ، ص ۳۳۴٫
[7] همان ، ج۱۰۱ ، ص ۳۸٫
[8] همان‌، ص ۴۲٫
[9] غررالحکم ،ج۵ ، ص ۳۲۱٫
[10] محمد علی سادات ، راهنمای پدران و مادران ،ج۱ ، ص ۹۹٫
[11] ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، ج۲۰ ، ص ۲۷۲٫
[12] مکارم الاخلاق ، ص ۱۰٫

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -