انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۱۵۹) تعقیبات

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیم
تعقیبات نماز
فهرست محتوا
(۱) اهمیت و فضیلت دعا و تعقیبات پس از نماز
(۲) سفارش فراوان به انجام تعقیبات
اهمیت تعقیبات نماز
تعریف تعقیب نماز
تعقیب از مستحبّات مؤکد است
(۳) سفارش فراوان به انجام تعقیبات
(۴) سفارش فراوان به انجام تعقیبات
(۵) سفارش فراوان به انجام تعقیبات
(۶) سفارش فراوان به انجام تعقیبات
(۷) سفارش فراوان به انجام تعقیبات
(۸) سفارش فراوان به انجام تعقیبات
(۹)
(۱۰)
(۱۱)
(۱۲)
(۱۳)
(۱۴)
(۱۵)
(۱۶)
(۱۷)
(۱۸)
    
(۱) اهمیت و فضیلت دعا و تعقیبات پس از نماز
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿١﴾ وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ ﴿٢﴾ الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ ﴿٣﴾ وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ﴿٤﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٥﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٦﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ ﴿٧﴾ وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَبْ ﴿٨﴾
به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی
آیا سینه ات را [به نوری از سوی خود] گشاده نکردیم؟ (۱) و بار گرانت را فرو ننهادیم؟ (۲) همان بار گرانی که پشتت را شکست. (۳) و آوازه ات را برایت بلند نکردیم؟ (۴) پس بی تردید با دشواری آسانی است. (۵)  [آری] بی تردید با دشواری آسانی است. (۶) پس هنگامی که [از کار بسیار مهم تبلیغ] فراغت می یابی، به عبادت و دعا بکوش (۷) و مشتاقانه به سوی پروردگارت رو آور. (۸)
   
تفسیر آیه ﴿فَإِذٰا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلىٰ رَبِّكَ فَارْغَبْ﴾:
در تفسیر این آیه روایت شده چون از نماز فارغ شوی، خود را در دعا به زحمت انداز و به سوی پروردگار خود میل کن و حاجات خود را از او بطلب و امیدت را از غیر او قطع کن.
از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) روایت شده: کسی که از نماز فارغ شد، باید دست‌ها را به سوی آسمان بلند کند و خود را در دعا به سختی اندازد.
از روایات استفاده می‌شود که «تعقیب»:
{۱} زیاد کننده‌ی روزی است.
{۲} مؤمنِ در حالِ تعقیب، در نماز است و ثواب نماز را دارد تا گاهی که مشغول به ذکر حق‌تعالی است.
نکته:
خواندن دعا پس از نماز واجب بهتر از خواندن نماز مستحبّ است.
علاّمه مجلسی فرموده: از کلمه «تعقیب» ظاهر می‌شود که قرآن و دعا و ذکر وقتی متّصل به نماز است عرفاً تعقیب می‌باشد، ولی بهتر آن است که:
{۱} با وضو،
{۲} در حال نشستن رو به قبله باشد.
{۳} افضل در وقت خواندن تعقیب، نشستن بر طریق «تشهّد» [یعنی نشستن بر روی کفَل] است.
{۴} در اثنای تعقیب به ویژه در تعقیب نماز شام، سخن نگوید.
{۵} بعضی گفته‌اند: تمام شرایط نماز را در تعقیب رعایت شود.
ظاهر آن است که پس از نماز، به هر حالی که مشغول قرآن و ذکر و دعا باشد ثوابی برای آن مقرّر است هر چند در حال راه رفتن انجام گیرد.
برای دین و دنیا؛ دعاهای بسیار از ائمه‌ اطهار(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) در تعقیب نمازها وارد شده و چون اشرف عبادات بدنی نماز است و تعقیبات روایت شده را در تکمیل نمازها دخالتی بس عظیم است و همچنین دعا:
{۱} موجب بالا رفتن درجات،
{۲} فروریختن گناهان،
{۳} حصول خواسته‌ها و حاجات می‌شود.
    

(۱)  سفارش فراوان به انجام تعقیبات

قال الصادق (علیه السلام): التَّعْقِيبُ أَبْلَغُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ مِنَ الضَّرْبِ فِی الْبِلَاد.
اثر تعقیب در طلب نمودن و به دست آوردن روزی، از مسافرت کردن در شهرها بیشتر است.
العروة الوثقى، ج۱، ص۷۰۳.
و قال الصادق (علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ فَرَضَ الصَّلَوَاتِ فِی أَحَبِّ الْأَوْقَاتِ- فَاسْأَلُوا حَوَائِجَكُمْ عَقِيبَ فَرَائِضِكُمْ.
خداوند نمازها را در بهترین زمانهای شبانه روز بر شما واجب نموده است. پس (از فرصت استفاده کنید و) نیازهای خود را پس از نمازهای واجب از خداوند درخواست كنيد.
العروة الوثقى، ج۱، ص۷۰۳.
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم): مَنْ أَدَّى لِلَّهِ مَكْتُوبَةً فَلَهُ فِی أَثَرِهَا دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ.
هر کس نماز واجبی را برای خدا به جا آورد، پس از آن دعای مستجابی خواهد داشت.
کافی، ج۳، ص ۳۷۳.
اهمیت تعقیبات نماز
از اثرگذارترین نكات در تکمیل نماز، توجه به تعقیبات نماز است. #نماز به مثابه فرود و صعودی است که نیاز به صعودگاه و فرودگاه دارد. مقدمات نماز زمینه چینی صعود روح نمازگزار به ملکوت است و تعقیبات نماز به منزله فرودگاهی است که دل بعد از خدايی شدن در آن آرام می گیرد.
تعریف تعقیب نماز
و هو الاشتغال عقيب الصلاة بالدعاء أو الذكر أو التلاوة أو غيرها من الأفعال الحسنة مثل التفكر فی عظمة الله ونحوه ومثل البكاء لخشية الله أو للرغبة إليه وغير ذلك.
تعقیب عبارت از این است که نمازگزار پس از اداء نماز به #دعا ، #ذکر ، تلاوت #قرآن و اموری از این قبیل مثل تفکر در عظمت خداوند، گریه از ترس و اشتیاق او بپردازد.
العروة الوثقى، ج ۱ ، ص ۷۰۳.
تعقیب از مستحبّات مؤکد است
انجام تعقیبات از مستحباتی است که در فرمایشات پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله و سلّم) و أئمّه ی اطهار (علیهم السلام) تأکید فراوانی بر آن شده است.
 
قال الباقر (علیه السلام): كَانَ أَبِی یَقُولُ فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى (فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ) إِذَا قَضَیْتَ الصَّلَاةَ بَعْدَ أَنْ تُسَلِّمَ وَ أَنْتَ جَالِسٌ فَانْصَبْ فِی الدُّعَاءِ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الدُّعَاءِ فَارْغَبْ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَنْ یَتَقَبَّلَهَا مِنْكَ.
پدرم درباره آیات «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ» می‌فرمودند: هنگامی که نماز را به جا آوردی و از انجام آن فارغ شدی، پس از سلام نماز در حال نشسته خود را به دعا کردن درباره امور دنیا و آخرت مشغول ساز و چون از دعا فارغ شدی به سوی خداوند عزّوجل توجه کن که نمازت را قبول کند.
وسائل الشيعه ، ج ۶ ، ص ۴۳۱.
عَنِ الرِّضَا علیه السلام فِی حَدِيثٍ أَنَّهُ صَلَّى رَكَعَاتٍ و َدَعَا بِدَعَوَاتٍ فَلَمَّا فَرَغَ سَجَدَ سَجْدَةً طَالَ مَكْثُهُ فِیهَا فَأَحْصَيْتُ لَهُ خَمْسَ مِائَةِ تَسْبِيحَةٍ ثُمَّ انْصَرَفَ.
عبدالسلام بن صالح می گوید که امام رضا (علیه السلام) بعد فراغت از نماز سجدهای طولانی نمود که در آن پانصد بار تسبیح گفت و سپس برخاست.
وسائل الشيعه ، ج ۷ ، ص ۹.
كَانَ الرِّضَا علیه السلام إِذَا أَصْبَحَ صَلَّى الْغَدَاةَ فَإِذَا سَلَّمَ جَلَسَ فِی مُصَلَّاهُ يُسَبِّحُ اللَّهَ وَيَحْمَدُهُ وَ يُكَبِّرُهُ وَيُهَلِّلُهُ وَيُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ وَآلِهِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَةً يَبْقَى فِیهَا حَتَّى يَتَعَالَى النَّهَارُ.
ابن ابی ضحاک می گوید: امام رضا علیه السلام وقتی نماز صبح می خواندند، در مصلای خود تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل گفته و بر پیامبر و آل او صلوات می فرستادند و این کار را تا زمان طلوع خورشید انجام می دادند. بعد از طلوع آفتاب به سجده می رفتند تا زمانی که روز بلند شود.
وسائل الشيعه ، ج ۷ ، ص ۹.
(۱) سجده شکر
آن گاه که گفت و گو با محبوبت را وداع گفتی،
و نمازت را سلام دادی، سر بر خاک بگذار و او را شکر نما.
شکر، چون توفیق نمازت داده. « شُکـْراً لِلّه، شُکـْراً لِلّه، شُکـْراً لِلّه »
دو رکعت قصه؛ ص ۱۲۵؛ برداشتی از وسائل الشیعة، ج ۷، ص ۵.
(۲) توجه به قبله
حجةالاسلام والمسلمین مسیح بروجردی می گوید: یک بار امام نماز مغرب را خوانده و مشغول تعقیبات و مستحبات پس از نماز بودند که آقایان خامنه ای، هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی و میرحسین موسوی به محضر ایشان رسیدند.
یکی یکی سلام می کردند و امام همین طور که رو به قبله نشسته و مشغول تعقیبات بودند بدون این که صورتشان را برگردانند اندکی سرشان را پایین می آوردند و جواب سلام آن ها را می دادند.
آقای هاشمی خیال می کرد امام در حال نماز است که فقط پاسخ سلام آن ها را داده است، لذا گفتند: مثل این که آقا دارد نماز می خواند. حال آن که امام حتی مشغول نوافل نشده بودند و همان طور رو به قبله نشسته بودند.
بعد بلند شدند و اذان و اقامه نماز عشا را خواندند و بعد از نماز بود که برگشتند به طرف آقایان و احوال پرسی کردند. ایشان تا این حد مقید بودند که حتی در تعقیبات نمازشان به این طرف و آن طرف نگاه نکنند.
برداشت هایی از سیره امام خمینی ، ج۳، ص۶۵.
تعقیقات هر نماز امام خمینی
خانم زهرا مصطفوی می گوید: امام بعد از سلام و ذکر سه تکبیر به تعقیبات مشترکه می پرداختند. ابتدا تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) را که عبارت است از تعداد ۳۴ ذکر «اَلله اکْبَر» ۳۳ ذکر «اَلْحَمْدُلله» و ۳۳ ذکر «سُبْحانَ اللهِ» معمولاً با انگشتان مبارکشان شماره می فرمودند.
سپس با ذکر «اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ» آغاز به تلاوت سوره مبارکه حمد می کردند و به خوبی مشهود بود که قبل از سوره حمد استعاذه می فرمودند.
پس از قرائت سوره حمد آغاز به تلاوت آیةالکرسی می فرمودند و بعد از آن آیه ۱۸ و ۲۶ و ۲۷ سوره آل عمران را تلاوت می کردند و بعد می فرمودند:
«اَسْتَغْفِرُالله الَّذی لا اِله الاّ هُوَ ذُوالْجَلالِ وَ الاِکْرامِ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ»
این ها تعقیبات مشترکه بود.
ولی بعد از نماز مغرب و تعقیبات مذکوره هفت مرتبه می فرمودند: «بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحیمِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّۀَ اِلّا بِالله الْعَلیِّ الْعَظیم»
۴۲۰ داستان درباره نماز امام خمینی ، ص۶۳.
    
(۳) فضیلت تسبیحات اربعه
از آقا امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) وقت معراج به بهشت وارد شدند، دیدند ملائکه مشغول بنایی می باشند، گاهی می ایستند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: چرا توقف می کنید؟ عرض کردند: تا آنکه مخارج ما برسد. فرمود: مخارج شما چیست؟ عرض کرند: مخارج ما گفتار مؤ من است در دنیا «سُبحان الله و الحمدللهِ و لا اله الا اللهُ و اللهُ اكبر» چون بگوید، مشغول شویم. و چون نگوید، ما متوقف می شویم.
تفسیر قمی به دو سند صحیح و امالی شیخ به سند دیگر
روایتی نقل شده از آقا امام صادق (علیه السلام) از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) که فرمود: سپری برای آتش جهنم تهیه کنید به گفتن «سُبحان الله و الحمدللهِ و لا اله الا اللهُ و اللهُ اكبر».
ثواب الاعمال و وسائل، بحار الانوار : ج ۷۳، ص ۳۴۶.
این ذکر در رکعت سوم و چهارم نماز و  تعقیبات نماز (سی بار بعد از هر نماز) و در هر شرایطی سفارش شده است.
    
چرا حضرت موسی «كليم الله» شد؟
علي بن ابراهيم عن ابيه عن ابن ابي عمير عن علي بن يقطين عمن رواه عن ابي عبد الله (علیه السلام) قال: أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى‏ مُوسَى (علیه السلام)‏ أَنْ يَا مُوسَى‏ أَ تَدْرِي لِمَ اِصْطَفَيْتُكَ بِكَلاَمِي دُونَ خَلْقِي قَالَ يَا رَبِّ وَ لِمَ ذَاكَ قَالَ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنْ يَا مُوسَى‏ إِنِّي قَلَّبْتُ عِبَادِي‏ ظَهْراً لِبَطْنٍ‏ فَلَمْ أَجِدْ فِيهِمْ أَحَداً أَذَلَّ لِي نَفْساً مِنْكَ يَا مُوسَى‏ إِنَّكَ إِذَا صَلَّيْتَ وَضَعْتَ خَدَّكَ عَلَى اَلتُّرَابِ أَوْ قَالَ عَلَى اَلْأَرْضِ.
آقا امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدا به موسى (علیه السلام) وحى كرد كه اى موسى، مى‏دانى چرا تو را براى سخن گفتن برگزيدم در برابر همه خلقم؟ عرض كرد: پروردگارا براى چه بوده است؟ فرمود: خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد كه اى موسى، به راستى من بنده‏هايم را زير و رو كردم و در ميان آنها چون تو كسى كه خود را خوار و زبون من داند نيافتم، اى موسى، تو وقتى نماز گذارى گونه‏ات را بر خاك نهى- يا فرمود: بر زمين نهى.
اصول کافی ، باب التواضع ، حدیث ۷ با ترجمه کمره ای.
بعد از نماز علاوه بر گذاشتن پیشانی بر خاک و سجده شکر و دعا ، گذاشتن صورت بر خاک سفارش شده است.
    
(۴) سجده طولانی
آيةالله شيخ جواد کربلایی می گويد:
«جناب آیةالله بهجت در جديت در نماز شب و گريه كردن در نيمه های شب مخصوصاً شبهای جمعه كوشا بودند.
یکی از علما و مشاهير به من فرمودند كه: شب جمعه در «مدرسه سيّد» در نجف اشرف در نيمه شب بنده شنيدم با صدای حزين و ناله و گريه در حالی كه سر به سجده گذاشته بود مكرراً به حق تعالی عرضه می‌داشت:
«الهی مَن لی غَيرک، أسئله كَشفَ ضُرّی وَ النَّظَرَ فی أمْری»
برگی از دفتر آفتاب، ص ۵۰.
ارزش و پاداش تسبیحات اربعه
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) از كنار باغی عبور می كرد، ديد کشاورزی، در باغ خود درخت می كارد، نزد او رفت و فرمود: آيا تو را راهنمایی نكنم به كاشتن درختی كه ريشه اش استوار و ميوه هايش زودرس و جالب تر و بادوام تر است؟
كشاورز: آری، ای رسول خدا مرا به چنان درختی راهنمایی كن.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: هنگام صبح و شام بگو: «سُبحان الله و الحمدللهِ و لا اله الا اللهُ و اللهُ اكبر» هر بار که اين ذكر را بگویی، خداوند ده درخت در بهشت كه هر درختش دارای ميوه های گوناگون است، برای تو آماده می كند و آن ذكرها [و يا آن درختها] برای تو «باقيات صالحات» هستند.
كشاورز كه بر اثر بيانات پرشور پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)، شيفته مقامات اخروی شده بود، به آن حضرت عرض كرد:
«ای رسول خدا! تو را گواه می گيرم كه اين باغم، صدقه بر فقرای مسلمانانی كه استحقاق دارند، باشد»
خداوند در سوره لیل اين آيات را در اين ماجرا نازل كرد:
فَأَمَّا مَنْ أَعْطَىٰ وَاتَّقَىٰ ﴿٥﴾ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَىٰ ﴿٦﴾ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ ﴿٧﴾
اما کسی که [ثروتش را در راه خدا] انفاق کرد و پرهیزکاری پیشه ساخت (۵) و وعده نیکوتر را [که وعده خدا نسبت به پاداش انفاق و پرهیزکاری است] باور کرد؛ (۶) پس به زودی او را برای راه آسانی [که انجام همه اعمال نیک به توفیق خداست] آماده می کنیم (۷).
اصول کافی ، ج ۲ ، ص ۵۰۴.
(در مورد آیات فوق شأن نزول های دیگری هم نقل شده است)
یکی از تعقیبات نماز های روزانه ، ۳۰ بار تکرار ذکر شریف تسبیحات اربعه است.
 
قال الصادق (علیه السلام): تَسْبِیحُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ علیها السلام مِنَ الذِّكْرِ الْكَثِیرِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً.
اصول کافی، ج ۲، ص ۵۰۰.
 
تسبیح فاطمه زهرا (علیها السلام) از جمله همان ذکر کثیر است که خداوند عزّوجل فرموده است: خدا را بسیار یاد کنید.
قال الباقر (علیه السلام): مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْءٍ مِنَ التَّحْمِیدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فَاطِمَةَ (علیها السلام) وَ لَوْ كَانَ شَیْءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله و سلّم) فَاطِمَةَ (علیها السلام)
اصول کافی، ج ۲، ص ۳۴۳.
خداوند، به چیزی برتر از تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام ستایش نشده است و اگر از این تسبیح چیزی برتر بود پیامبر صلی الله علیه وآله همان را به فاطمه علیها السلام می بخشیدند.
 
فضیلت تسبیحات اربعه
مرحوم طبرسی رضوان الله علیه در تفسیر مجمع البیان فرموده است:
رُوِیَ عَنْ أَئِمَّتِنَا علیهم السلام أَنَّ مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ ثَلَاثِینَ مَرَّةً فَقَدْ ذَکَر َاللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً.
 
امامان ما علیهم السلام فرموده‌اند: هرکس تسبیحات اربعه را سی بار بگوید قطعاً خداوند را بسیار یاد کرده است {یعنی به آیه «اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا» در سوره احزاب، آیه ۴۱ عمل کرده است}.
وسائل الشيعه، ج ۶ ، ص ۴۴۲.
 
حارث بن مغیره: شنیدم؛ قال الصادق (علیه السلام): مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ أَرْبَعِینَ مَرَّةً فِی دُبُرِ کُلِّ صَلَاةٍ فَرِیضَةٍ قَبْلَ أَنْ یَثْنِیَ رِجْلَیْهِ ثُمَّ سَأَل َاللَّهَ أُعْطِیَ مَا سَأَلَ.
هر کس پس از هر نماز قبل از آن که پاهایش را برگرداند، چهل بار تسبیحات اربعه بگوید و سپس از خداوند درخواست نماید، آنچه درخواست کرده به او عطا می‌شود.
وسائل الشيعه، ج ۶ ، ص ۴۵۵.
 
یکی از تعقیبات نماز های روزانه ۳۰ یا ۴۰ بار تکرار این ذکر شریف است.
 

(۵) آداب مسجد
بلند كردن صداى بلندگوهای مساجد و روضه خوانى ها اگر به اندازه اى باشد كه هر كس بخواهد بخوابد، بتواند بخوابد، اشكال ندارد.
در غير اين صورت، خلاف سيره مُتشرّعه است؛ زيرا ممكن است در اطراف مسجد يا تكيه، افراد مبتلا به مرض قلبى باشند و يا شخصى غير مريض در اطراف باشد كه بخواهد فرداى آن روز سر كار برود و نتواند بخوابد.
آيا مزاحمت او كه می خواهد روزىِ خانواده خود را تأمين كند، اشكال ندارد؟!
در محضر آیةالله بهجت؛ ج ۲ ؛ نکته ۶۲۴ .
اسلام فقط پخش صدای اذان را اجازه داده است و صدای مناجات قبل از اذان و تعقیبات نماز و سخنرانی و مداحی و قرائت قرآن و... اگر سبب اذیت همسایگان شود اشکال دارد [و چه بسا گناه محسوب شود]
 
فضیلت تسبیحات اربعه
قال الصادق (علیه السلام): مَنْ صَلَّی صَلَاةً مَکْتُوبَةً ثُمَّ سَبَّحَ فِی دُبُرِهَا ثَلَاثِینَ مَرَّةً لَمْ یَبْقَ شَیْءٌ مِنَ الذُّنُوبِ عَلَی بَدَنِهِ إِلَّا تَنَاثَرَ.
هر کس پس از به جا آوردن نماز واجب سی مرتبه تسبیح بگوید، همه گناهانش فرو می‌ریزد [و آمرزیده می‌شود]
وسائل الشيعه، ج ۶ ، ص ۴۵۴.
منظور آمرزش گناهان «حق الله» است، به شرط پشیمانی از گناه و تصمیم به ترک آن. آمرزش گناهان «حق الناس» نیاز به حلالیت طلبی دارد.
() لعن بر دشمنان دین
قال الباقر (علیه السلام): إِذَا انْحَرَفْتَ عَنْ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلَا تَنْحَرِفْ إِلَّا بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِی أُمَيَّةَ.
پس از نماز واجب، قبل از آنکه بنی امیه را لعن کنی از جایت حرکت نکن و حالت نماز را برهم مزن.
وسائل الشيعه، ج۶، ص۴۵۴.
[شعار مرگ بر آمریکا که در تعقیبات نماز مساجد گفته می شود یکی از مصادیق لعن بر دشمنان دین است که مورد سفارش امامان معصوم (علیهم السلام) است]
 () ذکر گفتن با تسبیح تربت امام حسین (علیه السلام)
در سجاده نماز تسبیح تربت داشته باشیم. در روایات دیگر آمده که مناسب است سی و سه دانه باشد.
    
() دعایی زیبا برای قنوت و سجده و تعقیبات ِ نماز
عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ لِي: أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِي مِنَ اَلْمُعَارِينَ وَ لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ قَالَ قُلْتُ أَمَّا اَلْمُعَارِينَ فَقَدْ عَرَفْتُ فَمَا مَعْنَى لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ قَالَ كُلُّ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ تُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِي مَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَصِّرُونَ.
از فضل بن يونس،كه ابى الحسن (عليه السّلام)به من فرمود: بگو: «بار خدايا! مرا از عاريتى گيران ايمان و از تقصير در انجام وظيفه بر مى‌آورد» گويد: گفتم: عاريت گيران ايمان را فهميدم، معنى اينكه مرا از تقصير بر مى‌آورد چيست‌؟ فرمود:هر كارى براى خدا عز و جل بكنى باز هم خود را مقصر دان، زيرا همۀ مردم در انجام وظيفۀ خداپرستى ميان خود و خدا عز و جل مقصّرند.
الکافي، ج ۲، ص ۵۷۹.
 مرگ بر آمریکا

سؤال : چرا در برخی از مساجد بعد از نماز تکبیر می گویند؟!

پاسخ: یکی از تعقیبات نماز دعا کردن است و بهترین دعا آن است که در حق دیگران باشد و نیز یکی دیگر از تعقیبات، لعن فرستادن و نفرین کردن است.

وسایل الشیعه، ج ۶ ، ص ۴۶۲.

دعا برای انقلاب، رهبری و رزمندگان اسلام بعد از نماز، نمونه دعا برای دیگران است و مرگ بر آمریکا، اسرائیل نمونه نفرین به دشمنان اسلام.

 
زیر باران، آیتی و محمودی، نکته ۲۵۲.

فضيلت تسبيحِ تربت امام حسين‏ (علیه السلام)

الإمام الصادق عليه السلام: مَن أدارَ الحُجَيرَ مِن تُربَةِ الحُسَينِ عليه السلام فَاستَغفَرَ بِهِ مَرَّةً واحِدَةً، کتِبَ لَهُ‏ بِالواحِدَةِ سَبعونَ مَرَّةً، و إن أمسَک السُّبحَةَ في يَدِهِ و لَم يُسَبِّح بِها فَفي کلِّ حَبَّةٍ سَبعُ مَرّاتٍ.

هر کس تسبيح تربت امام حسين عليه السلام را بچرخاند و با آن يک مرتبه استغفار بگويد، براى هر بار آن، هفتاد بار نوشته شود، و اگر تسبيح را در دستش بگيرد و با آن ذکر نگويد، براى هر دانه آن، هفت بار نوشته مى ‏شود.

بحار الأنوار ، ج ۱۰۱ ، ص ۱۳۶.
ظاهرا منظور روایت این است که هر ذکری با تربت اباعبدالله هفتاد برابر می شود و ذکر استغفار برای نمونه گفته شده است.
    
اولین شخصی که از تسبيح برای ذکر استفاده کرد
الإمام الصادق عليه السلام: إنَّ فاطِمَةَ بِنتَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله کانَت سُبحَتُها مِن خَيطِ صُوفٍ مُفَتَّلٍ مَعقودٍ، عَلَيهِ عَدَدُ التَّکبيراتِ، و کانَت عليها السلام تُديرُها بِيَدِها تُکبِّرُ و تُسَبِّحُ، حَتّى قُتِلَ‏ حَمزَةُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ رضى الله عنه، فَاستَعمَلَت تُربَتَهُ، و عَمِلَتِ التَّسابيحَ فَاستَعمَلَهَا النّاسُ. فَلَمّا قُتِلَ الحُسَينُ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ، و جَدَّدَ عَلى قاتِلِهِ العَذابَ عُدِلَ بِالأَمرِ إلَيهِ فَاستَعمَلوا تُربَتَهُ؛ لِما فيها مِنَ الفَضلِ وَ المَزِيَّةِ.
 
تسبيح فاطمه، دختر پيامبر خدا، عبارت بود از يک نخ پشمى تاخته شده که به تعداد تکبيرات، در آن، گِره خورده بود و با دست خود، آن را مى ‏چرخانْد و تکبير و تسبيح مى ‏گفت تا آن که حمزة بن عبد المطلّب، کشته شد و فاطمه عليها السلام از خاک [مزار] او برداشت و تسبيح ‏هايى ساخت و مردم، آنها را مورد استفاده قرار دادند؛

امّا پس از کشته شدن حسين که درودهاى خدا بر او باد و دمادم بر قاتلانش عذاب باد، تربت او جايگزين شد و مردم از خاک [مزار] او تسبيح ساختند؛ زيرا تربت حسين عليه السلام را فضيلت و امتياز است.

بحار الأنوار: ج ۸۵ ، ص ۳۳۳.

#حدیث    #تعقیبات #تسبیح_تربت #امام_حسين‏ #داستان_نماز
????مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز????
 
???? فضیلت #صلوات در تعقیبات نماز ????
 
???? الإمام الكاظم عليه السلام: مَن قالَ في دُبُرِ صَلاةِ الصُّبحِ و صَلاةِ المَغرِبِ قَبلَ أن يَثنِيَ‏ (أراد قبل أن يَصرِف رجلَه عن حالته التي عليها في التشهّد ) رِجلَيهِ أو يُكَلِّمَ أحَدا:
 
???? «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»، اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ النَّبيِّ و ذُرِّيَّتِهِ» قَضَى اللّهُ لَهُ مائَةَ حاجَةٍ؛ سَبعونَ فِي الدُّنيا و ثَلاثونَ فِي الآخَرةِ.
 
???? #امام_كاظم عليه السلام: هر كس در پىِ #نماز_صبح و #نماز مغرب، پيش از آن كه پاهايش را از حالت تشهّد خارج سازد يا با كسى حرفى بزند، بگويد:
 
???? «خدا و فرشتگان‏ او بر پيامبر درود مى‏ فرستند. اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! شما نيز بر او درود فرستيد و سلامى كامل دهيد». «بار خدايا! بر محمّد پيامبر و نسل او درود فرست»، خداوند صد حاجت او را بر مى ‏آورد؛ هفتاد در دنيا و سى در آخرت.
 
???? بحار الأنوار: ج ۸۶ ، ص ۹۵.
 #تعقیبات    
???? در بین ما رسم شده که پس از هر نماز این آیه را تلاوت می کنیم و سه بار شبیه همین #صلوات را می فرستیم.
️مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز
 
???? آیا درست است که شیعیان پس از هر #نماز سه بار مى گویند: «خان الأمین»؟ ????
 
???? فردى که این نسبت را به #شیعه داده است یا فردی معاند و لجوج است که در تقابل با شیعه چاره ای جز اتهام زنی ندارد یا اینکه از ریشه و تاریخ این عبارت سخیف نا آگاه است.
 
???? در توضیح این شعار کفرآلود باید بگوییم که یهود معتقد بودند که رشته نبوت باید در خاندان اسحاق و فرزند او یعقوب پیوسته بماند و از این خاندان بیرون نرود،
 
???? ولى آنگاه که #پیامبر_اکرم (صلى الله علیه و آله) با دلایل قطعى ظاهر گشت، به این فکر افتادند که جبرئیلِ امین را به خیانت متهم کنند و این شعار را سر دادند: «خان الأمین! خان الأمین! خان الأمین!»
 
???? یعنى او در وحى الهى خیانت ورزید و به جاى آن که نبوت را در فرزندان اسحاق ابقا کند، به فرزندان اسماعیل منتقل کرده است. [و به این جهت با او دشمن شدند] 1
 
???? قرآن در پاسخ آنان چنین مى فرماید:
«قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنِینَ».2
(بگو هر کس با جبرئیل دشمن باشد [دشمن خداست‏]، و او مأمورى بیش نیست که به اذن خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده، کتاب هاى پیشین را تصدیق مى کند، و مؤمنان را هدایت نموده و مایه بشارت است).
 
???? اکنون ببینید که چگونه برخى از افراد این افکار خیانت بار یهود را در مورد شیعه شبیه سازی کردند و گفتند: شیعه معتقد است که جبرئیل خیانت کرده و به جاى این که حضرت على علیه السلام را به مقام نبوت منصوب کند، آن را به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) عطا کرده است! 3
 
???? میلیون ها نفر شیعه در جهان نماز مى گزارند، و حتى یک نفر از آنان چنین عبارتى را بر زبان نمى آورند، بلکه همه آنها با بلند کردن دست ها، سه بار «اللّه اکبر» مى گویند و بسیارى از آنان، حتى از این که چنین اتهامى بر آنان وارد مى شود، بى خبرند.
 
???? منابع:
1 تفسیر کبیر فخر رازى، ج ۳، ص ۱۹۵، دار احیاء التراث العربى، بیروت.
2 سوره بقره، آیه ۹۷.
 
3 راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، انتشارات مشعر، تهران، ۱۳۸۷، ص ۳۶۲- ۳۶۳.
 
    #پرسمان_نماز #نماز_شیعه #تعقیبات
????مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز????
 
???? دوست داشتنی ترین ذکر نزد خداوند ????
 
???? الإمام الباقر أو الإمام الصادق علیهما السلام: أکثِروا مِنَ التَّهلیلِ وَ التَّکبیرِ، فَإِنَّهُ لَیسَ شَی‏ءٌ أحَبَّ إلَى اللّهِ عز و جل مِنَ التَّهلیلِ وَ التَّکبیرِ.
 
???? #امام_باقر یا امام صادق علیهما السلام: « #لا_إله_إلا_الله » و « #اللّه_أکبر » را بسیار بگویید؛ زیرا هیچ چیز نزد خداوند عز و جل دوست داشتنى ‏تر از «لا إله إلّا اللّه» و «اللّه أکبر» نیست.
 
???? بحار الأنوار: ج ۹۳، ص ۲۱۹.
 
???? الإمام الصادق علیه السلام: ثَمَنُ الجَنَّةِ: لا إلهَ إلَا اللّهُ وَ اللّهُ أکبَرُ.
 
???? #امام_صادق علیه السلام: بهاى بهشت، «لا إله إلّا اللّه» و «اللّه أکبر» است.
 
???? الكافی : ج ۲، ص ۵۱۷.
???? این دو ذکر بارها در نماز گفته می شود مثل #اذان و #اقامه و #تسبیحات_اربعه و #تعقیبات نماز [تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها] و ...
 
#معارف_ذکر_های_نماز    
????مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز????
 
???? ذکری برای فرو نشاندن خشم‏ ????
 
???? فی حَدیثٍ أنَّ إبلیسَ قالَ لِموسى علیه السلام: و إیاک وَ الغَضَبَ، و إذا غَضِبتَ فَقُل: «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِی العَظیمِ» یسکنُ غَضَبُک.
 
???? در حدیثى آمده است که #ابلیس به #حضرت_موسى علیه السلام گفت: از خشم، دورى کن و هرگاه خشمگین شدى، بگو: «هیچ نیرو و توانى نیست، مگر به یارى خداى والا و بزرگ»، خشمت آرام مى ‏گیرد.
 
???? مستدرک الوسائل: ج ۱۲ ، ص ۱۵.
 
???? مستحب است با شنیدن صدای مؤذن که می گوید : «حیّ علی الصلاة» و «حیّ علی الفلاح» و «حیّ علی خیرالعمل» انسان بگوید: #لاحول_ولاقوة_إلا_بالله .
 
???? همچنین در #تعقیبات نماز این ذکر آمده و بعد از سجده دوم هر رکعت هنگام برخواستن می گوییم «بحول الله و قوّته اقوم و اقعد» که مضمون همان ذکر است .
 
#معارف_ذکر_های_نماز #حدیث    
????مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز????
 
???? تعقیب #نماز برای رفع انواع بلا ????
 
???? الإمام الصادق علیه السلام: مَن قالَ بَعدَ صَلاةِ الصُّبحِ قَبلَ أن یتَکلَّمَ:
 
???? «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِی العَظیمِ» ????
 
یعیدُها سَبعَ مَرّاتٍ، دَفَعَ اللّهُ عَنهُ سَبعینَ نَوعا مِن أنواعِ البَلاءِ؛ أهوَنُهَا الجُذامُ وَ البَرَصُ.
 
???? #امام_صادق علیه السلام: هر کس پس از #نماز_صبح ، پیش از آن که سخنى بگوید، بگوید:
 
???? «به نام خداى مهرگسترِ مهربان. هیچ نیرو و توانى نیست، جز به یارى خداى والا و بزرگ» ????
 
و هفت مرتبه آن را تکرار کند، خداوند، هفتاد نوع بلا را از او دفع مى‏ کند که آسان‏ترینِ آنها جذام و پیسى است.
 
???? بحار الأنوار ، ج ۸۶ ، ص ۹۵.
 
#لاحول_ولاقوة_إلا_بالله #تعقیبات
#معارف_ذکر_های_نماز #حدیث    
????مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز????
 
???? نگه داشتن ماشین برای نماز اول وقت ????
 
یکی از ارادتمندان و مقلدین آیت الله العظمی سید احمد خوانساری می گوید: همراه ایشان از ساوه به تهران در اتوبوس بودم.
آقا فرمودند: میرزا حسن به #نماز مغرب نزدیک می شویم و اگر صبر کنیم تا در تهران نماز بخوانیم یک ساعت و نیم از نماز مغرب می گذرد و از فضیلت #نماز_اول_وقت محروم خواهیم شد. اگر مقدور است از راننده تقاضا کنید نگه دارد تا ما نماز بخوانیم.
 
???? بنده با احترام از راننده درخواست کردم لحظاتی نگه دارد تا ما نماز بخوانیم. راننده همان طور که حدس می زدم نگاه تندی به من کرد و گفت: «چی میگی آقا؟ نماز می خواهیم بخونیم یعنی چه؟ یک ساعت دیگر برو خانه ات بخوان. برو بنشین سر جات».
 
???? وقتی جریان را به #آیت_الله_خوانساری عرض کردم، ایشان فرمودند: مانعی ندارد، در عوض ماشین خودش نگه می دارد!!
 
???? تا جمله ایشان تمام شد ماشین ریپ زد و لحظاتی بعد خاموش شد. فقط آیت الله خوانساری و بنده از ماشین خارج شدیم نماز مغرب را دو نفری به جماعت خواندیم.
 
???? در این مدت راننده مرتب استارت می زد و خیلی سعی می کرد تا ماشین را روشن کند، ولی تاثیری نداشت.
 
???? آقا بعد از نماز مغرب، نماز عشاء را هم شروع کردند و بعد رو به من کردند و فرمودند: #تعقیبات را برویم داخل ماشین بخوانیم و مردم را معطّل نکنیم.
 
???? وقتی وارد ماشین شدیم راننده را دیدیم که بعد از تلاش زیاد مأیوسانه به صندلی تکیه زده و در فکر فرو رفته بود که چه کند؟
به نظر می رسید که از رفتارش با ما پشیمان شده است ولی رویش نمی شود عذرخواهی کند.
 
???? در طول این مدت هم افراد داخل اتوبوس با تعجب ما را نگاه می کردند. وقتی روی صندلی نشستیم حضرت آقا به راننده فرمودند: «بفرمائید حرکت کنید.» تا این جمله را فرمودند یک دفعه ماشین خود به خود روشن شد و راننده و مسافرین از این اتفاق عجیب و کرامت آیت الله العظمی خوانساری شوکه شدند!!.
 
???? محمد نبی فربودی، هزار و یک حکایت عرفانی ، خلاصه ای از حکایت ۹۳۴.
????مرکز‌تخصـ @namazmt ـصی‌نماز????
 
﷽  ???? ذکری برای برطرف شدن مشکلات ????
 
???? #شهید #ابراهیم_هادی به همراه رزمندگان در محاصره بودند، طوری که دشمن صدها نفر بود و آنها چند نفر. به سختی مقاومت می کنند.
 
???? ابراهیم به آنها می گوید برای رفع گرفتاری #تسبیحات_حضرت_زهرا سلام الله علیها بگویید. زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وقتی تسبیحات را به حضرت زهرا سلام الله علیها یاد داد که حضرت دچار مشکلات بودند.
 
???? آنها تسبیحات را می گویند و با یاری خدا سالم برگردند.
 
???? خدای خوب ابراهیم ، خاطره ۵۲.
 #نماز  #نماز_شهیدان #تعقیبات
????مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز????
 
﷽  ???? خوابیدن در آشپزخانه ????
 
???? مدتی بود که #شهید #ابراهیم_هادی در محل سپاه گیلانغرب در کنار رفقا نمی خوابید!
دیده بودم که به آشپزخانه سپاه می رفت و در اتاق پیرمردهای آشپز می خوابید.
 
???? بعدها فهمیدم که این بندگان خدا نیمه های شب بلند می شوند و مشغول عبادت و #نماز_شب و #قرآن هستند و ابراهیم هم شب ها را با آنها مشغول عبادت می شود.
 
???? برای اینکه در حضور رفقایش ریا نشود به آنجا می رود. [نماز در حضور دیگران همیشه ریا نیست، برای اینکه وسوسه ریا هم نباشد چنین می کردند]
 
???? خدای خوب ابراهیم ، خاطره ۱۱.
 #نماز  #نماز_شهیدان #تعقیبات
????مرکز تخصـ @namazmt ـصی نماز????
 
????  فایده های ذکر شریف #لاحول_ولاقوة_إلا_بالله ????
 
???? #الإمام_الصادق علیه السلام: مَن قالَ فی دُبُرِ صَلاةِ الفَجرِ و دُبُرِ صَلاةِ المَغرِبِ سَبعَ مَرّاتٍ:
 
???? «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلی العَظیمِ» ????
 
دَفَعَ اللّهُ عز و جل عَنهُ سَبعینَ نَوعا مِن أنواعِ البَلاءِ؛ أهوَنُهَا الرّیحُ وَ البَرَصُ وَ الجُنونُ، و إن کانَ شَقِیا مُحِی مِنَ الشَّقاءِ و کتِبَ فِی السُّعَداءِ.
 
???? #امام_صادق علیه السلام: هر کس در پى #نماز_صبح و در پى #نماز_مغرب ، هفت بار بگوید: «به نام خداى مهرگسترِ مهربان. هیچ نیرو و توانى نیست، جز به یارى خداى والا و بزرگ»، خداوند عز و جل هفتاد نوع از انواع بلا را از او دور مى‏ کند که کمترین آنها باد و پیسى و دیوانگى است، و اگر از تیره‏ بختان است، نامش از دفتر تیره ‏بختان پاک و در شمارِ نیک‏ بختان، نوشته شود.
 
???? بحار الأنوار: ج ۸۶ ، ص ۱۳۲.
 
???? #الإمام_الکاظم علیه السلام: قَولُ:
 
???? «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ» ????
 
یدفَعُ أنواعَ البَلاءِ.
 
???? #امام_کاظم علیه السلام: ذکر «هیچ نیرو و توانى نیست، جز به یارى خدا»، انواع بلا را دور مى‏ کند.
 
???? بحار الأنوار: ج ۹۳ ، ص ۲۷۴.
#لاحول_ولاقوة_إلا_بالله  #تعقیبات 
#معارف_ذکر_های_نماز #حدیث    
????مرکز‌تخصـ @namazmt ـصی‌نماز????
 
???? بادبادک بدون دنباله! ????
 
???? #آیت_الله_مجتهدی: استاد ما آیت الله شیخ علی اکبر برهان می فرمودند : انسان باید عبادت مستحبی را در طول سال حداقل یکبار هم که شده نوبر کند و بچشد مثل میوه ای که انسان هر سال نوبر می کند.
 
???? وقتی #نماز_اول_وقت را می خوانی، مفاتیح را بردار و مناسبت ها و اعمال آن ماه را هم ببین و عمل کن...
 
???? سحر ها هم بعد از #نماز_صبح و شب ها قبلا از خواب حداقل یک صفحه #قرآن تلاوت کن...
 
???? حاج میرزا علی هسته ای می فرمودند: آقایان! بادبادک بدون دنباله بالا نمی رود! #نماز هم بدون #تعقیبات بالا نمی رود.
???? آداب الطلاب ، ص ۲۲۸
????مرکز‌تخصـ @namazmt ـصی‌نماز????
 
???? تعقیبات مفصّل نماز صبح! ????
 
???? حساس بود روی #نماز_صبح هایش. اگر احیاناً قضا می شد یا می رفت برای آخر وقت، تمام آن روز ناراحت و پکر بود. منتظر بود از زمین و زمان برایش بلا برسد.
 
???? بعد از نماز صبح هایش هم هر روز، #حدیث_کسا و #دعای_عهد و #زیارت_عاشورا می خواند. هر سه اش را.
 
???? برای دعا هم می رفت می نشست جایی که سرد باشد. می خواست چشمانش گرم نشود و خوابش نبرد. می خواست بتواند دعاهایش را با حال و با توجه بخواند.
 
???? حجت خدا؛ ۱۱۰ داستانک از #شهید #محسن_حججی ؛ ص ۳۶.
 #نماز  #نماز_شهیدان   #تعقیبات #داستان_نماز
????مرکز‌تخصـ @namazmt ـصی‌نماز????
 
???? فواید تسبیح تربت امام حسین ????
 
???? #الإمام_الصادق عليه السلام‏ و قَد سُئِلَ عَنِ استِعمالِ التُّربَتَينِ مِن طينِ قَبرِ حَمزَةَ و قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام وَ التَّفاضُلِ بَينَهُما: السُّبحَةُ الَّتي هِيَ مِن طينِ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام تُسَبِّحُ بِيَدِ الرَّجُلِ مِن غَيرِ أن يُسَبِّحَ.
 
???? #امام_صادق عليه السلام‏ در پاسخ به پرسش از به کار بردن #تسبيح ساخته شده از تربت #حضرت_حمزه و تربت #امام_حسين عليه السلام و فرق ميان آن دو: تسبيحى که از گِل قبر حسين عليه السلام باشد، خود، در دست انسان، تسبيح مى ‏گويد، بدون آن که شخص، تسبيح بگويد.
 
???? بحار الأنوار ، ج ۱۰۱ ص ۱۳۳.
 
???? #الإمام_الرضا عليه السلام: مَن أدارَ الطّينَ مِنَ التُّربَةِ فَقالَ: «سُبحانَ اللّهِ، وَ الحَمدُ للّهِ، و لا إلهَ إلَا اللّهُ، وَ اللّهُ أکبَرُ» مَعَ کلِّ حَبَّةٍ مِنها، کتَبَ اللّهُ لَهُ بِها سِتَّةَ آلافِ حَسَنَةٍ، و مَحا عَنهُ سِتَّةَ آلافِ سَيِّئَةٍ، و رَفَعَ لَهُ سِتَّةَ آلافِ دَرَجَةٍ، و أثبَتَ لَهُ مِنَ الشَّفاعَةِ مِثلَها.
 
???? #امام_رضا عليه السلام: هر کس تسبيح تربت [حسين عليه السلام‏] را بچرخاند و بگويد: «سبحان اللّه، و الحمد للّه، و لا إلهَ إلَا اللّهُ، و اللّهُ أکبَر؛ پاکا خدا، و ستايش، خداى را، و معبودى جز خدا نيست، و خدا، بزرگ‏تر است!»، با [گفتن‏] هر دانه ‏اى از آن، خداوند، شش هزار نيکى برايش مى‏ نويسد و شش هزار بدى را از او پاک کند و شش هزار درجه او را بالا مى ‏بَرد، و همين اندازه برايش شفاعت ثبت مى‏ کند.
 
???? بحار الأنوار ، ج ۱۰۱ ، ص ۱۳۳.
  #حدیث #ذکر_الله #سبحان_الله #تعقیبات
????مرکز‌تخصـ @namazmt ـصی‌نماز????
 
﷽ #تعقیبات
 
???? الإمام عليّ عليه السلام‏ مِن دُعائِهِ بَعدَ صَلاةِ العِشاءِ: اللّهُمَّ اجعَلني مِمَّن يُكثِرُ ذِكرَكَ، و يُتابِعُ شُكرَكَ، و يَلزَمُ عِبادَتَكَ.
 
???? #امام_على عليه السلام‏ از دعاى ايشان پس از نماز عشا: بار خدايا! مرا از آنانى قرار ده كه فراوان ياد تو مى‏ كنند و پياپى، سپاسِ تو مى‏ گويند و پيوسته به عبادت تو مى ‏پردازند.
 
???? بحار الأنوار ، ج ۸۶ ، ص ۱۱۳.
 #حدیث     #یاد_خدا
️مرکز‌تخصـ @namazmt ـصی‌نماز
 
﷽ #معارف_ذکر_های_نماز
 
???? الإمام عليّ عليه السلام: کانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله في کلِّ يَومٍ إذا أصبَحَ و طَلَعَتِ الشَّمسُ يَقولُ: «اَلحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمينَ کَثيراً طَيِّباً عَلى کلِّ حالٍ» يَقولُها ثَلاثَمِائَةٍ و سِتّينَ مَرَّةً شُکرا.
 
???? #امام_على عليه السلام: پيامبر صلى الله عليه و آله هر روز، چون صبح مى ‏شد و خورشيد طلوع مى‏ کرد، مى ‏فرمود:
 
???? «اَلحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمينَ کَثيراً طَيِّباً عَلى کلِّ حالٍ»
 
 ???? «سپاس و ستايش، خدايى را که پروردگار جهانيان است؛ ستايشى بسيار و پاک و در همه حال».
 
[اين را] سيصد و شصت مرتبه، از سرِ شکرگزارى مى‏ گفت.
 
???? بحار الأنوار ، ج ۹۳ ، ص ۲۱۶.
 
???? گفتن این ذکر در #سجده و #تعقیبات نماز مناسب است.
 #حدیث     #الحمدلله 
????مرکز‌تخصـ @namazmt ـصی‌نماز????
 
﷽ #معارف_ذکر_های_نماز
 
???? فایده #الحمدلله در #تعقیبات #نماز_مغرب ????
 
???? الإمام الصادق عليه السلام: مَن قالَ إذا صَلَّى المَغرِبَ ثَلاثَ مَرّاتٍ: «الحَمدُ للّهِ الَّذي يَفعَلُ ما يَشاءُ و لا يَفعَلُ ما يَشاءُ غَيرُهُ» اُعطِيَ خَيرا کثيرا.
 
???? #امام_صادق عليه السلام: هر کس که چون نماز مغرب را خواند، سه مرتبه بگويد:
???? «الحَمدُ للّهِ الَّذي يَفعَلُ ما يَشاءُ و لا يَفعَلُ ما يَشاءُ غَيرُهُ»
 
???? «سپاس، خدايى را که آنچه بخواهد، انجام مى‏ دهد و جز او هيچ کس نيست که آنچه بخواهد، انجام دهد»، خير بسيار به او داده شده است.
 
???? بحار الأنوار ، ج ۸۶ ، ص ۱۱۲.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -