انهار
انهار
مطالب خواندنی

سؤالاتی در باره خمس (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سلام سوالاتی داشتم: چگونه است که علما قدیم عمده تا معتقد به عدم تعلق خمس به هدیه بوده اند ولی اکثر مرجع جدید قایا به تعلق خمس به هدیه دارند . برخی سوال میکنند حدیث جدیدی کشف شده است و یا مخارج بیوت اضافه شده است که من نمیدانم چه پاسخی به انها بدهم . 260 سال ایمه در بین مروم زندگی میکرده اند از اداب تخلی و نوره کشیدن حدیث داریم چگونه است که در باب خمس که بحث مهمی هم هست اینقدر اختلاف وجود دارد . و تا چند قرن بعد از غیبت کبری نظر برخی از علما تدفین وجوه سهم امام بود چگونه این موضوع از طرف اینه مغفول مانده است . ضمن این که در تشرف برخی از علما خدمت امام زمان عج تا ذکر رکوع حدیث داریم ولی این موضوع محل اختلاف مانده است خواهشا جوابی بدهید که بتوانم ان ها را متقاعد کنم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)

جواب: سلام علیکم؛ 1- چند نفر از علمای قدیم را می شناسید که معتقد به عدم تعلق خمس بودند؟
2- اکثر مراجع فعلی قائل به خمس هدیه هستند ولی بسیاری از مراجع نیز قائل نیستند و برخی از مراجع احتیاط کرده اند.
3- مطلبی که بعضی گفته اند آیا حدیث جدید کشف شده یا مخارج بیوت اضافه شده مطلبی از سر بی ادبی و جسارت و ناپختگی و غیر معقول هست زیرا از نظر معارف اسلام کسی که بنایش بر جسارت و بی ادبی باشد لزومی ندارد پاسخش داده شود
4- ائمه علیهم السلام در مدت 260 سال زندگی نورانی شان دریای بی ساحل از معارف و معالم اسلام ارائه فرموده اند اما کسی که به سخریه می گوید در زندگانی ائمه از آداب تخلی و نوره کشیدن حدیث امده باید شخصی کاملا بی ادب و جسور باشد که پاسخی برای سخنانش نیست.
6- مراجع عظام اگر راجع به خمس فتوا می دهند فتوایشان براساس احادیث و روایات و سنت های معصومین علیهم السلام است که به طور مفصل در کتب اسلامی وجود دارد
7- کسی که اینگونه سخن می گوید باید فردی هذل گو باشد زیرا اگر کسی عالمانه و منطقی بخواهد به موضوعی اینچنین با اهمیت مطالعه داشته باشد باید در این زمینه کتب مفصل را مطالعه نماید و خوشبختانه کتب مفصلی برای تبیین موضوع خمس نگارش شده است که اینان از آن کتب غافلند.
8- اگر یک نفر از علما به هر دلیلی وجوه شرعی را بجای مصرف دفن می کرده نباید رفتارش ملاک قرار بگیرد که عمل هزاران مرجع و دانشمند اسلامی بخاطر حرکت یک شخص زیر سوال برود در حالی که عاقلانه این است که در ان حرکت که وجوه شرعی دفن می شده نقد و اشکال شود.
9- هیچ موضوعی از طرف ائمه علیهم السلام مغفول و بی جواب نمانده است.
10- تشرف هر چند یک فضیلت معنوی است ولی مبنای حکم شرعی قرار نمی گیرد وانگهی اگر ما بخواهیم احکام را بر مبنای تشرفات تبیین کنیم باید هزاران تشرف مفصل صورت گرفته باشد تا بخشی از معارف اسلام مشخص شوند.
11- در معارف اسلام اختلاف نظر در تمام زمینه ها وجود دارد و اکثر این اختلافات معقول و منطقی است که در این سوال و جواب جای بحث ان نیست.
نکته آخر:
نامه شما را علیرغم اغلاط املایی و نادرست که دارد البته ویرایش کردم و بنای ما براساس انچه در فرم ارسال سوالات شرعی نوشته ایم بر پاسخ دادن بر چنین نامه هایی نیست لکن احساس کردم که چنین نامه ایی که متاسفانه با عصبانیت و بدون سلام شروع شده نمی تواند بدون جواب بماند.
شما می توانستید سوال کنید :
دلیل اختلاف در فتاوای مراجع عظام پیرامون خمس هدیه چیست تا ما علیرغم اینکه به چنین نامه ایی هم وظیفه جواب نداریم ولی جواب کوتاهی خدمت شما ارسال می کردیم.
ان شاءالله از پاسخی که مطابق نامه شما ارسال شده است رنجیده نشوید. یاحق



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -