انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام عزادارى، سينه زنى و تعزيه خوانى‏

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 593 - آمدن زنان با وضع نامناسب در دنبال هيئتهاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگيهائى مى‏شود چه صورت دارد و براى عزدارى بانوان چه روشى را توصيه مى‏فرمائيد؟

جواب:  در صورتى كه همراه با حرامى نباشد جايز است. بانوان محترمه بايد سعى كنند ضمن شركت در عزاداريها حجاب و عفاف خود را كاملاً رعايت نمايند.

سؤال 594 - فلسفه سينه زنى چيست؟ كسى كه لباسش را در مى‏آورد البته به طورى كه نامحرم نبيند و سينه بزند تا اينكه از سينه‏اش خون بيايد حكمش چيست؟

جواب:  سينه زنى يك نوع عزادارى و اظهار ارادت نسبت به خاندان عصمت و طهارت است كه از طريق سينه زنى و روضه خوانى و... خاطره فداكارى و جانبازى امام حسين‏عليه‏السلام و ساير ائمه معصومين‏عليهم‏السلام براى هميشه در خاطره‏ها زنده مى‏ماند.

و سينه زدن بطور متعارف عملى ارزشمند و پسنديده است.

سؤال 595 - دليل سينه زدن براى ائمه‏عليهم‏السلام چه مى‏باشد؟

جواب:  سينه زدن براى ائمه‏عليهم‏السلام بعنوان تعظيم شعائر دينى و زنده نگاهداشتن خاطره و مظلوميت آنان در طول تاريخ مورد توجّه متشرعه بوده و سبب تقويت و احياء حق و نشر معارف اهلبيت‏عليهم‏السلام است.

سؤال 596 - الف: برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه مى‏باشد؟

ب: آيا تعزيه و شبيه خوانى در مراسم عزادارى جايز مى‏باشد؟

ه': آيا تعزيه خوانى كه مشتمل بر تشبّه مرد به زن و كوچك نمودن حضرت زينب (س) و معرفى حضرت سجاد عليه‏السلام به يك فرد بيمار و پاشيدن نقل و نبات و زدن ساز و امثال آنها جايز مى‏باشد؟ و شركت در آن چه حكمى دارد؟

جواب:  آيا تشبّه به اهل بيت عليه‏السلام در نمايش و تعزيه و غيره جايز مى‏باشد؟

د: آيا پوشيدن لباس زنان توسط مردان در شبيه خوانى و استفاده از دهل و شيپور جايز مى‏باشد؟

جواب:  در تعزيه خوانى در صورتيكه مطالب را صحيح بخوانند و از غنا اجتناب شود و مرد لباس زن نپوشد و از اجتماع مرد و زن مفاسدى بوجود نيايد اشكالى ندارد و نواختن طبل و سنج نيز بطور متعارف مانعى ندارد و تشبّه به اهلبيت‏عليهم‏السلام اشكال دارد و همچنين اگر عملى موجب كوچك شمردن اهلبيت‏عليهم‏السلام باشد اشكال دارد.

سؤال 597 - آيا قمه زدن جايز است چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد وظيفه چيست؟

جواب:  اشكال دارد.

سؤال 598 - حكم علمهائى كه در مراسم عزادارى امام حسين عليه‏السلام از آنها استفاده مى‏شود و بعضى داراى نقش و نگارهائى هستند چيست؟

جواب:  طبق متعارف اشكال ندارد.

سؤال 599 - در ايام عزادارى امام حسين عليه‏السلام نماز اول وقت مقدم است يا عزادارى؟

جواب:  همانطور كه امام حسين عليه‏السلام و اصحاب و يارانش در وقت نماز، نماز را بر همه چيز مقدّم داشتند - نماز اوّل وقت را مقدم دارند بهتر است.

سؤال 600 - آيا برپا كردن مراسم عزادارى يا جشن ائمه عليهم‏السلام و يا ميهمانى، بدون اذن شوهر جايز مى‏باشد؟

جواب:  در صورتيكه از اموال شوهر باشد جائز نيست.

سؤال 601 - لطمه زدنى كه در مجالس سينه زنى و زنجير زنى انسان بخود وارد مى‏كند در مصيبت سيد الشهداء عليه‏السلام چه حكمى دارد؟

جواب:  عزادارى براى امام حسين عليه‏السلام طبق سنّت متعارف و معمول بين شيعيان اشكال ندارد.

سؤال 602 - پوشيدن لباس سياه بعنوان عزادارى براى معصومين و ائمه هدى‏عليهم‏السلام خصوصاً حضرت سيد الشهدا عليه‏السلام چه حكمى دارد؟ خصوصاً اگر كسى بخواهد در طول سال به اين عنوان و يا دو ماه محرم و صفر را لباس سياه بپوشد.

جواب:  مانعى ندارد بلكه بعنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين عليه‏السلام و ساير ائمه معصومين‏عليهم‏السلام رجحان هم دارد.

سؤال 603 - آيا نذر در اين موارد (پوشيدن لباس سياه براى عزادارى...) منعقد مى‏شود يا خير؟

جواب:  در مواردى كه رجحان داشته باشد نذر منعقد مى‏شود.

سؤال 604 - نظر مبارك در مورد اشكال و يا عدم اشكال شرعى استفاده از وسائلى مانند طبل و دهل و چنگ و علامتهايى كه مزّين به انواع زينتها مى‏شود و در پيشاپيش دسته‏هاى عزادارى حركت مى‏دهند چيست؟

جواب:  استفاده از ابزار فوق در عزادارى در حدّى كه معمول است اشكال ندارد.

سؤال 605 - نى زدن همراه با نوحه در مساجد كه موجب حزن و نوعاً با گريه و زارى مستضعفين همراه است و موجب هتك حرمت مسجد نيز نمى‏گردد چه حكمى دارد؟

جواب:  به احتياط واجب نوحه خوانى در مساجد، همراه نى زدن نباشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -