انهار
انهار
مطالب خواندنی

شبيه‌ خوانى و تعزيه‌ خوانى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال ٢٠١٩: -وضع تعزيه‌خوانى، شبيه‌سازى، پوشيدن لباسهاى رنگارنگ، پوشيدن مرد لباس زن، طبل، سنج، شيپور، ويالون، نى زدن در آنها، نوحه‌خوانى، سينه زنى، زنجير زنى، و روضه‌خوانى بر منبر را براى مقلّدين خود روشن فرماييد.

جواب: باسمه تعالى؛ تعزيه و شبيه‌خوانى چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومين عليهم السلام نباشد مانعى ندارد، و استعمال آلات لهو به نحو لهوى جايز نيست و لو در مجالس عزادارى باشد؛ ولى استعمال طبل و سنجى كه از آلات لهو نباشد، مانعى ندارد، و عزادارى حضرت سيد الشهداء عليه السلام به هر صورتى كه مصداق جزع باشد و عنوان حرامى بر آن منطبق نشود، مطلوبيت شرعى دارد و با قصد قربت از عبادات حساب مى‌شود، و نوحه‌خوانى و سينه زنى و زنجير زنى و روضه‌خوانى از مصاديق جزع هستند و مطلوبيت دارند، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢٠: نقّالى و پرده‌خوانيهاى مذهبى كه زندگى پيامبران و ائمه را از روى شمايل نقاشى‌شدۀ ايشان توضيح مى‌دهند، چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر مشتمل بر كذب بر پيامبر و امام و وهن معصوم نباشد، اشكالى ندارد، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢١: تعزيه و شبيه‌خوانيهاى مذهبى به صورت فعلى چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ احياى ذكر معصومين عليهم السلام تعظيم شعائر دينى است، ولى نبايد به كيفيتى باشد كه متضمن كذب يا وهن بوده باشد، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢٢: تهيۀ فيلم از نقاشى گرفته تا مجسمه، پرده‌خوانى و شبيه‌خوانى معصومين و پخش آن از تلويزيون و سينما چه حكمى دارد؟ در اين جهت فرقى بين شخصيت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و ائمۀ اطهار و ساير انبياى الهى هست؟

جواب: باسمه تعالى؛ تهيۀ فيلم از نقاشى، مجسمه و پرده‌خوانى هم حكم خود آنها را دارد كه در جواب مسائل قبلى بيان شد؛ و در اين جهت فرقى بين شخصيت پيامبر اكرم، ائمۀ اطهار-صلوات الله عليهم اجمعين-و ساير انبياى الهى نيست، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢٣: در صورتى كه غير معصوم خطاكار است تشبيه به اهل بيت عليهم السلام در حال نمايش و تعزيه و غيره، چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ در فرضى كه وهن به اهل بيت عليهم السلام حساب شود، جايز نيست، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢۴: نقّالى و پرده‌خوانيهاى مذهبى كه زندگى پيامبران را توضيح مى‌دهند و در اين مراسم گاهى مردان لباس زن مى‌پوشند و يا در نقش بعضى از بزرگان حتى امام معصوم عليه السلام درمى‌آيند چگونه است؟

جواب: باسمه تعالى؛ شبيه‌خوانى فى نفسه جايز است، و چنانچه نقش امام در آمدن شخصى وهن بر امام عليه السلام باشد، جايز نيست، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢۵: بعضى مناطق رسم است كه در شبيه‌خوانى يا تعزيه مردان نيز خود را به شكل زنان  بويژه نقش حضرت زهرا و زينب عليهما السلام-درآورده و سوگوارى مى‌كنند، آيا اين كار جايز است؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه مشتمل بر حرام يا وهن به معصومين عليهم السلام باشد، جايز نيست، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢۶: تعزيه‌خوانى و شبيه‌خوانى چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومين عليهم السلام نباشد مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال ٢٠٢٧: تعزيه‌خوانى چه حكمى دارد و آيا جايز است كه در فيلمهاى سينمائى كسى به جاى معصوم عليه السلام ايفاى نقش نمايد؟

جواب: باسمه تعالى؛ روضه‌خوانى فى نفسه مانعى ندارد و مستحب مؤكد است، و بعيد نيست در بعضى موارد تعظيم شعائر بوده و واجب باشد؛ اما تعزيه به صورت شبيه‌خوانى و بازيگرى در نقش معصوم عليه السلام و اهل البيت عليهم السلام چنانچه موجب عيب‌گيرى بر مذهب و سبك شمردن مقام معصوم و اهل البيت عليهم السلام نباشد، جايز است، و الله العالم.

 ج2:

سؤال ١٨۴۶ -در مورد ايفاى نقش زنان توسط افراد مذكّر ( با وجود نقاب و مشخص نبودن چهرۀ فرد)در مراسم شبيه‌خوانى سيد الشهدا عليه السّلام نظرتان را مرقوم فرماييد.

جواب:بسمه تعالى -چنانچه وهن بر معصومين و اهل بيت صلوات اللّه عليهم اجمعين بوده باشد اشكال دارد، و اللّه العالم.

سؤال ١٨۴٧ -در مساجد شبيه‌خوانى كردن جايز است يا نه؟ و خود شبيه‌خوانى در اين زمان چه جور است؟ و وقت فريضه را گرفتن جايز است يا نه؟

جواب:بسمه تعالى - شبيه‌خوانى در حياط مسجد مانعى ندارد و مزاحمت كردن با نمازگزاران در مسجد جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ١٨۴٨ -مراسم شبيه‌خوانى و تعزيه‌خوانى اهل بيت عليهم السّلام و امام حسين عليه السّلام چه حكمى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -چنانچه مشتمل بر امر خلاف واقع-كه مخالفت آن با واقع محرز است-نبوده و وهن به اهل بيت عليهم السّلام نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -