انهار
انهار
مطالب خواندنی

مقدمات عبادات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

افتادن تلفن همراه داراى قرآن در محل نجس

سؤال:در حافظه برخى از تلفن هاى همراه، قرآن يا ادعيه يا اسماى خداوند قرار مى دهند. در صورت افتادن گوشى تلفن همراه در محل نجس ،آيا خارج كردن آن واجب است؟ در صورت عدم اخراج، استفاده از آن محل چه صورت دارد؟

جواب: بايد هر چه زودتر آن را بيرون بياورند و تا گوشى تلفن همراه را درنياورده اند، از آن مكان استفاده نشود، مگر اين كه به مرور زمان مواد ضبط شده از بين برود. والله العالم

 

مسيحى شدن مسلمان

سؤال:اگر مسلمان، مسيحى يا يهودى شود، آيا محكوم به طهارت است؟

جواب: كسى كه يكى از اصول سه گانه را انكار كند، قهراً كافر مى شود و كافر نجس است. در اين موضوع، بين پذيرش يكى از آيين ها و عدم پذيرش هيچ يك از آنها، فرقى نيست. والله العالم

 

الكل سفيد

سؤال:آيا الكل سفيد كه براى تزريقات مصرف مى شود، نجس است؟

جواب: «الكل صنعتى» پاك است، ولى از «الكل طبى»، آن نوعى را كه از الكل هاى معمولى از طريق تبخير مى گيرند، بايد احتياطاً اجتناب شود. والله العالم

 

نجس شدن چيزى با بول و خون

سؤال:اگر چيزى با دو نوع نجاست مثل بول و خون نجس شود، چند دفعه بايد شسته شود؟

جواب: هرگاه چيزى با دو نوع نجس آلوده باشد كه در يكى، محكوم به يك بار شستن و در ديگرى، محكوم به دوبار شستن باشد، با دو بار شستن پاك مى شود; مثلاً چيزى نجس شود كه بايد خاك مال كرد، در حالى كه نجاستى بر آن برسد كه نيازى به خاك مال كردن ندارد، حكم اولى اجرا مى شود. والله العالم

 

پوست جدا شده از بدن

سؤال:آيا پوستى كه از بدن كنده مى شود پاك است؟

جواب: اگر پوستى كه در آن روح است يعنى موقع كنده شدن درد احساس شود نجس است اما تا مادامى كه از بدن جدا نشده پاك مى باشد. والله العالم

 

ملاقات با اطراف شبهه محصوره

سؤال:آيا ملاقى اطراف شبهه ى محصوره نجس مى شود؟

جواب: اگر بدانيم كه يكى از دو گوشه فرش نجس است، اگر چيزتر به يكى از آن دو، برخورد كرد پاك است. والله العالم

 

غساله

سؤال:غساله» يعنى چه و حكم چيزى كه با غساله ملاقات كند چيست؟

جواب: «غساله» آبى است كه پس از شستن از محل شسته شده، جدا مى شود و حكم وضعيت سابق را دارد. بنابراين هرگاه براى شستن نجس، يك بار كافى باشد، در شستن موضع غساله نيز يك بار كافى است و اگر در شستن آن، تعدد لازم است، موضع غساله   ى اول را بايد دوبار و موضع غساله   ى دوم را يك بار بايد شست. والله العالم

 

خريد و فروش الكل گندم

سؤال:خريد و فروش الكل گندم يا الكل خرما كه غالباً براى شرب استفاده مى شود، چه حكمى دارد؟

جواب: در فرض سؤال كه قابل شرب است، خريد و فروش آن حرام است. والله العالم

 

پاك كردن خون با پنبه الكلى

سؤال:آيا مى توان با پنبه ى الكلى، محلى را كه به خون آلوده شده تطهير كرد؟

جواب: پاك نمى شود. والله العالم

 

جوشاندن سركه

سؤال:آيا سركه همانند انگور است كه هنگام جوشيدن بايد دو سوم آن براى طهارت كم شود يا سركه جوشيده اشكالى ندارد؟

جواب: سركه، حكم انگور را ندارد و پس از جوشيدن حرام نمى شود. والله العالم

 

تر شدن لباسى كه مقدارى از آن نجس است

سؤال:اگر لباس يا بدن يا شىء ديگر تَر باشد و قسمتى از آن به عين نجاست آلوده باشد; مثلاً خون روى آن ريخته شده باشد، آيا تمام آن شىء نجس مى شود يا فقط همان نقطه كه نجاست بر روى آن هست؟

جواب: قسمت بالا با نجس شدن قسمت پايين نجس نمى شود و در صورت تساوى سطح يا بالا بدن محل نجس تا آنجا كه عرفاً نجاست سرايت مى كند بايد تطهير كرد. والله العالم

 

بستن شير هنگام وضو

سؤال:اگر هنگام وضو شير آب را نبنديم، آيا اين كار اسراف است و آيا وضو باطل مى شود؟

جواب: در جايى كه آب قيمت دارد و هدر نيست، باز گذاشتن شير آب، تبذير و حرام است، ولى وضوى گرفته شده، صحيح است. والله العالم

 

مانع بودن ژل در مسح

سؤال:اگر به موى سر ژل بمالند، آيا مسح سر براى وضو صحيح است؟ حكم نمازى كه به اين نحو اقامه شده چيست؟

جواب: اگر مانع از رسيدن آب باشد، نماز را اعاده يا قضا كند. والله العالم

 

مانع بودن موى كاشته شده از مسح

سؤال:آيا وضو و غسل با موى كاشته شده اشكال دارد؟

جواب: هرگاه موى مصنوعى مثل كلاه گيس باشد، مسح بر سر با برداشتن آن اشكال ندارد و اگر آن مو به شكلى ديگر است، بايد مانع از مسح بر پوست را، برطرف كند. ولى اگر جزء طبيعى بدن بشود و رشد بكند مانع براى وضو محسوب نمى شود. والله العالم

 

كيفيت وضوى مرد

سؤال:اگر مرد آب وضو را در قسمت جلوى دست بريزد، وضويش صحيح است؟

جواب: اگر با دست آب را به طرف پايين دست برساند وضوى او صحيح است. والله العالم

 

مانع نبودن چربى دست از رسيدن آب

سؤال:شخصى دچار حساسيت پوستى شده و طبق دستور پزشك بايد دست ها را با پماد چرب كند و پاك كردن آن ضرر دارد. وظيفه ى او براى وضو چيست؟

جواب: اگر پاك كردن روغن، ضرر يا حَرَج دارد، به همان نحو وضو بگيرد و احتياطاً تيمم بكند. والله العالم

 

شك در وضو در حين نماز

سؤال:شخصى در وسط نماز شك مى كند كه وضو گرفته يا خير وظيفه اش چيست؟

جواب: نماز را تمام كند سپس وضو بگيرد و همان نماز را اعاده كند. والله العالم

 

وضو با ناخن مصنوعى

سؤال:نوعى ناخن مصنوعى كه پس از كاشتن، مانند ناخن طبيعى رشد مى كند، آيا وضو با چنين ناخنى صحيح است؟

جواب: اگر ناخن مصنوعى جزء طبيعى انگشت بشود، وضوى او صحيح است . والله العالم

 

تيمم با ناخن بلند

سؤال:خانمى كه ناخن هاى او حدود يك سانتيمتر بلند باشد آيا تيمم او صحيح است يا خير؟

جواب: در صورتى كه مانعى بر روى ناخن نباشد تيمم اشكال ندارد. والله العالم

 

وضو يا تيمم در فضا

سؤال:اگر مسلمانى به فضا رود وظيفه اش نسبت به وضو چيست؟

جواب: در صورت وجود آب وضو بگيرند و در صورت عدم امكان، خاك آنجا براى تيمم كافى است. والله العالم

 

تيمم با دست نجس

سؤال:اگر وظيفه كسى تيمم باشد و پشت دست نجس باشد و قابل تطهير نباشد وظيفه اش چيست؟

جواب: اگر پشت دست نجس باشد و تطهير آن ممكن نباشد بر همان مسح كند، اگر كف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بكشد با همان كف دست نجس در صورتى كه نجاستش مسرى نباشد تيمم كند و احتياط مستحب آن است كه علاوه بر اين پشت دست را به چيزى كه تيمم بر آن صحيح است بزند و بر دستها و پيشانى بكشد.

 

مانعى كه قابل برطرف شدن نيست

سؤال:مانعى بر روى دست به وجود مى آيد كه اطمينان داريم تا غروب از بين نمى رود، وظيفه ى ما براى وضو چيست؟

جواب: به همان حالت وضو بگيرد و تيمم كند. والله العالم

 

دست كشيدن روى اسماى انبيا بدون طهارت

سؤال:دست كشيدن بر اسماى انبيا، بدون طهارت چه حكمى دارد؟

جواب: احتياطاً بدون طهارت دست نكشد. والله العالم

 

اجير شدن براى نماز با وضوى جبيره اى

سؤال:كسى كه وضوى جبيره اى مى گيرد آيا مى تواند براى نمازهاى ميّت اجير شود؟

جواب: اشكال ندارد. والله العالم

 

مسح بر جوراب نازك

سؤال:اگر خانمى مسح بر روى جوراب بسيار نازك بكشد كه پا تر شود، آيا مسح او صحيح است؟

جواب: مسح بر روى جوراب هر چند نازك باشد، كافى نيست. والله العالم

 

جبيره

سؤال:اگر برخى از اعضاى وضو يا غسل را گچ گرفته باشيم، ولى مى توان روى آن دست تر كشيد در عين حال مى خواهيم پارچه اى يا پلاستيكى روى آن بكشيم و روى آن را مسح كنيم، آيا اين كار جايز است؟

جواب: هرگاه گچ مورد نظر پاك باشد و كشيدن دست تر مضرّ نباشد، بايد بر روى همان دست كشيد، مگر اين كه نجس باشد كه در اين حالت بايد با بستن پارچه به گونه اى كه بر عضو بچسبد وضوى جبيره را انجام دهد. والله العالم

 

اگر جبيره نجس باشد

سؤال:شخصى تمام پايش را گچ گرفته است و جبيره هم نجس مى باشد. وظيفه اش چيست؟

جواب: اگر مقصود از جبيره گچ است، گچ قابل تطهير نيست و بايد آن را با پارچه اى بپوشاند و سپس وضوى جبيره اى انجام دهد. والله العالم

 

پاشيدن آب به اعضاى وضو

سؤال:اگر هنگام وضو گرفتن، آب به اعضاى وضو پاشيده شود، آيا وضو صحيح است؟

جواب: اگـر آب به اعضاى غير مسح ترشح كند اشكال ندارد و همچنين اگر بـر كف دستش يا بـه محلـى كه بـايد بر آن مسح كند ترشح كند، در صورتى كه خيلى جزئى باشد، اشكال ندارد. والله العالم

 

وضوى شخص فلج

سؤال:شخصى از ناحيه ى دست و پا فلج است، چگونه طهارت را تحصيل كند؟

جواب: اگر مى تواند، به كمك ديگران وضو بگيرد و گرنه او را وضو دهند. والله العالم

 

وضوى شخصى كه حجامت يا رگ زده

سؤال:شخصى كه حجامت كرده يا رگ زده يا زالو انداخته است، چگونه وضو بگيرد؟

جواب: حجامت مانع از وضو نيست. اگر محل وضو زخم باشد، بايد با وسائلى خون را بند بياورد و وضو بگيرد و اگر خون بند نيامد با پوشاندن موضع، وضوى جبيره اى بگيرد و در صورتى كه آب ضرر داشته باشد، تيمم كند. والله العالم

 

وضو قبل از وقت

سؤال:كسى كه چند ساعت قبل از نماز، به قصد نماز، وضو بگيرد، آيا وضوى او صحيح است؟

جواب: بهتر است انسان قبل از وقت به نيت «با وضو بودن» وضو بگيرد و در عين حال وضويى كه قبل از دخول وقت نماز گرفته مى شود، هر چند براى آماده شدن براى نمازى كه هنوز وقتش داخل نشده است باشد، صحيح است. والله العالم

 

تكرار مسح در وضو

سؤال:تكرار مسح در وضو چه حكمى دارد؟

جواب: براى احتياط مانعى ندارد. والله العالم

 

وضوى بچه نابالغ

سؤال:آيا وضوى بچه ى نابالغ صحيح است و مى تواند به كلمات قرآن دست بزند؟

جواب: صحيح است و مى تواند با آن قرآن را مس كند. والله العالم

 

عدم توانايى بر شستن دست

سؤال:كسى كه دست راست او سست است، چگونه وضو بگيرد؟

جواب: كارهاى مربوط به دست راست مثل شستن و مسح كردن را با دست چپ انجام دهد و دست چپ را با گرفتن زير شير آب، بشويد. والله العالم

 

تشكيل كلمه «الله» توسط افراد

سؤال:كلمه«الله» كه توسط افراد (مثلاً نظامى) كنار هم تشكيل مى شود آيا مى توان به چنين شكلى كه توسط افراد صورت گرفته بدون وضو دست زد و آيا جايز است كه يكى از اين افراد جنب باشد؟

جواب: اشكال ندارد، ولى احتياط خوب است. والله العالم

 

مس بر آيات در موبايل

سؤال:آيا مس و كشيدن دست روى آياتى كه در موبايل ثبت شده، بدون وضو جايز است؟

جواب: اگر مقصود آياتى است كه در صفحه   ى نمايش موبايل ظاهر مى شود، براى مس آن، با وضو بودن شرط نيست. والله العالم

 

دست زدن بر لفظ عبدالله

سؤال:اگر اسم شخصى، عبدالله باشد آيا بدون وضو مى توان به اين اسم دست زد؟

جواب: احتياطاً به لفظ «الله» به هر صورت بدون وضو دست نزند. والله العالم

 

خط بريل و اسامى متبركه

سؤال:آيا نابينايان در موقع لمس اسامى متبركه يا قرآن كه با خط بريل نوشته شده، بايد وضو داشته باشند؟

جواب: بدون وضو روى خط قرآن و اسامى متبركه دست نكشند. والله العالم

 

چسبيدن مانع بر موى دست

سؤال:اگر به موى دست مانعى چسبيده باشد، ولى آب به پوست برسد، آيا برطرف كردن مانع لازم است؟

جواب: احتياطاً مانع را برطرف كند. والله العالم

 

مسح از پايين به بالا

سؤال:آيا مسح سر و پا از پايين به بالا جايز است؟

جواب: احتياط اين است كه در سر از بالا به پايين و در پا از پايين به بالا مسح شود. والله العالم

 

ترتيب بين مسح پا

سؤال:آيا بين مسح پاى راست و چپ ترتيب لازم است؟ آيا مى توان هر دو پا را همزمان مسح نمود؟

جواب: ترتيب رعايت شود. والله العالم

 

جبيره مرطوب

سؤال:آيا پارچه اى كه بر روى زخم در وضو جبيره اى بسته مى شود بايد خشك باشد؟

جواب: بايد جبيره (پارچه و امثال آن كه روى زخم مى بندند) خشك باشد يا در صورت داشتن رطوبت طورى باشد كه آب وضو در حين مسح بر آن غلبه پيدا كند. والله العالم

 

مسح بر روى كفش

سؤال:شخصى كه بايد كفش هاى طبى به پا داشته باشد و بيرون آوردن آن مشقت دارد، وظيفه اش براى مسح و نماز چيست؟

جواب: براى برگزارى نماز بايد كفش ها را درآورد و براى تسهيل با يك وضو، ظهر و عصر و مغرب و عشا را يك جا بخواند، به اين معنى كه نزديك غروب، نماز ظهر و عصر و بعد از غروب، نماز مغرب و عشا را اقامه كند. در صورت عدم امكان و حرج شديد، وضو بگيرد و روى كفش مسح بكشد و ضمناً احتياطاً تيمم نيز بكند. والله العالم

 

بستن روى زخم و طرف ديگر آن در وضو

سؤال:معمولاً يك طرف از اعضا وضو اگر زخم باشد، قسمت ديگر نيز به وسيله پارچه بسته مى شود. آيا براى وضو يا غسل، طرفى كه سالم است را بايد شست؟

جواب: هرگاه بتوان پارچه   ى روى زخم را به نحوى باز كرد كه بدون اين كه آب به محل زخم برسد، جاى سالم شسته شود، بايد اين كار را انجام داد، در غير اين صورت دست تر را روى همان پارچه بكشد. والله العالم

 

زخمى كه خون آن بند نمى آيد

سؤال:كسى كه چند انگشت پايش قطع شده و تنها يكى يا دو انگشت دارد، چگونه مسح كند؟

جواب: بر باقيمانده   ى انگشتان مسح بكشد. والله العالم

 

زخمى كه خون آن بند نمى آيد

سؤال:كسى كه چند انگشت پايش قطع شده و تنها يكى يا دو انگشت دارد، چگونه مسح كند؟

جواب: بر باقيمانده   ى انگشتان مسح بكشد. والله العالم

 

مسلوسى كه اتفاقاً در وقت نماز پاك باشد

سؤال:مسلوس و مبطونى كه مرض او ادامه دارد و نماز را بخواند و اتفاقاً در بخشى از وقت نماز پاك باشد آيا واجب است نماز را در اين وقت اعاده كند؟

جواب: اعاده، مستحب است. والله العالم

 

وضوى قطع نخاعى

سؤال:قطع نخاع شده ام و گاهى براى وضو گرفتن كسى نيست كه از او كمك بگيرم و تا آخر وقت نماز نيز تنها هستم. وظيفه ام چيست؟

جواب: اگر نمى توانيد تيمم نيز انجام دهيد، احتياطاً نماز را با همان حالت برگزار كنيد و بعد نماز را با وضو قضا كنيد. والله العالم

 

مانع بودن چربى بدن در وضو و غسل

سؤال:آيا چربى بدن مانع وضو و غسل است؟

جواب: چربى معمولى بدن مانع نيست مگر آن كه چربى آن به مقدارى زياد باشد كه عرفاً مانع محسوب شود. والله العالم

 

وضو قبل از وقت نماز

سؤال:كسى كه قبل از اذان وضو بگيرد آيا وضوى او براى نماز صحيح است؟

جواب: قبلاً در پاسخ اين سؤال گفتيم كه كسى كه مى خواهد قبل از دخول وقت وضو بگيرد بهتر است به نيت طهارت و اينكه با وضو باشم وضو بگيرد. والله العالم

 

قطع مسح و سپس ادامه آن

سؤال:مسح پا را مقدارى مى كشيم سپس دست را از روى پا برداشته بعداً مسح باقيمانده را انجام مى دهيم آيا مسح صحيح است؟

جواب: اگر اين عمل تكرار پيدا نكند اشكال ندارد. والله العالم

 

وضو از آب سردكن مسجدالحرام

سؤال:آب سردكنى كه داخل مسجدالحرام است ولى آب زمزم خالص نيست وروى آن نوشته كه فقط براى شرب استفاده شود آيا مى شود از آن وضو گرفت؟

جواب: در صورتِ عدم توجه وضوى او صحيح است ولى اگر توجه داشته، وضوى او باطل است. والله العالم

 

وضوى معلولين

سؤال:شخصى هر دو دست و پايش معلول مى باشد و نمى تواند وضو بگيرد، وظيفه اش چيست؟

جواب: اين شخص بايد به كمك ديگران وظيفه   ى وضو و يا غسل را انجام دهد و كمك كردن به امر عبادى در اين صورت اشكال ندارد. والله العالم

 

كيفيت مسح

سؤال:كيفيت مسح پا چگونه است؟

جواب: احوط اين است با چهار انگشت، تمام روى پا را مسح، و به اين اكتفا نكند و دو برآمدگى در دو طرف پا را نيز مسح بكشد. والله العالم

 

وضوى معلولين

سؤال:كسى كه يك دست و پا و يا دو دست و دو پا ندارد، وضوى او چگونه است؟

جواب: هرگاه دست او از آرنج و پا از مفصل قطع گرديده است، شستن و مسح آنها ساقط است و اگر بخشى از هر دو دست باقى است، بايد شسته شود و با باقيمانده   ى دست، سر را مسح كند. والله العالم

 

حركت بدون اختيار دست به طرف بالا در وضو

سؤال:جانبازى هستم كه هنگام وضو، گاهى دستم به طرف بالا مى رود و آب وضو در جهت مخالف حركت مى كند. آيا وضوى من صحيح است؟

جواب: از اين به بعد مراقبت كنيد آب از پايين به بالا سرازير نشود و اگر بدون اختيار آب از پايين به بالا سرازير مى شود، در اين حالت نيت شستن نكنيد، سپس آنجا را به صورت صحيح بشوئيد. والله العالم

 

تيمم بر سنگ خيس

سؤال:آيا تيمم بر سنگ خيس جايز است؟

جواب: تـا آنجـا كه ممكـن اسـت بايـد بـر خـاك پـاك تيمـم كـرد و اگـر خـاك نبـود، مى توان بر سنگ خاك آلود به گونه اى كه گرد خاك بر دست بنشيند تيمم كرد و تيمم بر سنگ خيس و همچنين بر سنگ صافى كه گردى بر آن نيست صحيح نيست. والله العالم

 

وضوى كسى كه عمل جراحى شده

سؤال:بيمارى كه پس از عمل جراحى، صورت و دست هايش آغشته به خون است و به علت ضعف يا اتصال تجهيزات پزشكى به بدنش، قادر به حركت نيست، وظيفه ى او چيست؟

جواب: در صورتى كه وضو گرفتن براى او ضرر يا مشقت شديد داشته باشد بايد و لو به كمك ديگرى، مواضع تيمم را تطهير و سپس تيمم نمايد و در صورت عدم امكان، ديگران او را تيمم بدهند. والله العالم

 

تيمم بر موزائيك

سؤال:آيا تيمم بر موزائيك و آسفالت صحيح مى باشد؟

جواب: با وجود خاك نمى توان بر موزائيك تيمم كرد. در صورتى كه خاك نباشد، اگر بر روى موزائيك يا آسفالت گرد و غبارى باشد مى توان بر آن تيمم كرد. والله العالم

 

تيمم كسى كه قادر به غسل جنابت است

سؤال:شخصى كه مى تواند غسل جنابت انجام دهد، اگر تيمم كند، آيا مى تواند در مسجد توقف كند؟

جواب: تيمم اين شخص باطل است. والله العالم

 

تيمم بدل از غسل به خاطر ورود به مسجد

سؤال:اگر جنب بخواهد غسل كند به درسى كه در مسجد منعقد است نمى رسد، آيا مى تواند براى درس با تيمم وارد مسجد شود؟

جواب: تيمم در صورتى است كه وقت ضيق باشد و يا ضرورت اقتضا كند. بنابراين براى ورود به مسجد و شركت در درس، بايد قبلاً غسل كند. والله العالم

 

رها كردن غسل و شروع از ابتدا

سؤال:اگر در اثناى غسل، برگردد و از ابتدا شروع كند، آيا غسل صحيح است؟

جواب: برگشتن به عضوى كه به صورت صحيح غسل داده شده، لغو است و اگر برگردد ضررى به غسل نمى زند. والله العالم

 

غسل و وضو با عسر و حرج

سؤال:اگر در اثناى غسل، برگردد و از ابتدا شروع كند، آيا غسل صحيح است؟

جواب: برگشتن به عضوى كه به صورت صحيح غسل داده شده، لغو است و اگر برگردد ضررى به غسل نمى زند. والله العالم

 

انجام ندادن غسل هاى واجب

سؤال:كسى در اثر ندانستن مسئله و يا سستى و اهمال كارى، غسل هاى واجب خود را انجام نداده، عبادات او صحيح است يا نه؟

جواب: نمازهاى او باطل و بايد قضا كند و علاوه بر قضا روزه در صورتى كه جاهل مقصر باشد كفاره نيز به وى تعلّق مى گيرد. والله العالم

 

خروج منى از شخص موجى

سؤال:شخصى موجى است و دائماً از او منى خارج مى شود(بدون جستن و سستى)، آيا غسل لازم است؟

جواب: هر موقع خواست نماز بخواند غسل كند. والله العالم

 

غسل با پارچه مرطوب

سؤال:آيا غسل با پارچه مرطوب يا با دست خيس صحيح است؟

جواب: بايد آب بر روى بدن جارى شود و كشيدن پارچه مرطوب بر بدن كافى نيست. والله العالم

 

خشك شدن عضو قبلى در غسل

سؤال:اگر هنگام غسل يكى از اعضاء، عضو قبل خشك شود آيا مضرّ به غسل است؟

جواب: اشكال ندارد. والله العالم

 

غسل شخص فلج

سؤال:شخصى فلج و زمين گير است و ديگرى او را مى شويد وظيفه او براى غسل چيست؟

جواب: فرد فلج بايد موقع غسل دادن، نيت غسل كند. والله العالم

 

غسل و زخم باز

سؤال:بيمارانى كه زخم آنها باز است مانند زخم هاى شكمى كه مرتب ترشح خارج مى شود چگونه غسل را انجام دهند؟

جواب: موقع غسل كردن لحظه اى كه خون قطع مى شود نيت غسل كند.

 

غسل با پوست چين و چروك

سؤال:در اثر پيرى يا بعضى عوارض جسمى، قسمتى از ظاهر بدن به وسيله قسمتى از پوست جاى ديگر بدن پوشيده شده كيفيت غسل چگونه است؟

جواب: اگر شستن پوست هاى پوشيده حرجى نباشد بايد بشويد. والله العالم

 

اگر برداشتن مانع در غسل باعث عسر و حرج باشد

سؤال:اگر بر روى بدن انسان مانعى هست كه برداشتن آن براى غسل ممكن نيست يا با عسر و حرج شديد همراه است، وظيفه چيست؟

جواب: تا آنجا كه ممكن است مانع را برطرف كند و در صورت عدم امكان يا مشقت شديد به همان كيفيت غسل كند. والله العالم

 

رها كردن غسل براى مدتى و ادامه آن

سؤال:آيا مى توان غسل را ناتمام گذاشت و پس از مدتى مثلاً 4ساعت بعد، آن را كامل كرد؟

جواب: اشكال ندارد. والله العالم

 

صبر كردن تا خروج منى شوهر

سؤال:آيا زن پس از نزديكى شوهر با وى بايد صبر كند تا منى شوهر از وى خارج شده و سپس غسل كند؟

جواب: پس از فراغت از عمل نزديكى، مى تواند غسل كند و هرگاه منىِ مرد از محل خارج شد، محل را آب بكشد. والله العالم

 

غسل با لباس شنا

سؤال:آيا در استخر، در حالى كه لباس بر تن هست، مى توان غسل ارتماسى كرد؟

جواب: به نيت غسل وارد آب شويد و براى اين كه بدن در زمان واحد در ميان آب قرار گيرد، بايد بند و ساتر را تكان دهيد. والله العالم

 

ترسيدن از حمام و تيمم به جاى غسل

سؤال:اگر شخص جنب از رفتن به حمام بترسد، آيا مى تواند به جاى غسل كردن، تيمم كند؟

جواب: اگر ترسش، علّت واقعى و عقلايى داشته باشد مى تواند تيمم كند. والله العالم

 

بيرون آمدن از حمام و شك در انجام غسل

سؤال:زنى كه از حيض پاك شده و حمام رفته، شك دارد كه غسل انجام داده يا خير، حكم نماز و روزه ى او چيست؟

جواب: اگر در روز چنين شكى رخ دهد روزه آن روز را قضا كند و براى نمازهاى بعدى غسل كند. نماز يا نمازهايى كه برگزار كرده است، نياز به اعاده ندارد. والله العالم

 

خروج منى با دستگاه

سؤال:اگر با دستگاه از آلت، منى خارج كنند، آيا غسل واجب است؟

جواب: بايد غسل كند. والله العالم

 

تيمم وسواسى به جاى غسل

سؤال:فردى دچار بيمارى وسواس مى باشد و غسل كردن در زير آب دوش باعث تشديد بيمارى وى خواهد شد. آيا اين شخص مى تواند به جاى غسل، تيمم نمايد؟

جواب: در آب راكد به صورت ارتماسى غسل كند. والله العالم

 

عدم رضايت پدر از غسل پسر

سؤال:اگر پدرى به فرزندش بگويد من راضى نيستم در منزل غسل كنى، آيا آن فرزند مى تواند از باب نفقه از آب حمام خانه براى غسل واجب استفاده كند؟

جواب: اگر آن فرزند نمى تواند در بيرون خانه غسل كند، با اذن حاكم شرع مى تواند از آب حمام به مقدار متعارف براى غسل استفاده كند. والله العالم

 

مايعى شبيه منى

سؤال:اگر هنگام بول كردن مايعى شبيه منى خارج شود، ولى شرايط منى(شهوت و جهش)را ندارد، آيا اين رطوبت، منى است؟

جواب: دو علامت: شهوت و جهش، ملاك تشخيص منى است و در صورت فقدان آن دو علامت، حكم به منى بودن آن مايع نمى شود، مگر اين كه شخص به وسيله   ى علائم ديگر يقين به منى بودن پيدا كند.براى مريض و زن، خروج رطوبت همراه با اوج شهوت كافى است. والله العالم

 

تغيير در شروع عادت

سؤال:دخترى كه براى اوّلين بار خون مى بيند، در نخستين ماه، ساعت هفت صبح حيض مى شود و در ماه دوم بعد از ظهر حيض مى شود. آيا چنين زنى صاحب عادت وقتيه مى شود؟

جواب: اين مقدار تفاوت، به انعقاد عادت وقتيه ضرر نمى زند. والله العالم

 

ترشحات زرد رنگ

سؤال:ترشحات زرد رنگى كه يقين دارم خون نيست و در ايام عادت يا پس از آن، در ظرف ده روز ديده مى شود. حكمش چيست؟

جواب: در فرض مسأله، هرگاه ترشحات زرد رنگ در ايام عادت باشد، محكوم به حيض است و پس از انقضاى عادت، در صورتى كه سر ده روز قطع شود باز هم حيض است و اگر از ده روز تجاوز نمايد، مازاد بر ايام عادت، همگى استحاضه است. والله العالم

 

ورود جنب يا حائض به حرم

سؤال:آيا جنب يا حائض مى تواند به حرم مطهر مشرف شود و در آنجا توقف يا از آنجا عبور كند؟

جواب: بنابر احتياط واجب، جنب و حائض در اطراف ضريح مطهر و رواق هايى كه از آنجا ضريح مطهر مستقيماً ديده مى شود، توقف نكنند، امّا عبور، به طورى كه از يك در وارد و از درِ ديگر خارج شوند، اشكال ندارد. والله العالم

 

ديدن خون در سه روز تا ده روز با صفات حيض

سؤال:زنى وقت عادت او مشخص نيست، لكن روزهاى عادت او ده روز مى باشد. سه روز اول را خون ديده و سپس در طول ده روز با صفات غالبى حيض، خون ديده است. كدام را حيض و كدام را استحاضه قرار دهد؟

جواب: سه روز اوّل حكم استحاضه را دارد و بقيه كه صفات حيض را داراست، محكوم به حيض مى باشد. والله العالم

 

مضطربه اى كه 5 روز خون با صفات و 6 روز خون قرمز رنگ مى بيند

سؤال:زن مضطربه اى كه در پنج روز اول خونى كه مى بيند تمام صفات حيض را دارد و در شش روز بعد خون به رنگ قرمز مى بيند، ولى ديگر صفات حيض را ندارد. تكليف وى چيست؟

جواب: پنج روز اول را كه با صفات حيض همراه است، حيض قرار دهد و باقيمانده را استحاضه; چون جمعاً از ده روز مى گذرد. والله العالم

 

مضطربه و اختلاف در رنگ خون

سؤال:زن مضطربه اى كه پنج روز خون قرمز و هفت روز قهوه اى رنگ مى بيند، تكليف او چيست؟

جواب: بايد به عادت اكثريت قاطع بستگان، از نظر عدد عمل كند و اگر آنان از نظر شماره   ى ايام مختلف هستند، هفت روز را حيض و باقيمانده را استحاضه محسوب كند. والله العالم

 

لكه بينى هاى منقطع

سؤال:زنى كه صاحب عادت عدديه است اگر در طول ماه لكه بينى هاى منقطع داشت و بعد از سه روز لكه بينى خون با شرايط حيض ديد و تا ده روز ادامه يافت. كدام خون را حيض قرار دهد؟

جواب: شرط حيض، توالى سه روز اوّل است و چون در فرض سؤال، در سه روز اول، توالى وجود نداشته است، طبعاً مبدأ حيض از روز چهارم تا ده روز مى باشد. والله العالم

 

9روز خون ديدن و پس از چند روز دوباره خون ديدن

سؤال:مضطربه اى، نه روز خون ديده و پاك شده است. سپس در روزهاى يازدهم تا چهاردهم دوباره خون ديده است. كدام را حيض قرار دهد؟

جواب: در فـرض سـؤال، هرگاه خون، نُه روز نخست صفات حيض را دارد و خـون روزهاى يازدهم تا چهاردهم صفات حيض را ندارد، اوّلى محكـوم به حيض و دومـى محكـوم به استحاضه است واگر عكس اين باشد، دومى محكوم به حيض است. والله العالم

 

5 روز خون حيض و 15روز پاك بودن

سؤال:اگر زنى پنج روز حيض مى بيند و پانزده روز پاك است و سپس دوباره به همين شكل خون مى بيند و پاك مى شود. آيا اين خانم صاحب عادت وقتيه است؟

جواب: چون فاصله   ى عادت ها ده روز يا بيشتر است قهراً خون دومى نيز محكوم به حيض است و بعيد نيست كه به اين نحو عادت وقتيه پيدا كند. والله العالم

 

خواندن قرآن يا ادعيه هنگام عادت ماهيانه

سؤال:آيا خواندن قرآن و ادعيه و زيارات مثل زيارت عاشورا، هنگام عادت ماهيانه گناه است؟

جواب: غير از سوره هايى كه سجده   ى واجب در آن هست، خواندن بقيه   ى سوره ها اشكال ندارد و اگر گفته مى شود مكروه است، معناى آن اين است كه ثواب آن از خواندن قرآن در حال پاكى كمتر است. ادعيه نيز همين حكم را دارد. والله العالم

 

لكه و ترشحات مشكوك

سؤال:لكه ها و ترشحاتى كه زن در ابتداى ماه مى بيند و شك دارد كه خون است يا ترشحات ديگر، چه حكمى دارد؟

جواب: اگر در ايام عادت وى نباشد، تا وقتى كه خون بودن آن محرز نشده، پاك است و بايد نماز و روزه را انجام دهد. والله العالم

 

اگر نزديكى كند قبل از تمام شدن ده روز خون مى بيند

سؤال:زنى عادت او هفت روز مى باشد و پس از آن پاك مى شود، ولى مى داند كه اگر قبل از گذشتن ده روز از آغاز حيض نزديكى كند، لكه ى خون مى بيند (و يقين دارد كه آن، خون رحم است). آيا مى تواند نزديكى كند؟

جواب: احتياطاً نزديكى نكند. والله العالم

 

ديدن لكه ى خونى و شك در استمرار

سؤال:زنى كه عادت وقتيه ندارد، پس از گذشت ده روز از حيض قبلى، لكه ى خونى مى بيند كه نمى داند استمرار دارد يا ندارد. آيا در ماه رمضان مى تواند روزه را بخورد يا تا سه روز احتياط كند؟

جواب: هرگاه خون، صفات حيض را داشته باشد، آن را حيض فرض كند و گرنه، احوط اين است كه بين تروك حائض و اعمال زن مستحاضه تا سه روز جمع كند; يعنى دست به قرآن نزند، مسجد نرود و در عين حال، نماز و روزه را به نحوى كه در مورد زن مستحاضه انجام مى دهد، به جا آورد. حال اگر پس از سه روز خون ادامه پيدا كرد، بنابراين مى گذارد كه از اول حائض بوده است. والله العالم

 

ديدن خون 7روز به رنگ قرمز و سپس لكه زرد

سؤال:زنى كه به خاطر بيمارى و ضعف كمر، هفت روز خون به رنگ قرمز و بعد از آن لكه هاى زرد مى بيند، وظيفه اش چيست؟

جواب: اگر مجموع روزهايى كه خون مى بيند از ده روز تجاوز نكند همه حيض است و در صورت تجاوز از ده روز، آن هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد. والله العالم

 

استفاده از پنبه براى مستحاضه در نماز

سؤال:آيا براى تحفظ از خون استحاضه در حين نماز، گذاشتن پنبه در داخل رحم و مجرا لازم است؟

جواب: بايد پنبه را در داخل قرار دهد. والله العالم

 

استفاده از نوار بهداشتى به جاى پنبه در حال نماز

سؤال:زنى كه مستحاضه بوده به جاى پنبه براى استعلام (امتحان كردن براى فهميدن نوع استحاضه)از نوار بهداشتى استفاده كرده است واكنون شك دارد كه استحاضه ى او از چه نوع بوده است و مدتى به اين حال نماز خوانده است. وظيفه ى او چيست؟

جواب: اگر در اين حالت، به احتياط عمل كرده، اعمال او صحيح است، مثلاً اگر احتمال قليله و متوسطه مى داده، به وظيفه   ى متوسطه عمل كرده و اگر احتمال متوسطه و كثيره مى داده، به وظيفه   ى كثيره عمل كرده، اعمال او صحيح است. اگر اعمال وى بر وفق احتياط نبوده است، نماز رااعاده يا قضا كند. والله العالم

 

خونى كه پس از 60سالگى مى بيند

سؤال:زنى كه سيد است اگر بعد از شصت سالگى خونى مى بيند كه صفات حيض را دارد، آيا اين خون حيض است؟

جواب: هر نوع خونى كه زن پس از شصت سالگى ببيند حيض نيست; هر چند صفات حيض در آن باشد و اگر شك كند كه خون استحاضه است يا خون ديگر، چنانچه نشانه خون هاى ديگر را نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد كارهاى استحاضه را انجام دهد. والله العالم

 

اعاده نماز مستحاضه و تكرار اعمال آن

سؤال:اگر براى زن مستحاضه در نماز سه ركعتى شك مبطل پيش آمد، آيا لازم است كه اعمال استحاضه را دوباره انجام دهد؟

جواب: هرگاه در بين اعمال مستحاضه و اعاده   ى نماز، فاصله   ى زيادى به وجود نيايد، لازم نيست اعمال استحاضه تكرار شود. والله العالم

 

شك در خون زخم يا استحاضه

سؤال:زنى، در سحر ماه مبارك رمضان خون زيادى ديده است و مردد بين خون زخم و خون استحاضه است. وظيفه اش چيست؟

جواب: بنابر احتياط واجب كارهاى مستحاضه را انجام دهد . والله العالم

 

حساسيت بدن به غسل

سؤال:زنى پس از پاك شدن از خون حيض، به جهت حساسيت بدنش به آب گرم، اگر غسل كند دوباره خون مى بيند و با آب سرد هم نمى تواند غسل كند. آيا اين شخص مى تواند با تيمم نماز بگزارد؟

جواب: به صرف اين كه اگر با آب گرم غسل كند خون مى بيند، مجوّز تيمم نيست. اگر خون ديد، آنگاه به احكام حيض يا استحاضه عمل كند. والله العالم

 

خون ديدن پس از ده روز

سؤال:عـادت زنى ده روز اسـت و سـاعت هشت صبـح روز يـازدهـم از خون پاك شد و در ساعت ده صبح روز يازدهم دوباره خون ديد. اين خون، حيض اسـت يا استحاضه؟

جواب: هرگاه ابتداى جريان خون، ساعت هشت روز نخست بوده و تا ساعت هشت صبح روز يازدهم ادامه يافته است، محكوم به حيض مى باشد و خون پس از آن محكوم به استحاضه است. قاعده كلى اين است كه خون حيض نمى تواند بيش از ده روز باشد. طبعاً اضافه بر آن، محكوم به استحاضه است. والله العالم

 

تفاوت خونها و بيش از ده روز خون ديدن

سؤال:خانمى سه روز خون ضعيف ديد و پنج روز شديد و چهار روز ديگر ضعيف. چند روز را عادت قرار دهد؟

جواب: در فرض سؤال كه خون از ده روز گذشته است، اگر مصادف با ايام عادت است، از روزى كه خون ديده، «حيض» حساب بكند تا روزى كه پايان عادت اوست و باقى مانده را «استحاضه» قرار دهد و اگر عادت ماهانه   ى معينى ندارد، روزهايى كه صفت حيض را دارد، «حيض» بشمارد و ماقبل و مابعد را «استحاضه» قرار دهد. والله العالم

 

ديدن خون در روز يازدهم تا چهاردهم

سؤال:مضطربه اى در ماهى، نه روز خون ديده و پاك شده است. سپس در روزهاى يازدهم تا چهاردهم دوباره خون ديده است. كدام را حيض قرار دهد؟

جواب: در فرض سؤال، هرگاه خون، نُه روز نخست صفات حيض را دارد و خون روزهاى يازدهم تا چهاردهم صفات حيض را ندارد، اوّلى محكوم به حيض و دومى محكوم به استحاضه است و اگر عكس اين باشد، دومى محكوم به حيض است. والله العالم

 

خونى كه همراه جفت خارج مى شود

سؤال:بچه اى در رحم مادر بميرد و بر طبق دستور پزشك، جفت بچه (آنچه محل اتصال بچه به رحم مادر است) را خارج كنند تا بتوان مادر را كورتاژ نمايند.آيا خونى كه همراه جفت بچه خارج مى شود، نفاس است؟

جواب: خون مزبور، خون نفاس نمى باشد. خون نفاس، خونى است كه همراه با ولادت بچه يا پس از آن بيايد. والله العالم

 

خونى كه پس از سزارين خارج مى شود

سؤال:خونى كه زن پس از عمل سزارين مى بيند چه حكمى دارد؟

جواب: اگر خون تا ده روز قطع شود، حكم نفاس را دارد، اگر از ده روز تجاوز كند، به مقدار عادت ماهيانه اش، نفاس و بيشتر از مقدار عادت، استحاضه است. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -