انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام خون

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – خونهايي که موقع پختن غذاهاي گوشتي خارج مي شود

سؤال:خونی که هنگام پختن غذای گوشتی از آن خارج می شود چه حکمی دارد؟

جواب: اين خونها نجس نيست، و اگر جدا كردن آن از گوشت بسیار مشکل است، يا به هنگام پخته شدن مستهلك می ‏شود، خوردن آن نيز مانعى ندارد.

٢ – خون موجود در تخم مرغ و شیر

سؤال:فتوای اخیر معظّم له در مورد خون تخم مرغ و خونی که در شیر پیدا می شود چیست؟

جواب: کافی است خون موجود در تخم مرغ را بردارند و دور بریزند، و بقیه پاک و حلال است. اما اگر عمدا به هم بزنند تا مستهلک شود خوردن آن اشکال دارد.

٣ – ملاقات با نجاست در باطن بدن

سؤال:از کجا بفهمیم سوزن و مانند آن در بدن به نجاست برخورد کرده است؟

جواب: معمولا سوزن که وارد بدن می شود با یکی از مویرگ های خونی تماس پیدا می کند ولی فتوای اخیر ما این است که برخورد در باطن بدن، سبب نجاست نمی شود.

٤ – عدم نجاست محتوی کیسه آب جنین

سؤال:آیا مایعى که از کیسه آب جنین (مایع آمنیوتیک) خارج مى شود حکم نجاست دارد؟ شایان ذکر است که کیسه آب جنین ممکن است قبل از زایمان پاره شود و از طریق مجراى تناسلى خارج گردد.

جواب: محتوى کیسه آب جنین نجس نیست؛ مگر این که آلوده به خون باشد.

٥ – ترشحات آب دهان هنگام ترمیم دندان

سؤال:یونیت دندان پزشکى معمولا متّصل به آب شهر است. با توجّه به این مطلب، ترشّحاتى که به هنگام ترمیم دندان از دهان خارج مى شود، و غالباً با آب دهان، و موادّ مخصوص دندان پزشکى، و بخار و قطرات خون ملاقات کرده، و به بدن و لباس مى ریزد، پاک است، یا نجس؟

جواب: چنانچه آبى که در دهان مى ریزد متّصل به آب شهر باشد، و معلوم نباشد ترشّحات از آن آب است یا چیز دیگر، پاک است.

٦ – سلهء روی زخم

سؤال:سله اى که روى زخم مى بندد، و خونریزى ندارد، چه حکمى دارد، آیا باید به هنگام غسل آن را برداشت؟

جواب: در صورتى که از حالت خون بیرون آمده، و با شستن زایل نمى شود، پاک است، و به همان حالت غسل مى کند.

٧ – خون کمتر از درهم

سؤال:آیا اگر خون کمتر از یک درهم هم باشد باعث نجس شدن اشیا می شود؟

جواب: نجس می شود ولی می توان با آن نماز خواند.

٨ – خون آمدن از دهان هنگام غذا خوردن

سؤال:اگر در حالی که در دهان مقدار کمی غذا هست و دهان خون بیاید و در آب دهان از بین برود باید دهان را آبکش کرد؟ و اگر دهان را آب نکشد و آب دهان که خون در آن حل شده و از بین رفته بیرون بیاید اطراف دهان را نجس می‏کند؟

جواب: آب دهان نجس نمی شود و در فرض سوال که خون در آب دهان از بین رفته، فرو بردن آن اشکالی ندارد و آب کشیدن دهان لازم نیست.

٩ – حکم خونی که هنگام غذا خوردن از لثه خارج می شود

سؤال:بیمارانى که داراى ناراحتى لثه مى باشند، به هنگام غذا خوردن مقدارى خون از لثه آنها خارج و با غذا مخلوط مى گردد، خوردن غذاى فوق براى آنها چه حکمى دارد؟

جواب: اگر خون قطع نمى شود و جنبه ضرورت دارد جایز است؛ امّا احتیاط واجب آن است که اگر ممکن است درمان کنند.

١٠ – خونی که از جوشهای صورت بیرون بیاید

سؤال:اگر صورت انسان به خاطر فشار دادن جوش صورت خونی شود سپس با دستمال خون را پاک کنیم آیا احتیاج به آبکشی دارد؟

جواب: آری، بعد از پاک کردن خون باید با آب شسته شود.

 

١١ – خونی که از جوشهای صورت بیرون بیاید

سؤال:اگر صورت انسان به خاطر فشار دادن جوش صورت خونی شود سپس با دستمال خون را پاک کنیم آیا احتیاج به آبکشی دارد؟

جواب: آری، بعد از پاک کردن خون باید با آب شسته شود.

١٢ – خون مستهلک شده در آب دهان

سؤال:خونی که در آب دهان مستهلک شده است اگر از دهان بیرون ریخته شود پاک است؟

جواب: پاک است.

١٣ – انتقال نجاست در باطن بدن

سؤال:مطابق آخرین نظر معظم له ملاقات با نجاست در باطن موجب نجاست نمی شود. مطابق این نظر لقمه ای که در دهان با خون لثه تماس بگیرد نجس محسوب می شود؟

جواب: نجس نمی شود ولی خوردن آن جایز نیست مگر آن که در آن لقمه مستهلک شود.

١٤ – اهداء و انتقال خون از کفار

سؤال:اهدا و انتقال خون از غیر مسلمان به مسلمان، و از مرد به زن و بالعکس چه حکمى دارد؟

جواب: اشکالى ندارد، مگر اینکه بیم انتقال بیمارى برود.

١٥ – اهداء خون به زوجه

سؤال:آیا انسان مى تواند خون خود را به زوجه اش اهدا کند؟

جواب: اشکالى ندارد.

١٦ – تاثیر تغییر رنگ خون در طهارت و نجاست

سؤال:چنانچه در خون دارویى ریخته شود که رنگ آن را تغییر دهد (مثلاً سفید شود، آیا باز هم نجس است؟

جواب: آرى باید از آن احتیاط کرد.

١٧ – لکه های زرد رنگی که زنان هنگام پاکی می بینند

سؤال:در چه صورتی لکه های زردی که زن در حین پاکی میبیند حکم خون و نجس بودن دارند؟ و آیا این لکه ها پاک است؟

جواب: اگر آغاز خون ریزی یا بعد از خون ریزی باشد نجس است ولی اگر مربوط به عفونت و امثال آن باشد پاک است.

١٨ – حکم پوسته ای که روی زخم ها ایجاد می شود

سؤال:آیا پوسته اى که روى زخمها به وجود مى آید، و معمولاً متشکّل از خون و ترشحات زخم مى باشد، نجس است؟

جواب: هرگاه استحاله گردد، یعنى تبدیل به پوست بدن یا شبیه آن شده باشد نجس نیست، و اگر واقعاً خون است و با شستشو از بین مى رود نجس است.

١٩ – ترکاندن جوش های بدن

سؤال:اگر جوشی را بترکانیم که از آن چرک یا خون یا هر دو خارج شود یا جوش های سرسیاهی که از آن غدد ظاهراً چربی خارج شود، آیا نجس است؟ چنانچه نجس است اگر قبل از نماز متوجه آن بوده ایم و هنگام خواندن نماز از یاد برده باشیم و مدتی بعد به یاد آوریم، آیا باید نماز را اعاده کرد؟

جواب: اگر چرک آمیخته با خون باشد نجس است، اگر امکان دارد باید آن را بشویید و اگر امکان ندارد یا شستن آن ضرر دارد معاف هستید و در آنجا که امکان داشته و فراموش کرده اید باید نماز را اعاده کنید.

٢٠ – روکش های تیره رنگ که بر روی زخم ایجاد می شود

سؤال:کندن روکش زخم که زخم را پوشانده چه حکمی دارد؟ اگر نجس است تکلیف کسی که از این موضوع اطلاعی نداشته در مورد طهارت و نماز های گذشته چیست؟

جواب: روکش هایی که از حالت خون بیرون آمده یعنی با شستشو از بین نمی رود حکم خون را ندارد و هرگاه آن را بکنند و جای آن خون نباشد مانعی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -