انهار
انهار
مطالب خواندنی

آب کشیدن و تطهیر چیزهای نجس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  77- کیفیت پاک شدن چرم و چوب نجس با فرض عدم استحاله را بیان فرمائید.

جواب:  بوسیله آب ظاهر چرم متنجس و چوب پاک می‌شود. و اللّه العالم.

سؤال  78- کیفیت تطهیر موکت نجس که به زمین چسبیده را بیان فرمائید.

جواب:  بعد از زوال عین نجاست آن را بوسیله شلنگ متصل به آب لوله‌کشی تطهیر نمایند و پس از تطهیر لازم نیست غساله آن گرفته شود.

سؤال  79- اگر بول و نجاست بچه به قالی و از آن به سیمان کف اتاقهای آپارتمان برسد آیا با آب کشیدن سطحی سیمان نجاست بر طرف می‌گردد یا خیر (با توجه به اینکه آب تا حدودی از سیمان عبور می‌کند)؟

جواب:  ظاهر آن پاک می‌شود ولی باطن آن که بواسطه نفوذ رطوبت نجس نجس شده است بمجرد رسیدن رطوبت آب پاک نمی‌شود.

سؤال  80- ماشینهای لباسشوئی تمام اتوماتیکی که لباسها را پس از شستشو با مواد شوینده سه الی پنج مرتبه با آب قلیل آبکشی مینماید، با توجه به اینکه در هنگام شستشوی اولیه، کف متنجس را با توجه به حجیم بودن آن به قسمتهائی ازدرب شیشه‌ای و لاستیک دور آن میرساند در صورتی که هنگام آبکشی آب به قسمتهای مورد نظر نمی‌رسد آیا البسه از نظر شرعی پاک میشود در صورتی که جواب منفی باشد چگونه باید عمل کرد؟

جواب:  اگر بدانید قسمتهائی از شیشه یا لاستیک اطراف درب بوسیله آب قلیل پاک نمیشود و ترشحات آن به لباسهای داخل ماشین می‌رسد موجب تنجیس لباسها میگردد و باید آنها را در خارج ماشین تطهیر نمائید.

سؤال  81- من در منزلی زندگی می‌کنم که شخصی در این منزل رفت و آمد داشت و تصور می‌کردم ایشان کافر و نجس است. اما پس از تحقیق متوجه شدم که ایشان کافر نیست. ولی متأسفانه طی مدتی که من تصور می‌کردم ایشان نجس است و کافر، دیگر خودم را موظف به رعایت طهارت و پرهیز از نجس کردن اشیاء نمی‌دانستم زیرا ایشان را نجاستی سیّار می‌دانستم که همه چیز و همه جا را نجس کرده و فکر می‌کردم دیگر بر من واجب نیست از نجس کردن اشیاء پرهیز کنم. مثلًا وقتی دستم خون می‌آمد بدون اینکه دستم را بشویم به در، دیوار، تلویزیون، یخچال، همه چیز و همه جا می‌زدم.

اکنون که دانسته‌ام آن شخص نه کافر بوده و نه نجس متأسفانه نه تنها مشکلم حل نشده بلکه در حال حاضر خودم را در خانه‌ای می‌بینم که همه چیز و همه جایش نجس است من خودم با دست خودم آنها را با نجاست واقعی نجس کرده‌ام.

آیا از غذای تهیه شده در این خانه که نجس است بخورم؟ و نمازم را بدون طهارت که باطل می‌شود بخوانم؟ و با دیگران معاشرت کنم تا این نجاست را انتقال بدهم؟ یا اینکه وسایل خانه را در حد توان تطهیر کنم؟

جواب:  اولًا در بسیاری از اشیاء و اثاث منزل مثل فرش و در و دیوار و وسائل، غیر از خوراک و نوشیدن شرط استفاده طهارت نیست ثانیاً تطهیر چیزی که شک دارید عین آن نجس شده یا نه لازم نیست و محکوم بطهارت است و ملاقی شبهه محصوره تا چه رسد به غیر محصوره محکوم بنجاست نیست می‌توانید ظرفهائی را که یقین دارید نجس شده بشوئید و غذائی را که یقین ندارید ظرف آن نجس بوده نیزمی‌توانید بخورید خلاصه در حکم به نجاست بشرحی که در رساله نوشته شده علم و یقین لازم است و با عدم علم هر چیزی را شک داشته باشد نجس شده محکوم بپاکی است و در موارد شک احتیاط لازم نیست خود را به زحمت و حرج نیاندازید.

سؤال  82- اگر لباس یا ظرفی را شخص وسواسی چند بار آب بریزد اشکال دارد؟

جواب:  در آب کر یا با آب جاری یک مرتبه شستن کافی است و وسواسی نباید به شک خود اعتناء کند و مثل متعارف مردم عمل نماید.

سؤال  83- آیا حائض بعد از بیرون آمدن از توالت باید دستهایش را غسل دهد یا آب کشیدن تنها کافی است؟

جواب:  اگر دستش به نجاستی مانند خون یا غیر آن آلوده نشده شستن لازم نیست و اگر آلوده شده بشوید و در هر دو صورت غسل ندارد.

سؤال  84- اگر بخواهیم چیز نجس را آب بکشیم و در آن مانعی از آب ببینم که ندانیم قبل از نجس شدن بوده یا بعد تکلیف چیست؟

جواب:  در صورت مذکور مانع را بر طرف نمائید و آن چیز را بشوئید.

سؤال  85- کسی که طریقه طهارت با آب قلیل را نمی‌دانسته و بعداً متوجه شد که طهارت او صحیح نبوده آیا نمازهایی که خوانده باید قضا نماید یا خیر؟

جواب:  اگر یقین دارد به خاطر ندانستن مسأله وضوی او از جهت نجس بودن مواضع وضو باطل بوده باید آن نمازها را قضا کند و همچنین اگر یقین دارد از جهت مذکوره با لباس یا بدن نجس نماز خوانده باید به احتیاط لازم آن نمازها را قضا کند. و اللّه العالم.

سؤال  86- اگر لباسی آلوده به خون حیض یا خون‌های دیگر باشد و بعد از شستن آن لباس رنگ خون بر آن بماند آیا این رنگ نجس می‌باشد یا خیر؟

جواب:  اگر عین خون زایل شده و فقط رنگ خون مانده با آب کشیدن پاک می‌شود و در این جهت تفاوتی بین خون حیض و غیر آن نیست. و اللّه العالم.

سؤال  87- آب اوّل که مرد برای تطهیر مخرج بول می‌ریزد چنانچه مسیر طرف راست عورت را طی ولی آب مرتبه دوم به مسیر طرف چپ عورت برود آیا هر دو مسیر پاک است یا یک بار دیگر آب بر هرکدام از این مسیرها برساند؟

جواب:  در فرض سؤال یک مرتبه دیگر به هر یک از دو مسیر آب بریزد. و الله العالم.

سؤال  88- آبی که در هنگام طهارت به بدن می‌پاشد آیا پاک است یا نجس؟ اگر این آب بر روی دستشویی و بعد به بدن بپاشد حکم چیست؟ اگر ندانیم به چه صورت آب پاشیده حکم مسأله چیست؟

جواب:  در مورد سؤال، اگر تطهیر بوسیله شلنگ که متصل به آب لوله‌کشی که حکم آب جاری را دارد و آبی که به بدن می‌پاشد مشتمل بر اجزاء نجس نباشد پاک است و اگر تطهیر با آب قلیل باشد از ترشّحات آن اجتناب نمائید و آبی که از دستشوئی ترشح میکند اگر دستشوئی نجس شده و آبی که بآن میریزد و ترشح میکند متصل بکرّ نباشد اجتناب کنید و اگر ندانید به چه صورت پاشیده محکوم بطهارت است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -