انهار
انهار
مطالب خواندنی

اسامی متبرکه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  53- آیا در کلماتی مثل «بسمه تعالی» یا «هو» و یا کلمات فارسی مانند «خدا» و غیره، اجتناب از دست زدن بدون وضو به آن لازم است و حکم اسماء جلاله را دارد یا خیر؟

جواب:  مسّ نام خداوند متعال بهر لغتی که باشد بدون طهارت از حدث جائز نیست و نسبت به ضمیری که به خداوند برمی‌گردد نیز احتیاط ترک است.

سؤال  54- آیه و یا کلمه ای از قران مثل اللّه نوشته شد و بقصد قرآنیت هم نوشته شده بعد طوری اللّه قیچی شده فقط که یک سوم از الف اللّه مانده اگر به این یک سوم از الف بدون وضو دست زده شود حرامست یا نه و اصلًا قیچی کردن بدون قصد بی‌احترامی چه صورت دارد و اگر اللّه را بقصد ننویسد حکم بالا را دارد یا نه؟

جواب:  در مورد سؤال بدون وضوء احتیاط در ترک مسح حروف باقی مانده است

و قیچی کردن اگر صدق اهانت کند اشکال دارد و کلمه اللّه بقصد قرآنیت نوشته شود یا غیر قرآنیت حکمش یکی است. و اللّه العالم.

سؤال  55- اگر قرآن نجس شود و بدانیم در صورت آب کشیدن خراب می‌شود چه باید کرد؟

جواب:  باید آن را آب کشید اگر چه موجب محو کلمات آن شود. و اللّه العالم.

سؤال  56- چند ورق قرآن و اسم اللّه ریخته شده در یک ظرف آب و جوهر قرآن نوشته شده در آب ظرف حل شده آیا دست زدن بدون وضو به آب ظرف حرام است یا نه و آیا نوشتن «اللّه» روی دست شخص بدون وضوء جایز است؟

جواب:  دست بی‌وضو زدن به آن آب اشکال ندارد و ولی نوشتن کلمه اللّه به بدن شخص بی‌وضو اشکال دارد.و اللّه العالم.

سؤال  57- آیا قرآنی که قابل استفاده نیست و کهنه شده را می‌توانیم دفن کنیم یا بسوزانیم؟

جواب:  در محل پاکی که معرض هتک نباشد دفن کنند و سوزاندن آن حرام است.

سؤال  58- لفظ جلاله اللّه یا آیه قرآن روی سنگ‌های قبر نوشته شده عابر هم روی آنها قدم می‌گذارد اجازه می‌دهید آنها را بدون اجازه صاحب آنها که دست رسی به آنها ممکن نیست محو نمائیم؟

جواب:  اگر معرض اهانت باشد و دسترسی به صاحبان قبور نباشد پاک کردن آنها واجب است.

سؤال  59- آیا حکاکی آیات کلام اللّه مجید بر روی سنگهای مزار جایز است یا خیر؟

جواب:  در صورتی که سنگ مزار در معرض زیر پا قرار گرفتن و توهین باشد نباید آیات قرآنی و اسم جلاله و اسامی مقدّسه بر آن حک شود. و اللّه العالم.

سؤال  60- اگر در آیه حکاکی شده کلمه مبارک اللّه را حذف و یا پاک کنند کفایت می‌کند یا باید همه آیه حذف شود؟

جواب:  پاک کردن اسم جلاله اثری در حکم بقیه آیه ندارد.

سؤال  61- در صورتی که باید کلمه مبارکه اللّه و یا همه کلمات آیه پاک شود این امر بر عهده چه کسی است؟

جواب:  پا گذاشتن و توهین بر آن نوشته‌ها حرام است و پاک کردن آنها بر هر کسی که متمکن باشد لازم است.و اللّه العالم.

سؤال  62- آیا مسئولین گورستان می‌توانند از حکاکی آیات مبارک کلام اللّه جلوگیری نموده و یا آنهایی را که قبلًا حک شده پاک کنند؟

جواب:  لازم است مسئولین گورستان به اشخاص تذکّر دهند که اسامی مقدسه و آیات قرآنی را در سنگهائی که ممکن است زیر پا واقع شوند ننویسند. و اللّه العالم.

سؤال  63- آیه قرآن مانند بسم اللّه الرحمن الرحیم را آهن بری کرده‌اند سایه آیه بر زمین یا دیوار نمودار است دست زدن بدون وضو به سایه آیه چه صورت دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال  64- در عصر حاضر معمول شده که مردان بدن خود را خال‌کوبی می‌کنند و بعضی افراد حتی اسامی ائمه علیهم السلام را نیز در بدن خود خال می‌کوبند. اولًا بیان فرمائید اصل عمل خالکوبی چگونه است و ثانیاً اگر بعد از خال‌کوبی شخص جنب شود حکم مسأله چه خواهد بود؟

جواب:  خال‌کوبی اگر برای غرض عقلائی مثل درمان باشد جایز است و در غیر این صورت چون فی الجمله مضر است حکم بجواز محلّ تأمّل است ولی عدم طهارت برای شخص مذکور اشکال ندارد بلی آنچه با خال نوشته شده مس آن با فرض صدق مسّ در حال عدم طهارت حرام است. و اللّه العالم.

سؤال  65- نوارهائی که آیات قرآن در آنها ضبط شده اگر احیاناً مورد حریق قرار بگیرد یا در بالوعه (فاضلاب) بیفتد حفظ آن از سوختن و خارج کردن آن از بالوعه لازم است یا خیر؟

جواب:  بعید نیست که چون در نظر عرف توهین محسوب می‌شود حفظ آن از سوختن و خارج کردن از بالوعه لازم باشد.

سؤال  66- آیا کلماتی نظیر «اللّه»، «بسمه تعالی»، «هو الحکیم» و ... اگر به زبان خارجی بطور مثال به زبان انگلیسی نوشته شود، جزء اسماء متبرکه می‌باشند یا نه؟

جواب:  احکام اسامی متبرکه بر آنها مترتب است و باید احترام آنها رعایت شود. و اللّه العالم.

سؤال  67- مستدعی است نظر مبارک را در مورد چاپ لفظ جلاله، بعض آیات قرآن کریم و اسامی معصومین علیهم الصلاة و السلام روی جا کلیدی بیان بفرمایید.

جواب:  اصل چاپ و نوشتن این کلمات مبارکه بر روی جا کلیدی یا اشیاء دیگری که شخص همراه خود دارد اشکال ندارد فقط باید دارندگان این اشیاء محترمه رعایت قداست و احترام آنها را بنمایند و به طور بی‌احترامی و توهین‌آمیز از آن استفاده نکنند. و اللّه العالم.

سؤال  68- فروش روزنامه و مجلّات که گاهی به یقین در آنها اسماء مبارکه حقتعالی و ائمه معصومین علیهم السلام یا مضامین و آیات قرآنی نوشته و چاپ شده است، بعنوان کاغذ بلا استفاده و با عدم آگاهی از چگونگی مصرف توسط خریدار چه حکمی دارد؟ آیا تحقیق اینکه این اوراق که فروخته می‌شود در چه محلّی (مثلًا جهت بسته‌بندی پوشاک یا میوه و تبدیل به پاکت) مصرف خواهد شد لازم است؟

جواب:  در مورد سؤال، روزنامه و هر ورقی که مشتمل بر آیات قرآنی و اسامی متبرکه انبیاء و ائمه علیهم السلام باشد دور ریختن آنها بطوری که زیردست و پا بیفتد و باعث اهانت بشود حرام است و همچنین اگر در اختیار کسانی قرار دهند چه بعنوان فروش و یا غیر فروش که می‌دانند نحوه استفاده موجب توهین است اشکال دارد و در صورت شک در نحوه استفاده آنها فروش آن اشکال ندارد و تحقیق لازم نیست.

سؤال  69- با توجه به وسعت و تعداد اسماء متبرکه در روزنامه و سایر نامه‌ها و کاغذهای باطله دور ریختن آنها چه حکمی دارد؟

جواب:  دور ریختن آنها با اشتمال بر اسامی متبرکه و آیات قرآنی اشکال دارد.

سؤال  70- آیا نشستن بر روی روزنامه‌هائی که احتمالًا ممکن است آیات و احادیث بر روی آنها نوشته باشد چه صورتی دارد؟

جواب:  اگر بدانید آیات و احادیث بر روی آن‌ها نوشته شده نشستن بر روی آنها جایز نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -