انهار
انهار
مطالب خواندنی

حجیّت خواب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
آرشیو سؤالات احکام
«حجیّت خواب»
سؤال:من عضو شورای یک هیئت هستم اگر در خواب ببینم که تعزیه حضرت ابوالفضل (علیه السلام) در آن مکانی که مراسمات هیئت برگزار میشود خوانده و ما همه بچه های هئیت حضور داریم و دعای توسل می خوانیم و مداح با دو نفر دیگر که میشناسم این تعزیه را می خوانند آیا باید آن تعزیه خوانده شود؟ و حتما باید در همان مکان و با همان مداح و افراد دیگر که تعزیه میخوانند باشد؟
پاسخ: خواب حجیت شرعی ندارد و هیچ تکلیفی ایجاد نمیکند و شما وظیفه ای ندارید.
 *****

سؤال: زمینی را خیّری به عنوان مسجد و حسینیه اهدا نموده است . ولی کدام قسمت مسجد باشد و کدام قسمت حسینیه، موقع اجرا ( نقشه) طبقه اول را نصف به عنوان مسجد و نصف دیگر را به عنوان حسینیه قرار موقّت شد! آیا میشود فقط قسمت کمتری را به مسجد اختصاص داد تا در موارد کمتری دچار اشکال شویم سوال بعدی- حکم نماز خواندن و ثوابش در قسمت مسجد و حسینیه، در صورتی که زیر یک سقف است؛ چیست؟

مرجع تقلید: آیت الله خامنه ای(مدظله)

پاسخ: بستگی به نظر واقف دارد و اگر دیگر دسترسی به واقف نیست اختیار تحدید آن برای مسجد یا حسینیه؛ مربوط به متولّی آن یعنی ولیّ فقیه و سیتم تحت أمر ایشان میباشد

*****

سؤال: آیا تاتو برای وضو و نماز مشکلی دارد؟

پاسخ: اگر روی پوست بدن باشد موجب باطل شدن وضو یا غسل میشود ولی اگر زیر پوست باشد هرجند عمل مناسبی نیست!!! ولی به صحّت وضو یا غسل ضرری نمیزند.

*****

سؤال: ایا شرط مجهول ضمن عقد نکاح موجب بطلان عقد است ؟یکی از شرایط ضمن عقد نکاح در دفاتر ثبت ازدواج آن است که در صورتی که طلاق بدون اینکه اشکالی متوجه زوجه باشد از طرف زوج صورت گیرد نیمی از دارایی زوج از زمان عقد تا طلاق به زن منتقل شود آیا این شرط موجب بطلان عقد نکاح است؟

 

پاسخ: این شرط موجب بطلان عقد نمیشود و زوج چه بخواهد یا نخواهد این قانون عملاً اجرا میشود؛ زیرا دارائی که در اثر زندگی مشترک بوجود می آید مشمول این قانون است و شرط مجهولی نیست.

*****


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -