انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۱۳۶) جلسه استراحت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه استراحت
    
معنا و تعریف جلسه استراحت
جلسه استراحت یعنی این که: نمازگزار پس از سجده دومِ رکعتِ اول و سجده دومِ رکعتِ سومِ نمازهای چهار رکعتی که تشهد ندارد قدری بی حرکت بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۱۸۲.
العروة الوثقی، ج ۲، ص۵۷۶.
حکم فقهی جلسه استراحت
بنابر مشهور، جلسه استراحت بعد از سجده دوم رکعت اوّل تمام نمازها و ركعت سوم نمازهای چهار رکعتی، مستحب است و برخى قدما واجب دانسته اند.
جواهر الکلام، ج۱۰،ص ۱۸۲ ۱۸۵.
مستند العروة (الصلاة)، ج ۴، ص۱۹۵.
الحدائق الناضرة،۸ص، ص ۳۰۲.
مستحبات و مکروهات جلسه استراحت
در جلسه استراحت اِقعاء {سینه پا بر زمین نهادن و قرار دادن باسن بر پاشنه پا} مکروه(*) و تَوَرُّک {قرار دادنِ پای چپ زیر ساق پای راست و نشستن بر ران چپ} براى مرد(**) و تربّع {نهادن باسن و کف پاها بر زمین و بلند کردن رانها و ساقها} براى زن(***) مستحب است. برخى، تربّع را در جلسه استراحت براى مرد نيز مستحب دانسته‌اند.(****)
(*) جواهر الکلام، ج۱۰، ج ۱۸۹ ۱۹۲.  
العروة الوثقی، ج۲، ص ۵۷۵.  
(**) جواهر الکلام، ج۱۰،ص ۱۷۸ ۱۸۲.
(***) جواهر الکلام، ج ۱۰، ۱۸۲.
(****) مستند العروة (الصلاة)، ج۳، ص۲۸۳ .
منبع: فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۳، ص۱۰۰.
مراجع معظم تقلید در باره جلسه استراحت؛ چهار نظر داده اند:
{نظر ۱} آیات عظام: اراکی، سبحانی، و مظاهری:
رعایت جلسه استراحت، واجب است.
{نظر ۲} آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، امام خامنه ای، صافی گلپایگانی، سیستانی، نوری همدانی، جوادی آملی:
رعایت جلسه استراحت، احتیاط واجب است.
{نظر ۳} آیات عظام: خوئی، تبریزی، بهجت، شبیری زنجانی، وحید خراسانی:
رعایت جلسه استراحت، احتیاط مستحب است.
{نظر ۴} آیات عظام: فاضل لنکرانی، مکارم:
رعایت جلسه استراحت، بهتر است.
توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۰۷۵.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -