انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیا عقدم درست هست؟ (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام ، دانشجوی دکترای دندانپزشکی هستم و مدت زیادی تا پایان تحصیلم باقی نمانده است. با یکی از همکلاسی هایم قصد ازدواج داریم و از نظر فکری و خانوادگی بسیار با هم همخوانی داریم ، اما فعلا شرایط ازدواج آنطور که باید فراهم نیست و دو سالی زمان نیاز داریم. ما تصمیم گرفتیم برای اینکه ارتباطمان طی این مدت حرام نباشد از صیغه ی موقت استفاده کنیم. حکم مراجع تقلید ما احتیاط واجب به اذن پدر دختر بود و با توجه به قطعی نبودن حکم ما در این مساله به آیت الله العظمی روحانی مراجعه نمودیم که اجازه ی پدر را برای دختر رشیده ی بالغی که صلاح خود را تشخیص دهد لازم نمی داند. و صیغه را به مدت دوسال با شرط عدم لمس یک دیگر خواندیم. آیا این عقد صحیح بوده یا باطل است ؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛با پاسخ به چند سؤال بنده، پاسخ خودتان را خواهید گرفت:
1- اگر شما در آینده إن شاء الله فرزند دختری داشته باشید و کسی اینگونه با دختر شما عمل کند راضی خواهید بود؟
2- آیا در گذشته که دانشجویان در دانشگاهها درس میخواندند از این روش استفاده میکردند و لازم میدانستند با دختران مردم چنین ارتباطی بر قرار کنند؟
3- آیا شما مطمئن هستید در پایان دو سال حتماً ازدواج محقق خواهد شد؟
4- آیا با انتخاب این رفتار مطمئن هستید در درس خواندن موفق خواهید شد؟
5- به نظر شما انسانهای موفقی مانند مرحوم پروفسور حسابی و نیز آقای پروفسور سمیعی و... از چنین عاملی برای پیشرفت و آرام کردن خود استفاده کردند؟
6- میدانید منظور از «دختر رشیده ی بالغه» چیست؟
7- آیا میدانید که از احتیاط واجب مرجع تقلیدتان باید به فتوای چه مرجعی تقلید دیگر رجوع کرد؟
8- آیا مطمئن هستید که منظور از فتوای آیةالله العظمی روحانی این هست که هر کس به خود اجازه دهد که چنین عقدی را انجام دهد؟
9- آیا به نظر شما این دختر که راضی به چنین عقدی شده؛ به خانواده اش خصوصاً به پدرش جفا نکرده و حرمت پدر بیچاره غافل را زیر پا نگذاشته است؟
10- آیا به نظر شما به عنوان یک فرد عاقل این دختر که حاضر به چنین عقدی شده «رشیده ی بالغه» هست؟
11- آیا شما قبل از «خواندن صیغه»!!! از حکم شرعی سؤال کردید تا با اطمینان به صحّت چنین عقدی اجرا کنید؟ و آیا درست هست که اول عمل کنید و سپس سؤال کنید؟
=====
به حکم عقل شما دو راه دارید:
1) اگر قصدتان برای ازدواج جدّی هست دست بکار شوید و خواستگاری کنید و با خواندن یک عقد رسمی ساده، زندگی و راه درست و بی دردسر و بی دغدغه را برای خودتان شروع کنید، کاری که هزاران جوان مؤمن دانشجو انجام داده است.
2) اگر واقعاً راهی برای عقد و محرمیت در حال حاضر نیست نفس خود را کنترل کنید و به درس و بحثتان ادامه دهید و إن شاء الله پس از فارغ شدن از تحصیلات و... به زندگی خود سامان دهید.
=====
کاری که شما در نظرتان هست مانند گرفتن روزه شک دار هست. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -