انهار
انهار
مطالب خواندنی

اینترنت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: من در برنامه ای چت با یک دختر دوست هتسم و با هم چت می کنیم واصلا حرف بد یا زشتی نمیزنیم آیا این دوستی و چت کردن اشکال شرعی دارد؟

جواب:  چون خوف وقوع در حرام هست جایزنیست.

سؤال: آیا پولی که از طریق بازاریابی اینترنتی و خرید و فروش طلا از کشور خارجی به طوری که الان معمول می باشد حلال است؟

جواب:  حضرت آیه الله اجازه این گونه معاملات را نمی دهند وگرفتن پول آن مال کافر غیر محترم المال باشد به عنوان استنفاذ مانعی ندارد.

سؤال: می خواستم بدانم که شغل کافی نت داری با توجه به اینکه اینترنت کاربردهای مختلف (اعم از حلال و حرام) دارد ـ دارای چه حکمی است؟

جواب:  اگر بتوانید کنترل کنید که استفاده نامشروع نشود اشکال ندارد.

سؤال: آیا در مورد هک سایت ها و یا استفاده از اشتراک اینترنت (رایگان) که از مورد این طریق بدست می آید مانعی به هر عنوان از نظر شرع یا قانون وجود دارد؟

جواب:  اگر قانون کشور اسلامی آن را منع کند مجاز نیست.

سؤال: آیا باز کردن کافه نت شرعاً اشکال دارد؟

جواب:  مانعی ندارد ولی به طوری نباشد که وسیله شیوع و انتشار فساد باشد .

سؤال: شرکتهای اینترنتی که اینترنت می فروشند آیا بخاطر رفتن مشترکین به (سایتهای غیر اخلاقی) مسئول هستند؟
آیا در اینگونه شرکتها کنترل کردن مشترکین دخالت در مسائل شخصی نیست؟

جواب:  چون خود اینترنت از آلات مشترکه است لذا فروش آن جایز است مگر طوری باشد که اشاعه منکرات و فحشاء صدق کند که حرام می شود.

سؤال: نظر شما در مورد معاملات اینترنتی چیست ؟

جواب:  اگر مقصود معاملات الماس و مانند آن باشد که حضرت آیت الله آن را باطل می دانند و جایز نمی دادند که مؤمنین در چنین معاملاتی وارد شود .

سؤال: آیا ارتباط تلفنی و ایمیل به صورت پیوسته با یک خانم چه حکمی دارد ؟

جواب:  حرام است .

سؤال: چت کردن با دختر اشکالی دارد و آیا احساس دوست داشتن آن دختر حرام است ؟

جواب:  چون ترس افتادن به گناه هست جایز نیست .

سؤال: حکم نگاه به عکس زنان عریان در اینترنت برای ارضای جنسی چیست ؟

جواب:  حرام است .

سؤال: حکم مکالمات اینترنتی و مکاتبه اینترنتی چیست ؟

جواب:  فی نفسه مانعی ندارد.

سؤال: آیا می توانم درسهای حوزوی را از طریق اینترنت فرا گیرم ؟

جواب:  اگر از حوزه باشد مانعی ندارد.

سؤال: آیا تجارت الکترونیک از نوع بازاریابی اینگونه معاملات درست است ؟

جواب:  حضرت آیت الله اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند .

سؤال: آیا نگاه کردن به عکسهای مبتذل و چت کردن در باره موضوعات مستهجن روزه را باطل می کنند؟

جواب:  باطل نمی کند ولی چت کردن با نا محرم در موضوعات مستهجن و دیدن آن عکس ها حرام است.

سؤال: خرید و فروش اینترنتی جایز است یا خیر؟

جواب:  اگر منظور شما این است که دو نفر از طریق اینترنت مباشرتاً خرید و فروش را انجام دهند، اینگونه معامله صحیح است و اشکالی ندارد.

سؤال: نگاه کردن سایتهای مبتذل چه حکمی دارد؟ چه مرد و چه زن در حالی که تصاویر مرد و زن در آن می باشد؟

جواب:  نگاه با شهوت جایز نیست و بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبتهای تحریک آمیز با ایشان چه حکمی دارد آیا می شود از طریق اینترنت ایشان را به صرف اینکه غیر مسلمان هستند مورد سوء استفاده قرار داد؟

جواب:  حرام است.

سؤال: بنده دارای کافی نت (خدمات اینترنت) هستم . سوال اینست که درآمد آن از لحاظ شرعی درست است یا خیر؟? این در صورتیکه علی رغم کنترل عده ای سوء استفاده کرده و مخفیانه بر روی برخی سایتهای غیر مجاز میروند در مورد چت کردن چطور؟

جواب:  اگر شما دستگاه را برای دیدن سایتهای غیر مجاز اجازه ندهید اشکالی بر شما نیست ولی سعی کنید تا جایی که مقدور است کنترل نمایید و همچنین در مورد چت.

سؤال: در مراجعه به سایتهای اینترنتی خارجی زیاد با موارد خلاف شرع مواجه می شویم . با توجه به اینکه در مسیر تحقیقات و ارتباط با تکنولوژی روز ناچار به استفاده از امکانات اینترنتی مستقیم و با توجه به اینکه اینگونه سایتها نهایتا اثر سوء خود را بر روان انسان می گذارد؟

جواب:  به عکس های مبتذل و موجب مفسده نگاه کردن جایز نیست .

سؤال: گفتگوهای اینترنتی (چت) بین زنان و مردان یا دختران و پسران نامحرم ـ چنانچه طرف مقابل نه دیده شود و نه صدایش شنیده شود و مکالمات تنها توسط نوشته تبادل گردد ـ را بدانم . در صورت وجود اشکال لطفا بفرمائید اگر این گفتگو بدون قصد ریبه و تنها با هدف اشنا نمودن طرف مقابل با اسلام و قرآن یا برای رفع شبهات باشد چگونه است؟

جواب:  اگر ترس وقوع در حرام نباشد جائز است .

سؤال: لطفاً حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاع هستیم را بفرمائید. در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟

جواب:  در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .

سؤال: موقع کار با اینترنت با تصاویر غیر شرعی برخورد می کنیم تکلیف چیست؟

جواب:  به تصاویر مبتذل نباید با شهوت نگاه کند بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: هنگام نگاه کردن به صفحه اینترنت در زمانی که انسان روزه می باشد و یک تصویر غیر اخلاقی ظاهر می شود چه حکمی دارد؟

جواب:  روزه را باطل نمی کند اگرچه شرعاً در مواردی نباید نگاه کرد.

سؤال: حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف چگونه است؟

جواب:  اگر خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست.

سؤال: آیا ارتباط نوشتاری ونامه نگاری دختر وپسر نامحرم از طریق کامپیوتر وشبکه اینترنت جایز است؟

جواب:  جایز نیست.

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی اینترنتی

سؤال: سلام علیکم

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم.

۱- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر ، وهمجنین ﭘسران با دختران نا محرم؟

۲- هنگامی که مرد از همسرش ویا از دخترش ویا پسرش ویا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید ، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی ) ، آیا این درست است؟

۳- آیا شوهر ویا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان ، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد ، ایشان را بازخواست کند . و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست؟

جواب:  ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری ویا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر ویا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.

و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر ویا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی ودریافتی باشد در صورتی که محذوری در ﭘی نداشته باشد متعین است. به طور کلی باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم وسنگها هستند حفظ کنید ، فرشتگانی در شتگفتار وسختگیر بر آن آتش موکلند هر چه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند وهمان می کنند که به آن مأمور شده اند)) .

بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند.۱۴/ صفر /۱۴۳۵ هـ


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -