انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۱۲۷) حذف توانایی هسته‌ای ایران یک رؤیا است

بزرگ نمایی کوچک نمایی
یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی تحلیلی تاکید کرد که حذف توانایی هسته‌ای ایران دسترس پذیر نیست و این خواسته همانند یک رویا است.
    
«رابرت آینهورن» مذاکره‌کننده سابق آمریکا طی یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»  نوشت: توقف غنی‌سازی و برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای ایران بهترین نتیجه مذاکراتی می‌تواند باشد اما چنین توافقی دسترس پذیر نیست.
آینهورن افزود: همه طیف‌های سیاسی ایران ترجیح می‌دهند از توافق صرفنظر‌ کنند و تحت تحریم‌های موجود به سر ببرند تا اینکه چیزی را بپذیرند که تحقیر ملی تلقی می‌کنند. بعلاوه اکنون برای حذف قابلیت غنی‌سازی ایران خیلی دیر شده است؛ ایران اکنون دانش تولید و راه اندازی سانتریفیوژ را کسب کرده است.
مذاکره‌کننده سابق آمریکا در ادامه یادداشت می‌نویسد: متقاعد کردن دیگر کشورها برای حمایت از تحریم‌های جدید احتمالا بسیار سخت است. بعلاوه  جای سوال باقی است که با توجه به قابلیت آنها در مقابل تحریم‌ها و نیز اظهارات رهبر ایران آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اینکه ایران می‌تواند از لحاظ اقتصادی بدون توافق نیز سرپا بماند آیا چنین تحریم‌هایی می‌تواند موجب انعطاف مطلوب از سوی ایران شود؟ گزینه نظامی می‌تواند پاسخ دیگر باشد، یک حمله نظامی می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به عقب برگرداند اما چنین عقبگردی موقتی است و بعلاوه استفاده از زور تحریک‌کننده تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در اولین فرصت خواهد بود. بعلاوه کاربرد نیروی قهریه بر نظارت آژانس به عنوان بهترین منبع اطلاعات درباره ایران پایان خواهد داد و تحریم‌های بین‌المللی مورد نیاز برای حفظ فشار بر ایران را در فضای پس از یک حمله از هم می‌گسلد.
طرفداران منطق نتانیاهو در توافق هسته‌ای باید آگاهانه این جایگزین‌ها را با یک نوع توافق انجام شدنی مقایسه کنند. واشنگتن باید هر تلاشی را در مذاکره برای یک توافق درست و بی‌خطر کسب کند.
 ارسال اطلاعات بی‌سابقه‌ درباره مذاکرات هسته‌ای به اسرائیل
همچنین «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری بار دیگر بر تعهد واشنگتن برای همکاری با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران «در تمامی سطوح» تأکید کرد.
جن ساکی  با رد ادعاهای رسانه‌ای در روزهای گذشته درباره کاهش سطح همکاری‌های واشنگتن و تل‌آویو بر سر برنامه هسته‌ای ایران بر همکاری «بی‌سابقه» اطلاعاتی با تل‌آویو تأکید کرد: «ما سطح بی‌سابقه‌ای از اطلاعات را به اسرائیل داده‌ایم. ما در تمامی سطوح با دولت اسرائیل همکاری کرده‌ایم. در روزها و هفته‌های آینده هم این کار را ادامه خواهیم داد.»
ساکی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به تشریح برنامه‌های جان کری پرداخت و گفت وزیر خارجه آمریکا روز دوم مارس برای حضور در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر خواهد کرد و در آنجا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای بحث درباره اوکراین و موضوعات منطقه‌ای دیدار می‌کند.
وی افزود کری پس از آن برای دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به شهر «مونترو» در سوئیس سفر خواهد کرد.
لغو تمام تحریم‌ها
بدون قید و شرط
به گزارش تسنیم، «مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه که به‌دعوت «کیم یورگنسن» معاون وزیر امور خارجه دانمارک و به‌منظور انجام رایزنی‌های دوجانبه و منطقه و مذاکره پیرامون راه‌های گسترش روابط به دانمارک سفر کرده بود، با «مارتین لیده گارد» وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد که برخی اعضای گروه ۱+۵، تحریم‌های ظالمانه را به‌عنوان یک اهرم قلمداد کرده و مایل نیستند که از آن دست بکشند، در حالی که این تحریم‌ها می‌باید بدون قید و شرط برداشته شود.
تخت روانچی خاطرنشان کرد:در دور اخیر مذاکرات ژنو، پیشرفت قابل توجهی به دست آمد که امیدواریم در مذاکرات هفته آینده بتوانیم قدمهای مثبت بیشتری برداریم.
مارتین لیده گارد» وزیر امور خارجه دانمارک نیز در این دیدار بر نقش مؤثر و سازنده ایران در برقراری و حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.
پایگاه آمریکایی: نتانیاهو
 دچار اغتشاش فکری است
یک پایگاه آمریکایی در گزارشی با رد مواضع نتانیاهو و جمهوریخواهان حامی تشدید فشارها برای برچیدن برنامه غنی‌سازی ایران،‌این کار را غیرواقع گرایانه خواند.
به گزارش فارس،پایگاه آمریکایی «جوآل کول» در یادداشتی با عنوان «چرا سخنرانی نتانیاهو در کنگره شکست خواهد خورد: ایران قابل توقف نیست بلکه تنها می‌توان بر آن نظارت کرد»، به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت.
در این یادداشت آمده است: بسیاری از جمهوریخواهان و نتانیاهو می‌گویند به جای مذاکره با ایران و محدودیت ایجاد کردن روی برنامه غنی‌سازی آن، آمریکا باید همه برنامه غنی‌سازی را برچیند. این فرضیه آنها کاملا و مطلقا غیرواقعگرایانه است.
این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: «جرج بوش کاملا برنامه غنی‌سازی برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را رد کرد و گفتگو با ایران را نپذیرفت و به جای آن با اعزام ناوهای هواپیمابر به خلیج فارس ایران را تهدید کرد و در سال 2007 هر هفته خبرهایی به نقل از مقامات دولتی که احتمالا وابسته به شبکه چنی(معاون اول بوش) بودند،  درباره حمله قریب الوقوع آمریکا به ایران منتشر می‌شد
نویسنده این یادداشت تاکید کرد: «اما همه جنجال‌ها و هیاهوهای بوش هیچ تاثیری بر ایران نداشت و این کشور به تولید سانتریفیوژ و توسعه دانش چگونگی تکمیل چرخه سوخت ادامه داد».
این پایگاه  همچنین تصریح کرد: نمی‌توان به راحتی برنامه غنی‌سازی ایران را بمباران کرد. دانشمندان و مهندسان ایرانی به اندازه کافی وجود دارند که می‌دانند چگونه غنی‌سازی را ازسربگیرند و بمباران تنها یک یا دو سال این موضوع را به عقب می‌اندازد».
وی در پایان افزود: «درباره نتانیاهو، او کمی دچار اغتشاش فکری و سرگردانی درباره مذاکرات ایران است و اکنون موقع توقف مشورت با او است. باید به خاطر داشته باشیم او حامی بزرگ جنگ عراق بود و اطلاعات غلطی به کنگره درباره غنی‌سازی ایران داده است.اطلاعاتی که ارزیابی‌های موساد آن را نقض و رد کرده است.
دور بعدی مذاکرات هسته‌ای
 در سوئیس
اتحادیه اروپا اعلام کرد مدیران سیاسی ایران و گروه موسوم به 1+5 روز پنج‌شنبه در شهر مونترو سوئیس دیدار می‌کنند.
«کاترین ری» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این خبر گفت: «اتحادیه اروپا تمام تلاش‌های ممکن را انجام می‌دهد تا این مذاکرات را به نحوی تسهیل کند که به موفقیت ختم شوند.»
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گفت: گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و 1+5 بعد از بیش از یک دهه دیپلماسی به دستیابی به توافق نزدیک شده است.
بر اساس برنامه اعلام‌شده وزارت خارجه آمریکا، جان کری وزیر خارجه آمریکا هم قرار است روز دوشنبه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در شهر مونترو دیدار کند.
کری یک روز پیش از آن هم در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که در شهر ژنو برگزار می‌شود، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار می‌کند.
    

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -