انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم انواع خوردنى ها و نوشیدنى ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – کم کردن حقوق کارگران کم کار

سؤال: من در یک كارگاه خياطي كار ميكنم صاحب كارم يه قانوني گذاشته كساني كه توليد( لباس) شون كم هست يعني از سه نفر آخر هر نفر مبلغ پنج هزار تومان از حقوق شون كم ميكنه و با پولش براي همه كارگرها شريني يا ميوه ميخرد، آيا اين ميوه را كه ما ميخوريم حلاله يا حرام؟ البته صاحب كار مون اول سال به همه گفتن همچين قانوني داريم هركه راضي نيست كار نكنه؟

جواب: در صورتی که این شرط را اعلام کرده باشد و کارگران با اطلاع از آن مشغول به کار شده باشند مانعی ندارد.

٢ – استفاده از شیر یارانه ای مدارس

سؤال: در مدرسه غیرانتفاعی درس می دهم. به بچه ها شیر یارانه ای می دهند و تاریخ مصرف آنها مربوط به همان روز است؛ بعضی از بچه ها نمی خورند؛ برای اینکه خراب نشود چند تا را به خانه می برم. حکمش از نظر شرعی چیست؟

جواب: در فرض سوال اشکالی ندارد.

٣ – خونهايي که موقع پختن غذاهاي گوشتي خارج مي شود

سؤال: خونی که هنگام پختن غذای گوشتی از آن خارج می شود چه حکمی دارد؟

جواب: اين خونها نجس نيست، و اگر جدا كردن آن از گوشت بسیار مشکل است، يا به هنگام پخته شدن مستهلك می ‏شود، خوردن آن نيز مانعى ندارد.

٤ – دوغ کفیر

سؤال: با توجه به اختلاف ایجاد شده در مورد وجود الکل در دوغ کفیر و همچنین فراگیر شدن استفاده از آن و حتی پرورش قارچ آن در محیط منزل به خصوص متدینین و ناتوانی مکلفین در تشخیص وجود الکل در آن از شما در خواست داریم حکم قطعی حلیت ویا حرمت آن را بیان نمایید ؟

جواب: هرگاه این فرآورده لبنی موجب سکر یا همان مستی (هر چند به صورت خفیف) نشود خوردن آن اشکالی ندارد.

٥ – سرخ کردن کشمش

سؤال: آیا خوردن کشمشی که آنرا سرخ می کنند، ایراد دارد ؟ (با توجه به این که کشمش حین سرخ شدن متورم می شود)

جواب: اگر آن غذا بجوشد اشکالی ندارد ولی اگر مویز و کشمش، آب در آن برود و باد کند و درون آن بجوشد، خوردن آن شرعاً اشکال دارد.

٦ – جوشاندن شیره انگور و کشمش

سؤال: حلیت انگوری که آب درون آن جوشیده، با ذهاب ثلثان و تبدیل به کشمش شدن ثابت می شود و می فرمایید کشمش پخته شده اگر باد کرده و آب درون آن بجوشد حرام می شود. آیا این حرمت در شیره انگور بعد از ذهاب ثلثان و رقیق شدن و جوشیدن نیز ثابت است و اگر نیست منشأ اختلاف چیست؟

جواب: در شیره انگور بعد از رقیق شدن این حرمت نیست زیرا شیره بعد از رقیق شدن هیچ گاه احتمال مسکر شدن درآن نمی رود ولی آب انگور جوشیده را که ثلثان نشده اگر بگذارد احتمال مسکر شدن وجود دارد.

٧ – کراهت پنیر

سؤال: آیا خوردن پنیر مکروه است؟

جواب: در بعضی روایات آمده چنانچه با گردو خورده شود کراهت آن از بین می رود.

٨ – حکم انواع غذاهای دریایی

سؤال: خوردن گوشت کدامیک از جانوران زیر حلال است؟

صدف، حلزون، هشت پا، ماهی مرکب، جت ماهی و خیار دریایی.

لازم به ذکر است که این غذا ها در کشورهای جنوب شرقی آسیا جزو غذاهای روز و معروف هستند.

جواب: از غذاهای دریایی تنها ماهیان فلس دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.

٩ – شاه میگو و خرچنگ آب شیرین

سؤال: متخصّصین علم جانورشناسى مى گویند: در دریاهاى جنوبى کشور نوعى خرچنگ دراز به نام شاه میگو و در آبهاى شیرین مرداب انزلى و رودخانه هاى وابسته به آن و بعضى دیگر از آبهاى شیرین داخلى نوعى خرچنگ دراز به نام خرچنگ آب شیرین زندگى مى کند که شباهت ساختمانى بسیار زیادى با میگو دارد، از لحاظ ساختمان ظاهرى «شاه میگو» و «خرچنگ آب شیرین» تفاوت فاحشى با خرچنگ معروف که داراى بدنى گرد و پهن است و در کنار دریا و یا رودخانه ها زندگى مى کند دارد، آیا اینها حلال هستند یا حرام؟

جواب: حکم در این جا تابع صدق موضوع در نظر عرف است، اگر به آن، خرچنگ (سرطان) گفته شود حرام است و اگر صدق روبیان (میگو) بر آن کند حلال است، براى تشخیص این موضوع مى توانید به صیّادان مراجعه کنید.

١٠ – حکم خوردن گوشتهایی که به صورت اسلامی ذبح نشده اند

سؤال: اگر شخصی در شهری زندگی می کند که در آن هیچ نوع گوشتی با ذبح اسلامی نمی فروشند چه باید بکند آیا خوردن آن حلال است وگرنه برای غذا چه باید کرد

جواب: فقط به مقدار ضرورت برای حفظ سلامت می توان از گوشتهای غیر ذبح اسلامی استفاده کرد.

١١ – حکم خوردن گوشتهایی که به صورت اسلامی ذبح نشده اند

سؤال: اگر شخصی در شهری زندگی می کند که در آن هیچ نوع گوشتی با ذبح اسلامی نمی فروشند چه باید بکند آیا خوردن آن حلال است وگرنه برای غذا چه باید کرد

جواب: فقط به مقدار ضرورت برای حفظ سلامت می توان از گوشتهای غیر ذبح اسلامی استفاده کرد.

١٢ – خوردن گوشتهای حلال در غذاخوریهای خارجی

سؤال: آیا اگر در کشوری خارجی، کسی غیر مسلمان برای انسان غذای حلال (مثل ماهی) درست کند (مثلاً رستوران ها که هم ماهی دارند و هم گوشت خوک و حرام)، آیا آن غذا حرام است؟ چون بالآخره دست آشپز که مسلمان نیست با غذا تماس پیدا خواهد کرد

جواب: برای اینگونه اشخاص، مانعی ندارد.

١٣ – خوردن ماهی و میگو در رستورانهای خارج کشور

سؤال: می خواستم بپرسم حکم خوردن ماهی و میگو در رستورانهای خارج کشور چیست؟ و اینکه می توانیم ماهی یا میگو را از فروشگاهای غیر اسلامی خریداری کنیم؟

جواب: اگر ماهی پولک دار باشد اشکالی ندارد و خوردن میگو نیز جایز است.

١٤ – وجود درصد کمی الکل در برخی مواد غذایی

سؤال: در مورد خمر و مستی (آن چیز که عقل را ضایع کند) حکم مستقل و روشن تحریم در قرآن آمده و قابل قبول است اما در مورد این که الکل وارد بدن شود، تحریمی نداریم. برای مثلا ماءالشعیر هایی که در یک لیتر 5 تا 8 درصد الکل دارند به هیچ وجه مستی نمی آورد و عقل را ضایع نمی کند و بی تعادلی و تغییر حالت در انسان ایجاد نمی کند. آیا مصرف این نوع نوشیدنی هم که حکم خمر به آن تلقی نمی شود نیز حرام است؟

جواب: الکل به طور کم در بسیاری از مواد غذایی ممکن است موجود باشد ولی مادامی که به طور طبیعی مست کننده نباشد و یا زیان آن اثبات نگردد حکم تحریم بر آن جاری نمی شود و اثبات این موضوع بر عهده ی کارشناسان غذایی است.

١٥ – استفاده از پودر خون

سؤال: پودر خونی که از بدن گاو و گوسفند گرفته می شود و در لوازم آرایشی و سوسیس و کالباس و غذای ماهی و ... کاربرد دارد چه حکمی دارد؟

جواب: پودر خون نجس است و خوردن آن حرام می باشد ولی اگر به عنوان غذا به حیوانات بدهند گوشت آن حیوانات حرام نیست.

١٦ – استفاده از روغن مورچه

سؤال: آیا استفاده از روغن مورچه مجاز می باشد؟

جواب: خوردن آن جایز نیست ولی استفاده های دیگر مانعی ندارد.

١٧ – استفاده از غذایی که ممکن است در ظرف نجس طبخ شده باشد

سؤال: در کشورهای مسیحی آیا می توان از مغازه های اغذیه فروشی مثل پیتزا فروشی، غذایی که در آن گوشت به کار نرفته است خرید، و پاک است؟ با توجه به اینکه احتمال دارد غذا در ظرفی طبخ شود که در آن ظرف گوشت خوک یا غیر مذکی طبخ شده باشد.

جواب: در صورتیکه یقین نداشته باشید مانعی ندارد.

١٨ – جوشاندن سرکه

سؤال: جوشاندن سرکه آیا اشکال دارد؟

جواب: جوشاندن سرکه مانعی ندارد.

١٩ – طبخ غذا در روغنی که با آن گوشت غیر اسلامی سرخ شده

سؤال: اگر در روغنی که در آن گوشت غیر اسلامی(بجز خوک) سرخ شده ماهی هم سرخ شود میتوان از آن ماهی خورد؟

جواب: در صورتی که ذراتی از آن گوشت در آن روغن نباشد اشکالی ندارد.

٢٠ – اعتماد به قول غیر مسلمان در ذبح شرعی بودن

سؤال: خوردن گوشت حیوان حلال گوشتی که به گفته مهماندار نامسلمان هواپیما با شرایط اسلامی ذبح شده است آیا حکمی دارد؟

جواب: هرگاه از سخن او اطمینان پیدا کنید کافی است.

٢١ – خوردن مواد غذایی که دارای گوشت خام هستند

سؤال: آیا خوردن مواد عذایی که در آن گوشت خام وجود دارد مانند خوردن سوسیس یا کالباس به صورت خام حرام است ؟

جواب: در صورتیکه به بدن ضرر برساند اجتناب کنید.

٢٢ – خوردن گیاهان دریایی

سؤال: خوردن گیاهان دریایی چه حکمی دارد ؟

جواب: خوردن گیاهان دریایی مانعی ندارد .

٢٣ – تهیه غذای حلال توسط غیر مسلمان

سؤال: آیا اگر در کشوری خارجی کسی غیر مسلمان برای انسان غذای حلال (مثل ماهی) درست کند (مثلا رستوران ها که هم ماهی دارند و هم گوشت خوک و حرام) آیا آن غذا حرام است؟ چون بالاخره دست آشپز که مسلمان نیست با غذا تماس پیدا خواهد کرد.

جواب: برای اینگونه اشخاص، مانعی ندارد.

٢٤ – استفاده از شیر حیوان نجاست خوار در زمان استبراء

سؤال: در استبراء حیوان نجاست خوار مثلا گاو، استفاده از شیر آن در مدت استبراء چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال دارد.

٢٥ – اضافه کردن گوشت به غذای مرغ

سؤال: در بعضی جاها به غذای مرغ، ماهی و گوشت های دیگری اضافه می کنند، حکم گوشت و تخم آن مرغ چیست؟ آیا آن مرغ گوشتخوار محسوب می شود؟

جواب: اشکالی ندارد.

٢٦ – گوشت های با علامت "حلال" در خارج از کشور

سؤال: آیا برای اطمینان از حلال بودن گوشت در خارج از ایران وجود مارک یا برند "حلال" بر روی محصولاتی که در سوپر مارکتها هستند، کفایت می کند یا شرایط دیگری هم دارد؟

جواب: در صورتی که مطمئن باشید آن برچسب واقعیت دارد می توانید از آن استفاده کنید.

٢٧ – سرکه های حاوی الکل

سؤال: من در فرانسه زندگی می کنم. سرکه های اینجا تا 5 در صد الکل دارد. آیا خوردن آنها مجاز است؟ (شنیده ام تا 6 در صد الکل اشکالی ندارد)

جواب: در صورتیکه سبب مستی (هر چند مستی خفیف) نشود اشکالی ندارد.

٢٨ – خوردن غذاهای نذری "اهل حق"

سؤال: آیا خوردن غذای نذری اهل حق اشکال دارد؟

جواب: در صورتیکه آنها ضروریات اسلام را منکر باشند نمی توان از غذاهای آنها استفاده کرد.

٢٩ – مواد قندی دارای ماده "شکر الکل"

سؤال: آیا مصرف کردن مواد قندی که دارای ماده sugar alcohol یا شکر الکل هستند با توجه به اینکه اینها در بازار فراوانند جائز است یا خیر ؟

جواب: در صورتیکه ماده مست کننده ای نباشد اشکالی ندارد.

٣٠ – ماءالشعیر با درصد الکل ناچیز

سؤال: در ایران ماءالشعیر اسلامی به عنوان نوشابه غیر الکلی و حلال شناخته شده است و به همین جهت تولید و مصرف می گردد، حال آنکه برخی از کارشناسان معتقدند در روش تهیه ی این نوشابه ها که الکل در مراحل پایانی تسویه و جدا می شود، امکان جداسازی کامل الکل وجود ندارد و فقط درصد الکل در این نوشیدنی ها ناچیز (نیم درصد و کمتر از آن) است. خواهشمند است بفرمایید نظر محترم آن آیت عظام و کارشناسان صالح ایشان در این خصوص چیست؟ آیا در صورت صحت عدم وجود امکان جداسازی کامل الکل از این نوع نوشیدنی ها، عددی برای درصد الکل موجود در نوشیدنی وجود دارد که حد حلال و حرام را برای آن مشخص کند؟

جواب: اگر میزان الکل طبیعی این نوشابه ها به قدری کم باشد که مسکر نباشد استفاده از آن اشکالی ندارد.

٣١ – آدامس هایی که از فرآورده های خوک ساخته شده

سؤال: حکم آدامس "اوربیت" چیست؟ لازم به ذکر می باشد که بنا به اظهارات شرکت سازنده، این آدامس از فرآورده های خوک ساخته می شود. نظر جنابعالی چیست ؟

جواب: اگر یقین به این مطلب دارید خوردن آن حرام است.

٣٢ – استفاده نمک در حمام

سؤال: استفاده از نمک در حمام باعث نرم شدن بدن می شود، بخصوص برای کف پاها و از آنجایی که گفته می شود ریختن آن بر روی زمین اشکال دارد، آیا ریختن آن در حمام از نظر شرعی مشکلی دارد؟

جواب: استفاده از نمک برای مقاصد مفید مانعی ندارد.

٣٣ – خوردن غذایی که در آن از خاک قرمز استفاده شده

سؤال: در مناطق جنوبی کشور ماده ای که حالت سس دارد و بر روی نان می ریزند از قدیم الایام رایج بوده و هم اکنون نیز استفاده می شود. در تهیه این ماده از یک نوع خاک مخصوص قرمز رنگ جهت رنگی کردن آن استفاده می شود و البته خاک یا گل را نمی خورند بلکه به آن اضافه می کنند و پس از ته نشین شدن و صاف کردن فقط رنگ آن باقی می ماند، در این حالت مصرف آن چه حکمی دارد؟

جواب: رنگ آن اشکالی ندارد.

٣٤ – نوشیدنی که از انگور سیاه به دست می آید

سؤال: اگر انگور سیاهی که در یک ظرف سربسته در محیط خانه و دور از آفتاب نگهداری شود به طوریکه به آن مقداری نبات و عسل افزوده شده است و آشامیدنی از آن به وجود آمده است خوردن آن چه حکمی دارد؟

جواب: چنانچه به صورت مُسکر درآید حرام است.

٣٥ – خوردن رنگ کارمین

سؤال: رنگ کارمین رنگی است که از حشره ای به دست می آید، این حشره روی پوست سخت خود غشای رنگی تولید می کند. حشره را در آب گرم قرار می دهند، آن رنگ درون آب حل می شود و بعد از خشک کردن رنگ کارمین به دست می آید. خوردن این رنگ چه حکمی دارد؟

جواب: بهتر آن است که از خوردن آن خودداری شود.

٣٦ – حکم غذاهای دریایی و روغن حیوانی در رستوران های غیر اسلامی

سؤال: با توجه به اینکه ما در کشور ژاپن زندگی میکنیم عنایت فرموده حکم خوردن غذاهای دریائی مانند ماهی و میگو و یا سیب زمینی که با روغن حیوانی مانند روغن گاو و یا گوسفند به جز خوک پخته و سرخ می شوند را در رستوران غیر اسلامی بفرمائید که آیا حلال است یا خیر؟

جواب: استفاده از ماهی فلس دار و میگو و همچنین روغن هایی که از شیر حیوان حلال گوشت گرفته باشند اشکال ندارد.

٣٧ – خوردن ماهی کیلکا با استخوان

سؤال: بعضی از ماهیان مثل کیلکا را بدون اینکه پاک کنیم می توان خورد یعنی بدون گرفتن استخوان، آیا در موقع خوردن باید مغز حرام یا نخاع را جدا کنیم؟

جواب: اینگونه ماهی ها، معلوم نیست مغز حرام داشته باشند و خوردن آن اشکالی ندارد.

٣٨ – دیدگاه اسلام در مورد مصرف گوشت و گیاهخواری

سؤال: گیاهخواری ومصرف گوشت از نظر اسلام چگونه است ؟

جواب: افراط در گوشتخواری در اسلام پسندیده نیست همانگونه که ترک خوردن گوشت تا 40 روز نیز نهی شده و ما به تجربه دریافته ایم که انسان با گیاهخواری و استفاده کمتر از گوشت سالم تر خواهد بود.

٣٩ – حکم سرکه ی الکلی

سؤال: حکم Spirit vinegar (سرکه الکلی ) چیست؟ زیرا برای ما که در انگلستان زندگی میکنیم خیلی کاربرد دارد.در برخی از مواد غذایی مثل برخی نانها سس مایونز خیارشور و... این ماده وجود دارد.

برخی از مراجع مثل ایت ا...سیستانی ترکیب فوق را استحاله می دانند، لذا آن را ماهیتا سرکه و حلال می دانند.

متخصصین شیمی معتقدند که ماده ی حاصل از ترکیب اسید (سرکه) با الکل، یک آلدهید است و بنابراین ماده حاصله یک ماده جدید است.

جواب: اگر الکل واقعا تبدیل به سرکه شود پاک و حلال است.

٤٠ – خوردن ماءالشعیر هایی که در بازار ایران وجود دارد

سؤال: خوردن ماء الشعیر هایی که در بازار ایران موجود می باشد، مکروه است یا مباح؟

جواب: اشکالی ندارد.

٤١ – حکم خوردن تخم مرغ [

سؤال: آیا خوردن تخم مرغ مکروه است؟ اگر مکروه است با چه چیزی کراهت آن رفع می شود؟

جواب: تخم مرغ کراهتی ندارد

٤٢ – غذاهایی که از دست کفار گرفته می شود

سؤال: غذاهایى که از دست کفّار گرفته مى شود چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که احتمال بدهیم این غذاها به وسیله کارخانه ها یا ابزار و آلات یا دستکش تهیّه شده، هیچ اشکالى ندارد، ولى هرگاه یقین داشته باشید با دست یا بدن آنها با رطوبت تماس پیدا کرده احتیاط آن است که در غیر موارد ضرورت اجتناب شود امّا در موارد ضرورت مثل مسافرتهایى که به کشورهاى غیر اسلامى مى شود و پرهیز از این امور مشکل است، مى توانید پرهیز نکنید.

٤٣ – خوردن غذاهای نذری اقلیتهای دینی

سؤال: آیا استفاده و خوردن غذاهای نذری که اقلیتهای دینی ( ارامنه و زرتشتیان ) که به مناسبت ایام محرم توزیع می نمایند برای مسلمانان جایز است .

جواب: از غذاهای غیر گوشتی آنها می توانید استفاده کنید.

٤٤ – حکم گوشتهایی که از کشورهای غیر مسلمان وارد می شود

سؤال: گوشتهایى که از کشورهاى غیر مسلمان وارد مى شود چه حکمى دارد؟

جواب: چنانچه از بازار مسلمین و از دست مسلمان خریدارى شود و احتمال بدهید که خریدار از ذبح شرعى آنها تحقیق کرده، حلال است.

٤٥ – حکم گیاه خواری

سؤال: سوالی داشتم که ترک خوردن غذاهای حیوانی وخوردن غذاهای خام و گیاهی چه تاثیری در حالات انسان دارد و چگونه باید این کار را انجام دهیم؟

جواب: گیاه خواری و خام گیاه خواری کار بدی نیست ولی گاه باید مقداری گوشت خورد (پیش از گذشتن 40 روز) و کتابی به همین نام (خام گیاه خواری) ظاهراً منتشر شده است.

٤٦ – استفاده بیمار از خوردنی های مضر

سؤال: خوردن بعضى از مواد، میوه ها و غذاها براى برخى از بیماران ضرر دارد، مصرف چنین موادّى براى آنها چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که ضرر مهمّى داشته باشد، خوردن آن حرام است.

٤٧ – گوشت شکار غیر قانونی

سؤال: طبق قانون محیط زیست جمهورى اسلامى ایران، شکار قوانین مخصوص به خود را دارد، و یک شکارچى باید به آن پایبند باشد. از جمله آنها مرح اعات کمیّت و کیفیّت شکار، داشتن سلاح مجاز، داشتن پروانه شکار، شکار در فصل و روزهاى مجاز، شکار در محلّ مجاز، و رعایت بعضى قوانین دیگر مى باشد. حال اگر یک شکارچى همه، یا یکى از قوانین مربوطه را رعایت ننماید، استفاده از شکار مذکور چه حکمى دارد؟

جواب: گوشت آن شکار حرام نیست; ولى تخلّف از قوانین حکومت اسلامى جایز نمى باشد.

٤٨ – شکار با سلاح غیر مجاز

سؤال: طبق قوانین جمهورى اسلامى، نگهدارى سلاح غیر مجاز جرم محسوب مى شود. لطفاً بفرمایید:

اولا: در صورتیکه فردی اقدام به نگهداری اسلحه غیر مجاز نماید، وظیفه مسلمانان در مورد اینگونه افراد چیست؟

ثانیاً: شکار با سلاح غیر مجاز شرعاً چه حکمى دارد؟

جواب: شکار حرام نمى شود; ولى نگه داشتن اسلحه غیر مجاز جایز نیست.

٤٩ – مردن شکار بر اثر ترس

سؤال: به سوى دسته اى از پرندگان تیراندازى نمودم. یکى از آنها فوراً مُرد. امّا هیچ گونه آثار جراحتى، که حاکى از اصابت تیر باشد، ملاحظه نشد. سپس مشخّص شد که بر اثر ترس مرده است. در فرض فوق، حکم آن چیست؟

جواب: گوشت آن حلال نیست.

٥٠ – استفاده از پودر خون برای خوراک طیور

سؤال: برخی از مرغداریهای صنعتی از پودر خون به عنوان خوراک طیور استفاده می کنند که این خون معمولاً از کشتارگاهها جمع آوری می شود . با توجه به اینکه خون حیوانات حلال گوشت مانند گوسفند ، گاو ، مرغ و... نجس می باشد آیا جایز است از آن به صورت پودر خشک در خوراک طیور استفاده کرد؟

جواب: اشکالی ندارد ولی بهتر اجتناب است.

٥١ – استفاده از مواد غذایی مشکوک در کشورهای خارجی

سؤال: من در خارج کشور زندگی میکنم. در برخی مواد غذایی افزودنی هایی مثل مارگارین (margarin) امولسیفایر (emulsifier) یا آمینواسید (amino acid) وجود دارد که از نظر علمی هم از حیوان و هم از گیاه قابل تهیه است ولی بر روی این مواد غذایی مشخص نکرده است که از کدام یک می باشد. حکم استفاده از این مواد غذایی از نظر معظم له چیست؟

جواب: استفاده از آن اشکالی ندارد.

٥٢ – خوردن گوشت شکاری که برای تفریح بوده [

سؤال: فرموده اید که شکار برای تفریح حرام است آیا خود گوشت شکار نیز حرام و نجس است؟

جواب: خوردن گوشت آن شکار حرام نیست.

٥٣ – استفاده از قرص امگا 3 که در آن ژلاتین وجود دارد

سؤال: قرص امگا 3 که در آن ژلاتین وجود دارد و از خارج کشور تهیه شده است، آیا خوردن آن حرام است؟

جواب: مصرف ژلاتین هایی که مطمئن هستید از حیوان حلال گوشت ذبح شرعی شده گرفته اند، اشکال ندارد ولی از غیر آن اجتناب کنید مگر در موارد ضرورت قطعیه.

٥٤ – مراوده با کفّار

سؤال: اگر بر ما معلوم باشد که صاحبان برخی مشاغل که به تولید مواد غذایی مشغول هستند مسلمان نبوده و جزو اهل کتاب هم نیستند. در این صورت خرید و فروش و مصرف محصولات آنها چه حکمی دارد؟

جواب: خرید و فروش مواد غذایی غیر گوشتی آنها اشکالی ندارد ولی در صورتیکه یقین داشته باشید دست آنها را رطوبت با آن مواد تماس داشته احتیاط اجتناب است مگر در مواردی که خارج از کشورهای اسلامی زندگی می کنند.

٥٥ – استفاده بیمار از مواد خوراکی که برایش مضر است

سؤال: خوردن بعضى از مواد، میوه ها و غذاها براى برخى از بیماران ضرر دارد، مصرف این خوردنى ها براى بیماران چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که ضرر مهمّى داشته باشد، خوردن آن حرام است.

٥٦ – خوردن اشیاء حرام به عنوان دارو

سؤال: آیا پزشکان مى توانند براى تقویت اسپرم، خوردن اشیاى نجس یا حرام (مثل دنبلان) را تجویز کنند؟

جواب: در صورتى که داروى منحصر به فرد باشد و جایگزینى نداشته باشد اشکالى ندارد.

٥٧ – تأثیر مال حرام بر جسم و روح

سؤال: باسمه تعالی

خوردن اتفاقی مالی که از حرام بدست آمده آیا در جسم و روح انسان تاثیر میگذارد؟اگر تاثیر میگذارد چگونه رفع میشود؟

جواب: آری تأثیر می گذارد ولی با اعمال خیر و استغفار و دعا جبران می شود.

٥٨ – خوردن گوشت حیوان شکار شده

سؤال: همان گونه که مستحضرید، در حال حاضر، شکار به منظور ارتزاق جز در برخى مناطق کشور، مثل بخشهایى از شمال و حاشیه دریاهاى جنوب، صورت نمى گیرد، و تقریباً غالب شکارها توسّط افراد متموّل، و به عنوان تفریح و تفرّج، و از روى تفنّن است. شکار جانوران وحشى در فرضهاى فوق شرعاً چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که شکار براى نیاز زندگى یا براى کسب و کار باشد، و طبق ضوابط صورت گیرد، شرعاً جایز است. ولى شکار کردن به عنوان تفریح و خوشگذرانى ـ هر چند گوشت آن را مصرف کنند ـ شرعاً حرام است، و لذا، در چنان سفرى به عنوان سفر حرام نماز و روزه تمام خواهد بود.

٥٩ – استفاده از گوشت شکار به قصد تفریح

سؤال: با سلام

من و خانواده ام هر چند ماه یکبار به شکار می رویم.

ما نیازی اصلی مان از این راه نیست ولی از گوشت شکار استفاده می کنیم.

بعضی از اقوام می گویند چون از سر تفریح است حرام است حال به سوال من جواب دهید کآیا این شکار حرام است یا خیر؟

جواب: اگر به قصدتفریح بروید حرام است ولی اگر واقعا برای استفاده از گوشتش بروید اشکال ندارد.

٦٠ – حکم آبزیان حرام گوشت برای مصارف غیر خوراکی

سؤال: همان طور که مطّلعیم طبق نظر حضرات مراجع تقلید، حفظهم الله گوشت آبزیان و حیوانات دریایى که داراى فلس هستند حلال، و آنها که فلس ندارند حرام است. آیا مطلق استفاده از آبزیان فاقد فلس حرام است، یا براى استفاده هاى غیر خوراکى، یا در معرض استفاده غیر مسلمان قرار دادن اشکالى ندارد؟ هر چند به فروختن، یا معاوضه با چیزى، یا به عنوان حق الاختصاص به غیر، در برابر وجه نقد یا جنسى باشد. نظر حضرتعالى در این مسأله چیست؟

جواب: هرگاه چنان آبزیانى را به کسانى بفروشند که خوردن آن را حلال مى دانند، یا براى مصارف غیر خوراکى بفروشند، اشکالى ندارد.

٦١ – جوشاندن انگور برای تهیه مربا

سؤال: آیا درست کردن مربای انگور اشکالی دارد؟

جواب: چنانچه در ابتدا آن قدر با آتش بجوشد که دو سوم آن بخار شود و سپس در صورت تمایل به آن موادی بیفزایند تا مربا شود اشکالی ندارد و در غیر این صورت خوردن آن محل اشکال است.

٦٢ – حکم خوردن حشرات

سؤال: با توجه به اینکه مدتهاست که خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات - به عنوان نمونه ملخ - احکامی وارد شده است، لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید.

جواب: غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -