انهار
انهار
مطالب خواندنی

خوردنی های حرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – خوردن خون آبه دهان پس از کشیدن دندان

سؤال: کسى که دندان مى کشد تا حدود ده ساعت اگر آب دهان خود را، که بعضاً با خون همراه است، بیرون بریزد، باعث تداوم خونریزى و ضرر به وى مى شود. لذا بیمار با گذاشتن گاز روى محلّ دندان کشیده شده، باید بزاق را، که احتمالا با مقدارى خون همراه است، فرو ببرد; تکلیف چیست؟

جواب: مادام که مجبور نباشد، خونابه را فرو نبرد. و اگر مجبور شد و حرجى است، مانعى ندارد.

٢ – شک در وجود فضله در غذا و اطلاع دادن به مهمان

سؤال: اگر انسان شک کند که آیا در غذایی که خورده است فضله وجود داشته یا نه حکمش چیست؟ و بعد اینکه آیا به نظر شما گفتن به فرد مهمان که برو برای خوردن فضله دهانت را آب بکش درست است؟

جواب: به شک خود اعتنا نکند.

٣ – استفاده ی قرص های روان گردان [

سؤال: خوردن موارد روان گردان که باعث دچار شدن موقت فرد به حالتی شبیه مستی می شود چه حکمی دارد؟

جواب: استعمال این موارد مطلقاً حرام است.

٤ – غذای پخته ای که نجاست در آن پیدا شده

سؤال: اگر در غذای پخته شده نجاستی مانند فضله موش پیدا شود حکم چیست؟ حال اگر آبروی صاحب خانه به خطر افتد حکم چیست؟

جواب: اگر یقین دارد که نجاست هنگام پختن غذا در ظرف بوده، غذا نجس شده است و نمی توان از آن استفاده کرد ولی اگر احتمال می دهد بعدا افتاده آن مقدار که یقین به سرایت دارد را جدا می کند و بقیه پاک است و جستجو لازم نیست و توجه داشته باشید که آبرو به این امور از بین نمی رود و در هر کجا باشد می توان لقمه نانی برای میهمان تهیه کرد مگر اینکه ضرورت جدی پیش آید.

٥ – ذرات غذای نجس که لای دندان مانده

سؤال: اگه خود غذا نجس باشه اون ذراتش که در دهان و لای دندونها باقی می ماند چه حکمی دارد ؟

جواب: آنها نیز نجس است .

٦ – غذاهایی که در آن از پودر فلزاتی مانند طلا استفاده شده

سؤال: لطفا بفرمایید خوردن طلا یا نقره و به عبارتی غذاهایی که در آن از پودر و روکش طلا و نقره استفاده می شود چه حکمی دارد ؟

جواب: استفاده از اینگونه غذاهای تجملی و زینتی اگر ضرر جسمانی هم نداشته باشد شرعاً جایز نیست زیرا اسراف آشکار است.

٧ – انتقال نجاست در باطن بدن

سؤال: مطابق آخرین نظر معظم له ملاقات با نجاست در باطن موجب نجاست نمی شود. مطابق این نظر لقمه ای که در دهان با خون لثه تماس بگیرد نجس محسوب می شود؟

جواب: نجس نمی شود ولی خوردن آن جایز نیست مگر آن که در آن لقمه مستهلک شود.

٨ – استفاده از شراب در فرآوری میگو

سؤال: من یک نوع میگو خریده ام که در طی فرآوری آن از شراب برنج استفاده شده است. آیا می توان آن را خورد؟

جواب: جایز نیست.

٩ – اضافه کردن شراب به غذای در حال طبخ

سؤال: غذایی که در حین طبخ مشروب به آن اضافه شود و در اثر حرارت مشروب بخار و فقط طعم آن در غذا باقی بماند چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

١٠ – خوردن سم

سؤال: آیا خوردن سم حرام است؟

جواب: آری، این کار حرام است.

١٢ – حکم خوردن شکلات حاوی الکل

سؤال: حکم خوردن شکلات حاوی الکل ساخت کمپانی خارجی که نوع و میزان الکل آن مشخص نیست چه می باشد؟

جواب: جایز نیست.

١٣ – حیوان ذبح شده ای که خونش به طور کامل بیرون نیامده

سؤال: حکم ذبیحه اى که کاملا طبق موازین شرعیّه ذبح شده لکن پس از ذبح، آن را در آب خیلى داغ فرو مى برند به طورى که رگهایش بسته یا نیم بند شده و در نتیجه خون متعارف بیرون نیامده است از لحاظ گوشت و رگهاى خون دار داخل آن چیست؟

جواب: گوشت آن حلال است ولى احتیاط آن است که از خونهاى داخل آن اجتناب شود.

١٤ – حکم روغن مار

سؤال: آیا روغن مار پاک است؟

جواب: آری پاک است ولی خوردن آن حرام است.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -