انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه اطعمه و اشربه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال11 - اگر انسانى، با گاو آبستن، نزديكى كند حكمش چيست و گوساله اى كه در هنگام نزديكى در شكم داشته باشد چه حكمى دارد؟

جواب:  در فرض سئوال، گوشت و شير حيوان مزبور حرام و نجس است و هم چنين فضولات آن نجس است و اين حكم، در نسل متولد از آن، بعد از وطى نيز جارى است و اما بچه‌اى كه در حال وطى، در شكم او بوده اظهر عدم ترتب احكام مزبوره بر آن و لكن احوط است و واجب است حيوان مزبور را بكشند و بعد او را بسوزانند.

سؤال12 - خوردن بول به منظور مداوى و خريد و فروش آن چه صورت دارد؟

جواب:  اگر منظور بول آدمى و ساير ابوال نجسه است خريد و فروش آن جايز نيست ولى اگر معالجه مرضى منحصر به خوردن آن باشد و خبره تشخيص انحصار علاج به آن بدهند معالجه با آن مانعى ندارد.

سؤال13 - آيا خوردن گوشت گور خر حلال است يا نه و اگر حلال است دليل آن چيست و از چه تاريخ حلال شده؟

جواب:  خوردن گوشت گور خر حلال است و دليل آن قرآن و اخبار است و دانستن تاريخ آن لزومى ندارد.

سؤال14 - خوردن شير زن چه صورت دارد و اگر مردى شير زنش را بخورد اشكالى در محرميت شوهر با بستگان زن و بر عكس ايجاد مىشود يا خير؟

جواب:  اقوى عدم حرمت است اگر چه احوط اجتناب است و در صورت خوردن شير تأثيرى در حرمت ندارد.

سؤال15 - حيوانات حلال گوشت را اگر در مدت حمل بدوشند و از شير آن استفاده كنند جايز است يا نه؟

جواب:  بلى جايز است.

سؤال16 - در ميان دو هزار يا ده هزار ماهى يك عدد ماهى حرام موجود بوده و همه در يك جا غفلتا يا جهلا نمك سوده شده است آيا بايد از همه‌اش اجتناب كرد يا به برائت مىشود تمسك كرد؟

جواب:  احتياط واجب آن است كه از همه آنها اجتناب نمايند، ولى فروش مذكاى مختلط به ميته به كسى كه مستحل ميته است جايز است.

سؤال17 - اگر گوساله‌اى از اول تولد تا دو سالگى فقط از شير زن استفاده كند گوشتش چه صورت دارد حلال است يا حرام؟

جواب:  حلال است.

سؤال18 - غذا خوردن با قاشق و چنگال شرعا مانعى دارد يا نه و اگر مانعى دارد دليلش چيست؟

جواب:  مانعى ندارد لكن سزاوار است مؤمنين رعايت مستحبات شرعيه را بنمايند.

سؤال19 - اگر كسى با گوسفندى جمع شد و گوسفند در ميان گله گم گشت تكليف چيست؟

جواب:  لازم است گله را دو قسمت كرده و قرعه بيندازند هر قسمتى كه قرعه بنام آن در آمد باز دو قسمت كنند و قرعه بكشند وهكذا تا بماند يك گوسفند كه قرعه بنام آن در آمده آن را بكشند و بسوزانند.

سؤال20 - استخوان حيوانات حلال گوشت كه ذبح آنها از لحاظ اسلامى مشخص نباشد آيا پاك و حلال است يا خير؟

جواب:  در فرض سئوال استخوان پاك است ولى ظاهر آن را بايد تطهير نمود و چنانچه مضر نباشد خوردن آن نيز حلال است.

سؤال21 - مشتقات استخوان حلال گوشت كه ذبح آنها از لحاظ اسلامى مشخص نباشد مانند پودر استخوان وزلاتين در مواد غذائى قابل مصرف و پاك و حلال است يا خير؟

جواب:  در فرض سئوال پودر وزلاتين استخوان اگر ظاهر استخوان تطهير شده باشد پاك است و چنانچه مضر نباشد خوردن ان نيز حلال است.

سؤال22 - خرگوش حرام گوشت است يا نه بر فرض حرام گوشت بودن فضله‌اش پاك

است يا نه؟

جواب:  بلى خرگوش حرام گوشت وفضله آن نجس است.

سؤال23 - شخصى مبتلا به مرضى است و از گفته دكتر يا غير دكتر يقين يا ظن حاصل كند يا احتمال بدهد كه گوشت خرگوش علاج مرض او را مىنمايد آيا جايز است كه اين شخص گوشت خرگوش بخورد يا نه؟

جواب:  در صورتى كه مرض قابل تحمل نباشد چنانچه طبيب حاذق موثق انحصار دوا را تصديق نمايد جايز است.

سؤال24 - حليت گوشت طير معروف در عرف امروزى به بوقلمون قطعى و متفق عليه است يا نه؟

جواب:  بر حسب علائم حلال است و اختلافى به نظر نرسيده.

سؤال25 - در روايت وارد است اگر كسى قطره‌اى شراب بخورد از آب حوض كوثر نمىآشامد در اين صورت پس از توبه هم از آب كوثر نمىآشامد يا در صورت عدم توبه است؟

جواب:  التائب من الذنب كمن لا ذنب له اميد است خداوند از فضل خود محروم نفرمايد.

سؤال26 - اگر يك مجتهد چيزى را حرام كند و به حرام بودنش فتوى بدهد بر مقلدين مجتهدين ديگر نيز لازم است از او پيروى كنند يا نه، مثلا درباره ترياك بعضى فرموده‌اند براى غير معتادين حرام است و حضرتعالى حرام نفرموديد، آيا با حرام كردن آن بعض بر مقلدين حضرتعالى نيز حرام است يا نه؟

جواب:  اگر مجتهد جامع الشرائط در موضوعى حكم كند با اجتماع شرائط حكم، بر مقلدين مجتهد ديگر نيز واجب است از آن حكم اطاعت كنند ولى اگر مجتهدى فتوى بدهد بر مقلدين مجتهد ديگر عمل به آن واجب نيست، ولى حقير نيز براى غير معتاد ترياك را حرام مىدانم به وسيلة النجاة مرحوم آية الله اصفهانى با ملاحظه حواشى حقير رجوع نمائيد.

سؤال 43 - معروف است كه مىگويند تخم گوسفند براى جلوگيرى از بول مفيد است، اكنون آيا خوردن آن جهت رفع مرض، جائز است يا نه؟

جواب: تخم گوسفند، حرام است و مداواى با حرام، وقتى جائز مىشود كه طبيب حاذق موثق بگويد: دوا منحصر به اين است

سؤال 44 - شير زن از اجزاء غير مأكول است كه خوردن آن حرام باشد يا نه؟

جواب: احوط ترك خوردن آن است ولى نماز با آن اشكال ندارد

سؤال45 - شربتى كه در داروخانه‌ها بنام شراب طبى با تجويز دكتر، مصرف مىشود جائز است يا نه؟

جواب: اگر مست كننده باشد يا مخلوط به آن باشد حرام است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -