انهار
انهار
مطالب خواندنی

تجارت و بازرگاني

بزرگ نمایی کوچک نمایی

كار با شركت رشوه دهنده 

سؤال: با سلام بفرمایید دریافت حقوقی که در شرکتی که رشوه به دیگران می دهد چه حکمی دارد. من در شرکتی کار می کنم که برای برنده شدن در مناقصات رشوه می دهد. آیا حقوق من حلال ایت؟ 

جواب:  حقوق شما اشكال ندارد

اخذ درصد خريد در شرکت 

سؤال: بنده سهامدار شركتي هستم كه مديران آن با اخذ پورسانت (درصد) در خريدهاي مواد اوليه به بنده و شرکت ضرر مي زنند و بهاي تمام شده شركت را اينطوري بالا مي برند. بنده فكر مي كنم اين كار عين دزدي و حرام باشد و برخورد با اين مديران لازم است، هر چند قوانين ما در اين مورد سكوت كرده است. خواهشمندم نظر خود را بفرماييد؟

جواب:  اگر مي دانيد كار آنها حرام است، بايد از آنها جدا شويد.

كسب درآمد با پيش بيني مسابفات 

سؤال: اگر در سایت های اینترنتی مختص پیش بینی نتایج آمار و ارقام ورزش های مختلف فعالیت نموده و از آن طریق کسب در آمد شود، آیا جایز است؟

جواب:   اگر برد و باخت نباشد و حق كسي هم ضايع نشود جايز است.

کار با شرکت ربا دهنده 

سؤال: اینجانب حسابدار هستم و حسابداری شرکت های مختلفی را به طور همزمان بر عهده دارم. اخیراً شرکتی از من تقاضای همکاری کرده و در ابتدای ورود متوجه شدم که آن شرکت برای جلوگیری از بحران مالی، اجباراً مبلغی به صورت ربوی از یک ربا خور دریافت کرده و تعهدات شرکت را پرداخت کرده است. حال سوال بنده این است که کارکردن من با این شرکت و دستمزدی که دریافت می کنم چه حکمی دارد؟ آیا فرقی می کند که بدانم آن مبلغ ربوی تأثیر مستقیم در دستمزد من دارد یا خیر؟ 

جواب:  کار کردن شما با آن شرکت اشکال ندارد.

تجارت الکترونيکي 

سؤال: تجارت‌ الكترونيكي‌ «گلدماين‌» چه‌ حكمي‌ دارد؟

جواب:  اين‌ گونه‌ چيزها كه‌ مثل‌ قارچ‌، مرتّب‌ در ايران‌ مي‌رويد و هر روزي‌ به‌ اسمي‌ عرضه‌ مي‌شود علاوه‌ بر اين‌ كه‌ از مصاديق‌ قمار است‌ و علاوه‌ بر اين‌ كه‌ يك‌ قسم‌ از ربا خواري‌ است‌، اكل‌ مال‌ به‌ باطل‌ است‌ و قرآن‌ آن‌ را حرام‌ دانسته‌ است‌ و از همه اينها بدتر يك‌ كار استثماري‌ است‌ كه‌ يهودي‌ها آورده‌اند تا ضربه‌ به‌ اقتصاد مملكت‌ بزنند.

  تجارت اينترنتي 

سؤال: احتراماً به‌ استحضار مي‌رساند در شيوه جديد تجارت‌ و فروش‌ كالا از طريق‌ اينترنت‌، بنده‌ با سؤالاتي‌ رو به‌ رو هستم‌ و راهنمائي‌هاي‌ جناب‌ عالي‌ راه‌ گشاي‌ من‌ خواهد بود.

1) جمعي‌ از علماء و همچنين‌ جناب‌ عالي‌ فعّاليّت‌هاي‌ شركت‌هاي‌ خارجي‌ همچون‌ دياموند (الماس‌)، گلدكوئيست‌ (سكه طلا) و پرين‌ بانك‌ (چك‌ بانكي‌) را حرام‌ دانسته‌ و قدم‌ گذاردن‌ در اين‌ راستا را نيز همچنين‌، (البته‌ بنده‌ از آنجا كه‌ سرمايه كشورم‌ از آن‌ طريق‌ به‌ راحتي‌ از كشور خارج‌ مي‌شود مخالف‌ هستم‌) از دلايل‌ آن‌ بي‌ اطّلاع‌ هستم‌، چرا كه‌ از نظر قانوني‌، تجارت‌ امري‌ است‌ آزاد، و هر كس‌ با فكر جديد محصولات‌ خود را عرضه‌ مي‌نمايد. بنا بر اين‌ در صورت‌ امكان‌ موارد منع‌ اين‌ نوع‌ معاملات‌ را توضيح‌ دهيد تا با آگاهي‌ بيشتر قدم‌ بردارم‌.

2) در صورتي‌ كه‌ يك‌ شركت‌ داخلي‌ از اين‌ روش‌ تجارت‌ جهت‌ فروش‌ محصولات‌ داخلي‌ كشور به‌ مردم‌ كشور و همچنين‌ مردم‌ ديگر كشورها (جهت‌ ورود ارز و ارائه محصولات‌ كشور به‌ ديگر كشورها) و مبارزه‌ با اين‌ نوع‌ سرمايه‌ گذاري‌ مردم‌ در شركت‌هاي‌ خارجي‌ و در عين‌ حال‌ در جهت‌ امور خيريه‌ و كمك‌ به‌ بخشي‌ از مردم‌ مانند كمك‌ به‌ زندانيان‌، ايتام‌، بيماران‌ خاص‌ و غيره‌ بهره‌ بگيرد، آيا مشكل‌ شرعي‌ و قانوني‌ به‌ همراه‌ دارد يا خير؟

جواب:  اين‌ گونه‌ معاملات‌ با دقّت‌ فقهي‌ غالباً ربا خواري‌، قمار بازي‌، اكل‌ مال‌ به‌ باطل‌ و اضرار به‌ اقتصاد عمومي‌ است‌ و جدّاً بايد از آنها پرهيز شود، گرچه‌ بعضي‌ از آنها همه آن‌ مفاسد را نداشته‌ باشد ولي‌ همين‌ مقدار كه‌ يكي‌ از آن‌ مفاسد را داشته‌ باشد معامله‌ باطل‌ و حرام‌ است‌، و چيزي‌ كه‌ در سؤال‌ آمده‌ است‌ كه‌ «تجارت‌ امري‌ است‌ آزاد» اين‌ طور نيست‌ بلكه‌ تجارت‌ و هر چيز ديگري‌ در چارچوب‌ قانون‌ امري‌ است‌ آزاد و انسان‌ مي‌تواند انجام‌ دهد.

فروش اجناس به قيمت روز پس از گذشت چند ماه 

سؤال: فردي‌ جنسي‌ را نسيه‌ مثلاً شش‌ ماهه‌ خريده‌ و به‌ فردي‌ يك‌ ماهه‌ فروخته‌ با قيمت‌ متعارف‌ بازار، ولي‌ خريدار پول‌ جنس‌ را چند ماه‌ بعد مي‌پردازد، اوّلاً وظيفه فروشنده‌ چيست‌؟ ثانياً اگر خريدار بگويد مطابق‌ با بازار با من‌ عمل‌، يعني‌ ديركرد بگير، صحيح‌ است‌؟ ثالثاً اگر بخواهد همان‌ قيمت‌ فروخته‌ شده‌ را بگيرد چه‌ بسا ضرر فراوان‌ بر بايع‌ وارد مي‌شود، بفرماييد وظيفه‌ چيست‌؟

جواب:  بايد به‌ همان‌ قيمت‌ فروخته‌ شود ولي‌ سزاوار است‌ مشتري‌ جبران‌ خسارت‌ كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -