انهار
انهار
مطالب خواندنی

خيارات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 452 -عقد بيع در مورد ملكى به اين صورت واقع شده كه بيشتر ثمن به بايع پرداخت گرديده و كلّ مثمن در تصرّف مشترى قرار گرفته است، وليكن در ضمن عقد خارج لازم بين متعاملين شرعاً شرط شده كه چنانچه خريدار يا فروشنده از انجام معامله عدول كردند با پرداخت مبلغ 5 ميليون تومان به طرف مقابل شرعاً حق فسخ بيع را دارند و براى اين شرط هم زمان معيّنى قائل نشده اند، اكنون با توجه به شرط شرعى منعقد شده فى مابين خريدار و فروشنده؛ چنانچه يكى از اينها بخواهند از انجام معامله عدول نمايند و معامله را فسخ كنند و حاضر شوند مبلغ پنج ميليون تومان را به طرف ديگر معامله پرداخت نمايند آيا حقِّ فسخ اين معامله را شرعاً دارند يا ندارند؟

جواب:  چنين شرطى صحيح نيست.

سؤال 453 -شخصى اتومبيلى را از ديگرى خريدارى كرده و در قولنامه مبلغ معيّنى به عنوان واقولى قيد مى شود و خريدار بلافاصله اتومبيل را اجاره مى دهد. فروشنده پس از 17 ساعت اعلام خيار غبن ميكند و خريدار قبول مى كند امّا چون اتومبيل را 12 روز اجاره داده پس از 12 روز آنرا بر مى گرداند، سؤال اين است: آيا مبلغ واقولى صحيح و براى خريدار حلال است؟ و درآمد حاصل از اجاره ماشين از آن كيست؟

جواب:  در فرض سؤال حق گرفتن آن مبلغ معيّن (واقولى) را ندارد. بعد از فسخ، بايع مى تواند براى مدّت باقيمانده از مشترى مطالبه اجرة المثل نمايد و به هر حال اجاره به قوّت خود تا انقضاء مدّت باقى است.

سؤال 454 -اگر دو نفر چند سال پيش معامله اى انجام دهند و الان يكى از آنها پشيمان شود مثلاً زيد با عمرو هر كدام با هم معاوضه جنسى و يا ملك و يا...... داشته اند حالا زيد بگويد پشيمانم و اين معامله فرض كنيم 10 سال پيش انجام شده آيا زيد اختيار فسخ دارد يا خير؟

جواب:  در فرض مذكور حق خيار ندارد و در خيار غبن بعد از علم به غبن اگر اقدام به خيار نكند يا در مال تصرّف نمايد خيار ساقط مى شود.

سؤال 455 -در خيار شرط اگر مدت معين نشده باشد، علاوه بر باطل بودن خيار، آيا بيع نيز باطل است؟

جواب:  باطل است.

سؤال 456 -اگر در ضمن عقد لازم شرط كند كه هرگاه مبيع مستحقٌّ للغير درآمد فلان مبلغ به مشترى بدهد، آيا مشروط عليه مشغول الذمه مى شود؟

جواب:  بلى شرط صحيح است و بايد بر اساس آن عمل شود.

سؤال 457 -يك فرد يك رأس گاو شيرده مى دهد يعنى مى فروشد به ديگرى و دو رأس گوساله مى خرد در عوض آن گاو و بعد همان دو گوساله را مى فروشد به كس ديگرى ولى بعد از چند ساعتى اظهار پشيمانى مى نمايد، ولى اين معامله قطعى شده است آيا هيچ راهى براى برگشت از معامله وجود دارد؟

جواب:  در فرض مذكور فروشنده حق خيار ندارد.

سؤال 458 -مطالبه وجه التزام كه براى ضمانت اجراى تعهد معيّن مى گردد، چه حكمى دارد؟

جواب:  در صورتى كه در ضمن عقد لازمى صورت بگيرد، بايد بر اساس التزام عمل شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -