انهار
انهار
مطالب خواندنی

دعای در موقع قربانی (مرجع تقلید: آیةالله امام خمینی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال ایا در موقع قربانی کردن وذبح دعای خاصی خوانده میشود
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 
جواب: سلام علیکم؛ دعاي هنگام قرباني کردن گوسفند در روز عيد قربان
=====
روز دهم ذي الحجه که معروف به عيد قربان و «عيد اضحي» در ميان مسلمين است، از روزهاي با برکت و مورد احترام است که براي اين روز در آيين اسلام اعمالي مقرر شده است و انجام دادن آن اعمال سفارش شده در اين روز موجب تقرب به درگاه الهي مي شود. يکي از اعمال اين روز البته براي کساني که توفيق زيارت خانه خدا را در چنين روزي پيدا نکنند، قرباني کردن در محل زندگي مي باشد و اين عمل از جمله مستحبات مورد تأکيد و سفارش شده در چنين روزي است که از آن تعبير به «اُضحيه» مي شود.
از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده است که حضرت فرمودند: «در روز عيد قربان هيچ عملي به اندازه قرباني کردن نزد خداوند محبوب تر و دوست داشتني تر نيست».
در روايت ديگر آمده است که حضرت فرمودند: «براي صاحب قرباني به تعداد هر موي قرباني حسنه و نيکي نوشته مي شود».[1]
براي قرباني کردن در عيد قربان آداب و ادعيه هايي نيز وارد شده است که به برخي از آنها اشاره مي شود.
محمد بن بابويه نقل مي کند: آقا أمیرالمؤمنین علي (عليه السلام) بعد از رحلت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) هر سال دو قرباني (گوسفند) در روز عيد قربان سر مي بريد يکي از طرف پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و ديگري از جانب خودشان و موقع قرباني کردن مي فرمودند: «بسم الله الرحمن الرحيم، وجّهت وجهي للذي فطر السماوات و الارض حَنيفاً مسلماً و ما أنا من المشرکين، إنّ صلاتي و نُسکي و محياي و مماتي لله رب العالمين، اللهم منک و لک، و در موقع سر بريدن قرباني از جانب پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمود: هذا من نبيک؛[2]
ترجمه: من با ايمان خالص روي به سوي خدايي آوردم که آفريننده آسمان ها و زمين است و من هرگز (با عقيده) مشرکان نخواهم بود، همانا نمازم و عبادتم و زندگي و مرگم براي خداوند جهانيان است، بار خدايا (هر چه داريم) از جانب توست و بازگشتش نيز براي توست».
در روايت ديگر از امام صادق (عليه السلام) وارد شده است که آن حضرت فرمودند: «بعد از رب العالمين چنين بگوييد: لا شريک له و بذلک امرت و انا من المسلمين، اللهم منک و لک بسم الله و الله اکبر، اللهم تقبل مني؛[3]
يعني: من دستور داده شدم که به خداي خود شريک قرار ندهم و من از مسلمانان هستم، خدا اين از توست و به سوي توست، به نام خدا، خداي بزرگ، خدايا از من اين عبادت (قرباني کردن) را بپذير».
از امام رضا (عليه السلام) نقل شده است که حضرت فرمودند: «هنگام قرباني کردن بعد از انا من المسلمين بگوييد: اللهم منک و بک و لک و اليک. بسم الله الرحمن الرحيم، الله اکبر، اللهم تقبل مني کما تقبلت من ابراهيم خليلک و موسي کليمک و محمد حبيبک، صلي الله عليهم اجمعين؛ يعني: خدايا اين (قرباني) از توست و براي توست و به سوي توست. خدايا از من بپذير همان طور که از ابراهيم خليل، موسي کليم و محمد حبيب خود پذيرفته اي که درود خداوند بر همه آنها باد».[4]
البته در برخي دعاها بعد از اللهم تقبل مني اين فراز هم بود. «انک انت السميع العليم».[5]
--------------------------------------------------------------------------------
[1]. ترمذي، سنن، بيروت، دارالفکر، 1403ق، ج3، ص26.
[2]. سيد بن طاووس، علي بن موسي، اقبال الاعمال، مکتب اعلام اسلامي، 1415ق، ج2، ص234.
[3]. همان، ص234.
[4]. علي بن بابويه، فقه الرضا(ع)، المؤتمر للامام الرضا(ع)، بي تا، ص224.
[5]. شيخ مفيد، المقنعة، قم، جامعه مدرسين، 1410ق، ص418
مـنـبـع پـاسـخ:

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -