انهار
انهار
مطالب خواندنی

استطاعت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آیا به واسطه استقراض برای حج استطاعت حاصل می شود؟

جواب: غیر مستطیع اگر مصارف حج را قرض کند مستطیع نمی شود هر چند بتواند بعدا به سهولت قرض را ادا کند.

سؤال: شخصی که مخارج را داراست اما در برگشت از سفر حج برای دادن ولیمه و یا مخارج زندگی مقروض می شود و یا به وجوه شرعی مانند خمس و زکات نیازمند است آیا چنین شخصی مستطیع است و باید حجة الاسلام بجا آورد یا نه؟

جواب: ولیمه داشتن جز شرایط وجوب حج نیست اگر مخارج رفت و برگشت و رجوع الی الکفایه و سایر شرایط استطاعت را دارا باشد باید حج واجب را بجا آورد وگرنه حج واجب نیست و اگر در بازگشت نیازمند وجوه شرعی است مستطیع نیست.

سؤال: شخصی مستطیع شده در حالی که ازدواج برای فرزندش ضروری است آیا به حج برود یا مقدار استطاعت را صرف ازدواج فرزندش کند؟

جواب: این ضخص مستطیع است و باید به حج برود و ضرورت ازدواج فرزند مانع حج نمی شود.

سؤال: شخصی به دیگری گفته اگر حج بروی من مخارج تو را می دهم آیا حج بذلی محسوب می شود؟

جواب: ظاهر این است که حج بذلی است اگر اطمینان داشته باشد که وفا می کند به وعده خود.

سؤال:  هر گاه شخصی برای مخارج حج قرض کند و در موقع دا به سهولت می تواند ادا کند آیا استطاعت حاصل می شود و حج او حجة الاسلام است با اینکه واجب نیست اقتراض ولی اگر قرض کرد مستطیع می شود یا نه؟

جواب: اگر قرض کرده حج اسلام نیست و باید مالک بالفعل باشد نسبت به زاد و رحله، و در مورد ملک ان یملک است هر چند شرعا مالک است ولی عرفا مال مردم محسوب میشود تا معادل ان را بپردازد.

سؤال: خدمه کاروانها و پزشکان و امدادگران و افراد دیگری که با ماموریت به میقات آمده اند آیا مستطیع هستند و باید حجة الاسلام بجا آورند یا خیر؟

جواب: اگر سایر شرایط استطاعت را دارند از قبیل داشتن وسایل زندگی بالفعل یا بالقوه، و رجوع الی الکفایة مثلا کار و صنعت و غیر آن  که به آنها می توانند پس از مراجعت ادامه زندگی مناسب خود را بدهند مستطیع هستند و باید حجة الاسلام بجا آورند و کفایت از حجة الاسلام را می کند.

سؤال: آیا استطاعت برای انجام عمره مفرده موجب وجوب آن برای کسی که استطاعت انجام حج را ندارد می باشد یا نه؟

جواب: بر نائی (کسی که از بیرون مکه می آید) واجب نیست.

سؤال: کسانی که وقتی به میقات رسیدند استطاعت پیدا می کنند اگر قبلا طبق وصیت یا استیجار به حج آمده اند آیا می توانند حج خودشان را بجا آورند و وصیت را به دیگری واگذارند و آیا حجة الاسلام محسوب می شود؟

جواب: هر گاه وصیت یا استیجار مقید بوده به حج در آن سال باید حج نیابتی بجا آورد و اگر استطاعت تا سال بعد باقی ماند سال بعد را برای خود حجة السلام بجا اورد.

سؤال: شخصی چند سال قبل پول حج را در بانک گذاشته و قرعه به نام او اصابت کرده و بنا بود به حج برود که راه بسته شد امسال که اسم او مجددا اعلام شده استطاعت مالی ندارد آیا باید به حج برود؟

جواب: در وجوب حج استطاعت مالی و سربی هر دو لازم است در سال اول استطاعت سربی نبوده است و در سال دوم هم استطاعت مالی.

سؤال: دختری چند سال قبل تمکن مالی برای حج داشته ولی ثبت نام نکرده که اگر نوشته بود احتمال اصابت قرعه داشت امسال مادر او که قبلا اسم نوشته و به نام او قرعه درامده فوت کرده است آیا دختر می تواند به نیابت از مادر برود یعنی اداره اوقاف به عنوان نیابت از مادر اجازه می دهد که دختر برود آیا واجب است دختر به قصد خود برود چون وسیله برای رفتن او فراهم است یا باید به قصد مادر برود؟

جواب: اگر حج مادر مستقر شده بوده باید کسی را اجیر کنند تا برای او برود و دختر نمی تواند اجیر شود چون شبهه استقرار حج است و اگر بر مادر مستقر نشده دختر میتواند به اسم مادر برای خودش برود.

سؤال: زنی که بچه شیر می دهد و مستطیع شده و سفر حج برای او ضرر دارد آیا می تواند حج را ترک کند؟

جواب: اگر می تواند مرضعه ای برای بچه پیدا کند باید به حج برود والا اگر خوف تلف یا ضرر برای بچه هست مستطیع نیست.

سؤال: کسی که استطاعت همه جانبه برای حج دارد فقط وجه قربانی ندارد آیا باید به حج برود و عوض قربانی روزه بگیرد یا اصلا مستطیع نیست؟

جواب: باید به حج برود  عوض قربانی روزه بگیرد.

سؤال: کسی که پدرش مثلا فوت کرده و پدر مستطیع بوده و با فیش او به قصد حج برای پدر حرکت کرده و به میقات رسیده و در آنجه خودش مستطیع است چه کند توضیح اینکه نه وصیتی بوده و نه کسی به او گفته فرض کنید وارت منحصر است و راه برای او باز نبوده مگر به این نحو؟

جواب: در فرض سوال برای خودش حج بیاورد و برای پدر نایب بگیرد اگر بر او حج مستقر بوده.

سؤال: شخصی شک در استطاعت دارد آیا می تواند به قصد ما فی الذمه حج بجا آورد تا بعد تحقیق کند؟

جواب: می تواند به قصد ما فی الذمه بجا اورد.

سؤال: شخصی در چند سال قبل به کسی گفته بود اسم بنویس برای حج من مخارج ان را می دهم این شخص به خیال این که قبول واجب نیست قبول نکرده در حالی که بذل حاضر بوده و می پرداخته اکنون دیگر حاضر نیست بذل کند آیا حج بر او مستقر شده؟

جواب: بعید نیست حصول استطاعت و صدق استطاعت به همین قدر و حج بر او مستقر شده.

سؤال: زنی ثبت نام کرده برای حج و وصیت کرده که اگر فوت کردم دخترم نوبت مرا به حج برود امسال نوبت او شده و دختر حامله است و به او اجازه حج نمی دهند و دختر وصی است وظیفه چیست؟

جواب: چون وجوب حج فوری است حتی بعد از فوت مستطیع و عمل به وصیت مستلزم ترک واجب است باید همان سال اول نایب بگیرد.

سؤال: زنی دارای استطاعت مالی و بدنی بوده ولی اسم نویسی نکرده و نمی دانسته که اخیرا تشرف به حج برای افرادی که اسم نویسی نکرده اند نیز مقدور است با خریدن فیش دیگران که ثبت نام کرده اند یا خریدن از بازار آزاد و بدین جهت پول خود را به دیگری بخشیده و خود را از استطاعت انداخته انداخته آیا جهل و غفلت او از امکان سفر به حج برای کسانی که ثبت نام نکرده اند عذر محسوب می شود و از استطاعت خارج می شود یا نه؟

جواب: جهل و غفلت از استطاعت واقعی مانعی از ستطاعت و وجوب حج نیست و در فرض سوال حج بر او مستقر شده است .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -