انهار
انهار
مطالب خواندنی

تیمّم بدل از غسل و وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١تیمم بدل از غسل برای کسی که حمام کردن در صبح برای او ضرر دارد.

سؤال: اگر مردی به دلیل اینکه حمام کردن در صبح برای او ضرر داشته باشد و نمازش را در ظهر قضا نماید و بخاطر اینکه خداوند در قرآن فرموده در حال جنابت به نماز نایستید آیا بهتر این نیست که نمازش را ظهر بخواند تا اینکه بخواهد نمازی بخواند با تیمم که هر زمان که به اینصورت است خودم از خداوند خجالت می کشم چون احساس نجسی می کنم

جواب: همان کسی که دستور غسل داده دستور تیمم را هم صادر فرموده است و هر دو را سبب پاکی روح شمرده است.

٢تیمم بدل از غسل به علت نرسیدن به مدرسه

سؤال: اگر انسان محتلم شود و بخواهد به مدرسه و ... برود، آیا می تواند به علت تنگی وقت تیمم کند؟

جواب: اگر وقت کافی برای انجام غسل نیست می تواند تیمم کند.

٣عدم جواز تیمم بدل از غسل در هنگام خجالت

سؤال: آیا در مواردی که غسل جنابت لازم است اگر در جایی بودیم که رودر بایستی داشتیم مانند خانه مادر شوهر می توان تیمم کرد؟

جواب: رودربایستی مجوز ترک غسل و انجام تیمم بدل از غسل نمی شود مگر این که انجام غسل واقعاً عسر و حرج شدید داشته باشد که در این صورت نماز را به تأخیر می اندازید و در آخر وقت تیمم می کنید و نماز می خوانید.

٤غسل نکردن به خاطر رعایت حال دیگران

سؤال: اگر انسان قبل از اذان صبح جنب بشود و بخاطر ایجاد مزاحمت برای دیگران عمداً غسل نکند تیمم کند روزه او در ماه رمضان یا قضای آن صحیح است ؟ و آیا باید برای نماز ظهر غسل کند؟

جواب: این امر مجوز تیمم نمی شود و روزه اشکال دارد مگر این که مزاحمت شدیدی باشدو در هر حال برای نماز ظهر و عصر باید غسل کند

٥خروج منی به همراه بول در بیماران پروستات

سؤال: کسانى که بر اثر عمل جرّاحى پروستات، در بیشتر اوقات، همراه ادرارشان منى خارج مى شود، آیا با خروج یقینى، غسل بر آنها واجب مى گردد، هر چند دفعات آن فراوان باشد؟ یا ادلّه وجوب غسل فقط شامل خروج متعارَف مى شود؟

جواب: با توجّه به این که خروج منى در چنین فرضى، داخل ادرار به صورت مستهلک خواهد بود، سبب غسل نمى شود; ولى اگر به صورت مستقلّ و یا شبه مستقل خارج شود، غسل واجب مى شود. ولى چنانچه تکرار غسل موجب عسر و حرج شدید گردد، تیمّم بدل از غسل مى کند.

٦خونریزی در یائسگی که تمام شرایط عادت ماهیانه را دارد

سؤال: با توجّه به درمان جدید یائسگى، و با عنایت به این که یائسگى یک بیمارى تلقّى مى شود، و پزشک با زن یائسه به عنوان بیمار برخورد مى کند، و داروهایى که به این بیماران داده مى شود همان حیض و خونریزى قبل از یائسگى را ایجاد مى کند، و از آن جا که بعد از یائسگى تمام خونهایى که دیده مى شود استحاضه محسوب مى شود، تکلیف فردى که از سن 48 سالگى (سنّ طبیعى یائسگى) و گاهاً در سنّ 20 سالگى یا کمتر یا بیشتر یائسه مى شود، و تحت این درمانها قرار مى گیرد چیست؟ از آن جا که یائسگى بیمارى تلقّى مى شود، و این فرد خود با مشکلات بسیارى دست و پنجه نرم مى کند تکلیفش چیست؟ با توجّه به این که اگر استحاضه قرار دهیم، غسل هاى پى در پى گاهاً باعث زحمت زیاد مى شود، آیا در صورت ضرر نداشتن آب مى تواند تیمّم کند؟ از آن جا که 70 درصد زنان به این گونه احکام عمل نمى کنند، تکلیف این افراد چیست؟

جواب: راه حلّ اسلام در این زمینه آسان است. یائسگى مانند پیرى نوعى سیر طبیعى عمر است، و نباید آن را بیمارى دانست. هر چند تقویت کردن براى پیشگیرى از عوارض آن خوب است. همان گونه که در سالخوردگان نیز مطلب چنین است. بنابراین، تمام کسانى که به سنّ پنجاه سال قمرى مى رسند، خونهایى که مى بینند استحاضه است، مگر این که داراى تمام شرایط عادت ماهیانه باشد. و در مواردى که غسل کردن براى آنها ضرر یا مشقّت زیاد دارد، مى توانند به جاى آن تیمّم کنند، و نماز خود را بخوانند.

٧تیمم به جای وضوی مستحبی

سؤال: از جانبازان دوران دفاع مقدّس هستم که قطع نخاع شده ام; عادت کرده ام که دائماً با وضو باشم، امّا گاهى از اوقات کسالت جسمى، اجازه وضوى مستحبّى به من نمى دهد، آیا مى توانم تیمّم کنم؟ در این صورت، آیا ثواب وضوى مستحبّى را مى برم؟ آیا با این تیمّم مى توانم نماز مستحبّى بخوانم؟

جواب: مانعى ندارد، و ان شاء الله ثواب وضوى مستحبّى را مى برید، و نماز مستحبّى را مى توانید با آن بخوانید.

٨برطرف شدن مانع وضو قبل از شروع به نماز

سؤال: کسى که به خاطر بیمارى ناگزیر از تیمّم شده، اگر قبل از شروع به نماز بتواند وضو بگیرد یا غسل کند، تکلیفش چیست؟

جواب: لازم است وضو یا غسل بجا آورد.

٩تیمم کردن کسی که مبتلا به خروج بی اختیار ریح است

سؤال: کسى که مبتلا به مرضى است که نمى تواند از خروج باد جلوگیرى کند، و وضو گرفتن هم برایش ضرر دارد، آیا باید در محلى (مثلا روى سنگ) نماز بخواند تا بتواند بعد از اینکه چیزى از او خارج شد تیمّم کند و نماز را ادامه دهد؟

جواب: اگر تجدید تیمّم در وسط نماز براى او میسّر باشد بى آنکه منافى نماز بجا آورد، این کار لازم است. مگر اینکه تکرار آن باعث عسر و حرج گردد، که در این صورت واجب نیست.

١٠تاخیر انداختن عمدی وقت نماز به جهت تیمم [تیمّم بدل از غسل و وضو

سؤال: حکم به تاخیر انداختن نماز صبح تا نزدیکی قضا شدن به خاطر جنب بودن و خواندن نماز با تیمم چیست؟

جواب: تاخیر عمدی جایز نیست و گناه کرده ولی نمازی که با چنین تیممی بخواند صحیح است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -