انهار
انهار
مطالب خواندنی

احتلام، نیت غسل، اسراف در آب (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با عرض سلام و ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه رحمت و مغفرت الهی
1- نمیدونم چطور مشکلم رو مطرح کنم من متأهلم و یه پسر دارم متاسفانه اکثر شبها خوابهای زیادی می بینم که گاها منجر به احتلامم می شود و این امر باعث ایجاد ذهنیت بد در همسرم شده نمیدانم باید چکنم تا از دست این خوابها راحت شوم حتی در ماه مبارک هم با این که دو روز از آن گذشته متاسفانه هم شب اول خواب دیدم قبل از اذان و هم روز دوم بعد از اینکه سحر خوردم و نماز خواندم مدت کوتاهی خوابیدم تا سر ساعت به محل کارم بروم اما باز هم تو همان زمان کوتاه خوابی دیدم و ناخودآگاه محتلم شدم دیگه خسته شدم هنگام خواب دعا میخوانم ذکر میگویم اما اثری ندارد واقعا درمانده شدم لطفا راهنمایی کنید چکنم؟
2- در انجام غسل جنابت خیلی شک میکنم طوریکه حتی باید نیت رو به زبان بیارم و مدام فکر میکنم خروج باد از شکم غسل رو باطل میکنه و این امر موجب مصرف زیاد آب می شود آیا خارج شدن باد غسل را باطل می کند؟ آیا باید نیت را به زبان جاری کرد؟ در نماز هم همینطور شده ام برای گفتن ذکر تکبیر خیلی مکث دارم به دلیل مشکل معده مدام حس میکنم باد در شکم تکان میخورد اما خارج نمی شود و من فکر میکنم وضویم باطل شده.
حاج آقا دست به دامانتان میخوام تو این ماه عزیز خدا بهم توجه کنم و کمکم کنه تا بتونم اعمالم رو درست انجام بدم بفرمایید چکنم؟ از اینکه مصدع شدم عذر میخوام برام دعا کنید یاحق
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدّس سرّه)
 
جواب 1- احتلام موجب بدبینی نمی شود و کسیکه سوء ظن داشته باشد مشکل اخلاقی از خود ایشان است و اگر در خواب محتلم شدید اگر قبل از اذان صبح باشد در صورتیکه وقت دارید غسل کنید و اگر وقت ندارید با تیمم وارد صبح شوید. ولی اگر بعد از اذان و در طول روز در خواب محتلم شوید ضرری به روزه نمیزند و روزه صحیح است.
2- در غسل لازم نیست نیت را به زبان بیاورید و همین که به نیت غسل، خود را شستشو میدهید کافی است.
3- اگر فکر میکنید باد از معده خارج میشود غسل باطل نمیشود ولی اگر یقین دارید باز هم غسل، باطل نمیشود اما پس از غسل برای نماز باید وضو بگیرید.
4- مصرف زیاد آب اسراف و حرام است اما غسل را باطل نمیکند.
5- اینکه به دلیل حس خروج باد از شکم مکث کنید معقول نیست و به این افکار اعتنا نکنید زیرا اگر اعتنا کردید به تدریج دچار وسواس میشوید.
6- خدای متعال به همه ما گنهکاران عاجز و ناتوان که پناهی جز خودش نداریم عنایت دارد و شما خیال نکنید خدای متعال به شما توجه نمیکند و کمک نمی نماید زیرا وجود ما غرق نعمتهایی است که لایق آن نیستیم.
7- در ماه مبارک رمضان در کمال امید روبه سوی خدا ببرید و از دعا خواندن و قرآن خواندن و انجام تکالیف معنوی و لذت مناجات با خدای سبحان در خلوت ها استفاده کنید و به ما هم دعا کنید. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -