انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام میت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال67 : آيا ميّت نجس است يا خير و غسل دادن ميّت به خاطر نجاست وى مى باشد يا به خاطر چيزهاى ديگر؟

جواب:  ميّت عادى قبل از غسل نجس است و غسل دادن او يك حكم شرعى الزامى است وبعد از غسل پاك مى شود.

سؤال68 : آيا خشك وتر بودن بدن ميّت در حكم مسّ آن فرق دارد يا خير؟

جواب:  براى غسل مسّ ميّت خشك و تر بودن فرق ندارد.

سؤال69 : قطره آبى كه در اثناى غسل دادن ميّت به لباس فردى كه كنار ايستاده است اصابت كرده، آيا مى تواند با آن لباس نماز بخواند يا خير؟

جواب:  بلى مى تواند.

سؤال70 : ميّت را دفن كرده اند ولى در غسل، حنوط كلاً فراموش شده است در چنين مواردى چه بايد كرد؟

جواب:  در صورتى كه جسد نپوسيده است و بيرون آوردن آن مستلزم هتك حرمت او نمى شود، و يا موجب آزار و اذيّت ديگران نمى گردد بايد نبش قبر كرده و با ضوابط شرعى حنوط كرده و دوباره دفن كنند.

سؤال71 : غسّالى كه با معاونش مشغول تطهير و تغسيل ميّت مى باشد در حال تطهير و تغسيل چنانچه از قطرات آب ترشح بكند به لباس ايشان بعد از اتمام سه غسل، لباس آنها پاك مى باشد يا خير؟

جواب:  اگر،با آب قليل غسل مى دهند بعد از اتمام، لباس مذكور را تطهير نمايند.

سؤال72: شخصى از دنيا رفت و در طبقه بالاى قبر دفن گرديده است، بعد از گذشت سه روز غسّال آمد و خبر داده است كه يكى از اغسال ثلاثه فراموش گشته، آيا مى شود در چنين مواردى با توجه به اينكه فرد ديگرى نيز در طبقه زيرين دفن شده نبش قبر نمود؟

جواب:  در صورتى كه با گذشت زمان جسد متعفن نشده كه موجب هتك احترام ميّت يا اذيّت ديگران باشد لازم است كه نبش شود و غسلها با ترتيب صحيح انجام گيرد.

سؤال73: نماز خواندن بر جنازه شخصى كه اقدام به خودكشى كرده چه صورتى دارد؟

جواب:  اقدام به خودكشى كردن مسلمان موجب سقوط نماز ميّت بر جنازه اش نمى شود.

سؤال74: خانمى از دنيا رحلت كرده كه جنين در شكم او نيز از دنيا رفته است ولى جنين كامل الخلقه و بعد از 4 و 5 ماهگى است، تكليف در مورد فن اين زن و بچّه واقع در شكم او چيست؟

جواب:  در فرض مذكور ماد را رو به قبله به طور متعارف دفن نمايند.

سؤال75: در صورت اتمام دفن ميّت با كفن نجس وظيفه چيست؟

جواب:  در صورتى كه بر بدن ميّت، بو نيفتاده كه موجب هتك احترام ميّت شود، قبر را نبش كنند و اگر ممكن است كفن را عوض كنند و الاّ آن مقدار را قطع كنند و بردارند.

سؤال76: شخصى وصيّت كرده بعد از فوتش او را در عتبات عاليات دفن كنند، لكن به علّت وضعيت موجود چنين كارى ممكن نيست، آيا مى شود او را موقتاً دفن كرده و بعد با نبش قبر جنازه را منتقل نمايند؟

جواب:  در فرض مذكور جائز نيست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -