انهار
انهار
مطالب خواندنی

امور پس از مرگ

بزرگ نمایی کوچک نمایی

وظايف پس از مرگ

سؤال1185. بعد از وفات چه امورى را بايد در رابطه با ميّت رعايت نمود؟

جواب:  1) بستن پلك چشم ها، لب و دهان او؛

2) با پارچه و چيزى مانند آن آرواره و دو فك و چانه او را به هم ببندند؛

3) دست هاى او را به دو پهلوى وى دراز كنند؛

4) پاهاى او را دراز كنند؛

5) پارچه اى بر روى او بكشد و بدن او را بپوشانند؛

6) در محلى كه ميّت جان داده در شب چراغ روشن كنند؛

7) مرگ وى را به اطلاع مؤمنين برسانند تا در مراسم او حضور به هم رسانند؛

8) در انجام مراسم خاك سپارى او عجله كنند؛ مگر با اشتباه حال او كه بايد تا حصول يقين به موت او صبر كنند.

دست زدن به ميّت

سؤال1186. آيا دست زدن به بدن ميّت قبل و بعد از سرد شدن بدن او، موجب نجاست دست مى شود؟

جواب:  اگر قبل از غسل دادن ميّت باشد و با رطوبت مسّ شود، مطلقا موجب نجاست مى شود؛ بلكه بدون رطوبت هم احتياط خوب است.

رها شدن كارهاى ميّت

سؤال1187. شخصى مشغول كارهاى ميّت است آيا بر ديگران كارهاى ميّت واجب است يا نه، و اگر شخصى مشغول كارهاى ميّت شود و عمل را نيمه كاره رها كند، ديگران چه وظيفه اى دارند؟

جواب:  اگر كسى مشغول كارهاى ميّت شود، بر ديگران واجب نيست اقدام نمايند؛ ولى اگر او عمل را نيمه كاره بگذارد، بايد ديگران تمام كنند.

اطمينان به تجهيز ميّت

سؤال1188. وظيفه شخصى كه اطمينان به اين پيدا نكرده است كه آيا ديگران مشغول كارهاى ميت شده اند يا نه، چيست؟

جواب:  بايد اقدام كند.

مفهوم اذن ولىّ ميّت

سؤال1189. معناى اذن ولى ميّت در انجام امور ميّت، آيا اذن زبانى و لفظى است يا اذن فحوى و شاهد حال نيز كفايت مى كند؟

جواب:  اذن فحوى و شاهد حال نيز كفايت مى نمايد.

اجازه از ولى ميّت

سؤال1190. شخصى كه ميّت او را براى انجام كارهايش انتخاب و معيّن كرده است، آيا براى انجام كارهاى ميّت بايد از ولىّ هم اجازه بگيرد، يا اجازه لازم نيست؟

جواب:  بنابر اظهر لازم است آن شخص از ولىّ ميّت براى اين كارها اجازه بگيرد.

مراتب اولياى ميّت

سؤال1191. اولياى ميّت به ترتيب اولويت چه كسانى هستند؟

جواب:  به ترتيب طبقات ارث است و ولىّ زن، شوهر او است و در مرتبه بعد از او مردهايى هستند كه از او ارث مى برند، به ترتيب اولويّت در ارث.

قصد قربت در تجهيز ميّت

سؤال1192. در كدام يك از اعمالى كه مربوط به تجهيز ميّت است قصد قربت شرط است و در كدام يك قصد قربت شرط نيست؟

جواب:  در غسل و نماز ميّت قصد قربت لازم است و در كفن نمودن و دفن كردن، لازم نيست.

مرگ مغزى

سؤال1193. آيا كسانى كه بر اثر سكته مغزى و يا ضربه مغزى و.... دچار مرگ مغزى مى شود و به گفته پزشكان مرده تلقى مى شوند، آيا به لحاظ فقهى نيز ميّت هستند؟ و جدا كردن دستگاه هاى پزشكى و عدم رسيدگى درمانى به آنان چه حكمى دارد؟

جواب:  تا از تمام جهات نمرده اند، ميّت نيستند و بايد به آن ها رسيدگى شود.

رابطه زوجيّت پس از وفات

سؤال1194. آيا احكام مربوط به زوجيت بين زن و شوهر، پس از وفات و حتى پس از اتمام عده ى وفات زن باقى است؟ و اگر پس از آن به دلايلى قبر شوهر شكافته شود، آيا زن مى تواند بدن او را ببيند؟

جواب:  فى الجمله رابطه محرميت باقى است، ولى استمتاع (بهره جنسى) از او جايز نيست.

تمتّع مرد از همسر مرده

سؤال1195. آيا تمتع (بهره جنسى) مرد از جسد همسر مرده خود جايز است؟

جواب:  خير.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -