انهار
انهار
مطالب خواندنی

اشيائى كه از بلاد كفر وارد مى شود

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال50 - با تجويز دكتر، آمپولهائى تزريق مىكنند كه از جمله مواد آن اجزاء جگر گوساله است و آنها را از ممالك خارجه مىآورند در اين صورت از جهت ذبح و عدم ذبح آن گوساله اشكالى هست يا نه؟.

جواب: معلوم نيست كه آمپولهاى مذكور، از اجزاء ميته اخذ شده باشد ولى با علم به اين كه از اجزاء ميته است احتياط واجب، ترك آن است.

سؤال 51 - لباسهائى كه از ممالك غير اسلامى مىآيد و در يقه آنها پوست روباه مىباشد در موقع بارندگى چه بايد كرد آيا اين پوست پاك است يا نه؟

جواب: اجزاء حيوان كه حليت يا طهارتش متوقف بر تذكيه است اگر از بلاد كفر آورده باشند محكوم به ميته بودن و نجاست است مگر آن كه علم داشته باشند كه مسلمان، آن را تذكيه نموده است

سؤال 52 - كنسرو ماهى كه در كشورهاى خارج بسته بندى شده و به فروش مىرسد خوردن آن چه صورت دارد؟

جواب: اگر از ممالك كفار مىآورند محكوم به عدم تذكيه است و خوردنش حرام است.

سؤال 53 - اخيرا از بلاد كفار ماده‌اى بنام پنير مايه وارد مىگردد و گفته مىشود كه آن از مواد شيميائى، تركيب شده تكليف چيست؟

جواب: پنير مايه با شك در نجاست عارضه، محكوم به طهارت است و فرق نيست كه از حيوان باشد يا از مواد شيميائى چون پنير مايه از ميته هم طاهر است مگر از ميته نجس العين و با شك در نجس بودن، محكوم به طهارت است.

سؤال 54 - در تهران، پنيرى به بازار آمده بنام پنير بلغارستان و مىگويند در بلغارستان كليمى زياد است و در تهران از نظر طهارت و نجاست آن سر و صدائى است و عده‌اى به زحمت افتاده‌اند لذا از محضر حضرت آية الله استفتاء مىنمائيم كه اين پنير كه از مملكت خارج، وارد مىشود پاك است يا نجس و خوردن آن چه صورت دارد؟.

جواب: پوست و گوشت و اجزاء حيوان كه از بلاد كفار آورده شود محكوم به عدم تذكيه و نجس است اما چيزهاى ديگر كه احتمال طهارت آن داده شود مثل اين كه احتمال بدهند كافر با رطوبت با آن ملاقات نكرده ظاهرا محكوم به طهارت است ولى سزاوار و بهتر است مسلمانان از خريد و فروش اجناس كفار تا ميسور و مقدور ايشان است خود دارى نمايند و اگر نظر شما از سؤال، از جهت وارد نمودن از بلاد كفار است با اين كه مسلمانان خودشان تهيه مىنمايند سزاوار و بهتر است از پنيرهاى داخلى خريدارى نمائيد.

سؤال 55 - قوطىهاى گوشت و ماهى كه در كيسه نايلونى مىگذارند و معلوم نيست از كدام كشور است خوردن آن حلال است يا نه؟.

جواب: گوشت حيوان حلال گوشت و گوشت طيور و ماهى حلال كه در بلاد مسلمين ىفروشند اگر يقين نباشد كه از بلاد كفر وارد شده و محتمل باشد كه از بلاد اسلام است محكوم به حليت و طهارت است و اگر يقين باشد كه از بلاد كفار است محكوم به نجاست و حرمت مىباشد مگر آن كه مسلمان با آن معامله طهارت و حليت بكند و محتمل باشد كه تذكيه شرعى آن را احراز نموده است بلى خصوص حيوانى كه نفس سائله ندارد، مانند ماهى، در هر حال پاك است.

سؤال 56 - پوشيدن كفشهاى خارجى چه صورت دارد آيا چرم آن محكوم به طهارت است يا نه؟.

جواب: چرم يا اجزاء ديگر حيوان كه طهارت آنها موقوف به تذكيه است اگر از بلاد كفر باشد محكوم به ميته بودن و نجاست است مگر آن كه شرعا احراز تذكيه آن (بدست مسلمان) بشود


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -